Jag vill ha en ledlist likt denna: (12v, dimbar)

https://www.amazon.se/dp/B09CTFNS84/ref=twister_B09CTM3NVC?_encoding=UTF8&th=1

Vilken sorts driver krävs om jag vill styra dimringen med en Shelly dimmer 2? Är det bättre att köpa en Shelly 0-12v dimmer ifall det går med en annan sorts driver?

Jag vill inte ha ett set där det ingår driver som är nätansluten med stickpropp och en liten dimmerknapp på sekundärsidan eftersom jag vill ha en diskretare installation med tryckknappsdimmer.

Inser att min fråga är ganska uruselt ställd.

Om jag använder en 0-10 dimmer på sekundärsidan, fungerar det då med vilken transformator som helst som ger 12v och tillräckligt med ström? Eller behöver drivern vara dimbar även då?

0-10 eller 1-10 är bara ett sätt att styra en dimbar driver. Många kan styras med push-ingång och en del har 1-10v ingång. Då kan man koppla en vridratt (egentligen ingen dimmer, utan bara en potentiometer). Själva dimningen görs i drivern. En Shelly 1-10 kan då kopplas för att styra dimmern med hjälp av 1-10-ingången.

F fredrik.johansson skrev:
0-10 eller 1-10 är bara ett sätt att styra en dimbar driver. Många kan styras med push-ingång och en del har 1-10v ingång. Då kan man koppla en vridratt (egentligen ingen dimmer, utan bara en potentiometer). Själva dimningen görs i drivern. En Shelly 1-10 kan då kopplas för att styra dimmern med hjälp av 1-10-ingången.
Nu har jag köpt Shelly, driver och list. På drivern står det "min 80% load". Vid låg neddimning flimmrar det en del men inget flimmer på högre effekt. Kan man sätta något motstånd för att komma till bukt med det? Jag kommer inte ha nytta av att köra på max ljusstyrka ändå utan vill snarare åt de lägre ljuflödena.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.