Hej!
Jag har precis köpt ett fritidshus som har fuktproblem i källaren. Källaren är ungefär på 60-70 kvm varav ~20 kvm av dom är mer krypgrundsliknande. Planen är att sätta in tvättmaskin och torktumlare i källaren också (vilket ökar fukt).
Källaren är redan ganska tät men tänkte täta till på marken i "krypgrunden" och sen sätta in en adsorptionsavfuktare där. Vilken skulle ni rekommendera?
Är tex DryBox bra? eller är Acetec bättre? eller bör man göra en större investering tex på en Corroventa som verkar kosta lite mer.
Tips också på hur man ska räkna på kapacitet välkomnas. Eftersom vi tänkte ha tvätt i källaren så tänkte jag räkna på en överkapacitet typ 200-300 m3. Men en sak som är väldigt viktig för mig är ljudnivå, jag vill verkligen inte höra den i huset! Vad jag sett är att större avfuktare tenderar att ha en större ljudspec (vilket också verkar logiskt).
Mvh
Tobias
Jag har precis köpt ett fritidshus som har fuktproblem i källaren. Källaren är ungefär på 60-70 kvm varav ~20 kvm av dom är mer krypgrundsliknande. Planen är att sätta in tvättmaskin och torktumlare i källaren också (vilket ökar fukt).
Källaren är redan ganska tät men tänkte täta till på marken i "krypgrunden" och sen sätta in en adsorptionsavfuktare där. Vilken skulle ni rekommendera?
Är tex DryBox bra? eller är Acetec bättre? eller bör man göra en större investering tex på en Corroventa som verkar kosta lite mer.
Tips också på hur man ska räkna på kapacitet välkomnas. Eftersom vi tänkte ha tvätt i källaren så tänkte jag räkna på en överkapacitet typ 200-300 m3. Men en sak som är väldigt viktig för mig är ljudnivå, jag vill verkligen inte höra den i huset! Vad jag sett är att större avfuktare tenderar att ha en större ljudspec (vilket också verkar logiskt).
Mvh
Tobias
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Man får lite vad man betalar för. Corroventa kostar lite mer men är fruktansvärt effektiva. Stora problem = dyrare avfuktare. Mindre problem = acetec, drybox? Tänker du ha en kanalsystem genom källaren och krypgrunden med? Det går enkelt att sätta en ljuddämpare på dem men visst kommer det låta en del
Allvetare
· Västra götaland
· 10 947 inlägg
Har också acetec, mycket nöjd med den..
Corroventa förknippar jag rätt starkt med Anticimex, men jag vet inte om det är baserat på något verkligt förhållande, eller bara min upplevelse av Anticimex för något decennium sedan.. 😄
Corroventa förknippar jag rätt starkt med Anticimex, men jag vet inte om det är baserat på något verkligt förhållande, eller bara min upplevelse av Anticimex för något decennium sedan.. 😄
Ja man hoppas ju att man får vad man betalar för! Men samtidigt är det jäkla priser för en Corroventa..Manganbangan skrev:
Man får lite vad man betalar för. Corroventa kostar lite mer men är fruktansvärt effektiva. Stora problem = dyrare avfuktare. Mindre problem = acetec, drybox? Tänker du ha en kanalsystem genom källaren och krypgrunden med? Det går enkelt att sätta en ljuddämpare på dem men visst kommer det låta en del
Ja jag tänkte ha kanalsystem, har du exempel hur man kan ljuddämpad? Låter jätteintressant!
Bifogar bilder från krypgrunden som visar lite fukt problematik. Svårt att säga hur stort problemet är men det är ju tätt i källaren och vi kommer nog använda huset mindre än förra ägaren (dvs mer risk för kallare klimat och då mer fukt)
Tack för svar från både Runnis och Dan_Johansson. Acetec verkar ju också va relevanta. Men verkar inte vara lika vanlig att säljas som DryBox. Några gissningar om det är skillnader mellan dom?Dan_Johansson skrev:
Hur tycker ni ljudnivån är på Acetec.
Ps. Dan du har helt klart en poäng och i det här fallet är det just Anticimex som rekommenderar Corroventa...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 947 inlägg
Tja, jag hör den inte, men den står också i grunden med 200 mm isolering ovanför...
Är man i samma utrymme låter den ju helt klart....
Är man i samma utrymme låter den ju helt klart....
Allvetare
· The Great North
· 1 208 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden