Hej,
Har fått ett läckage på kattvind där vi rekommenderades att ställa in en avfuktare under en vecka. Har ställts in en adsorptionsavfuktare där inne som jobbar på, men vi är lite fundersamma vad som händer med fukten den suger upp. Vad vi har fått förklarat så behöver vi inte tömma nånting under veckan den ska stå där, men det finns inte heller något som leder ut eventuellt fuktig avluft ut från vinden.

När jag läser på om adsorptionsavfuktare, så hittar jag det här:
Avfuktaren suger in fuktig luft och passerar den genom en rotor fylld med ett fuktabsorberande material. När rotorn är mättad med fukt, värms den upp och fukten avlägsnas. Den torra luften blåses sedan tillbaka ut i utrymmet.
Det jag inte förstår är var fukten tar vägen nånstans?
 
  • Gilla
Revolvermanen
  • Laddar…
J jingfee skrev:
Hej,
Har fått ett läckage på kattvind där vi rekommenderades att ställa in en avfuktare under en vecka. Har ställts in en adsorptionsavfuktare där inne som jobbar på, men vi är lite fundersamma vad som händer med fukten den suger upp. Vad vi har fått förklarat så behöver vi inte tömma nånting under veckan den ska stå där, men det finns inte heller något som leder ut eventuellt fuktig avluft ut från vinden.

När jag läser på om adsorptionsavfuktare, så hittar jag det här:

Det jag inte förstår är var fukten tar vägen nånstans?
Vilket fabrikat och modell är det på avfuktaren?
Det normala är att man har en frånluftkanal varifrån man leder bort den fuktiga luften från det utrymme man ska torka.
 
S Stubai skrev:
Vilket fabrikat och modell är det på avfuktaren?
Det normala är att man har en frånluftkanal varifrån man leder bort den fuktiga luften från det utrymme man ska torka.
Det är en Corroventa A4 ES som står här.
 
Claes Sörmland
Den fungerar så att inne i den finns en mineralklump (en sten) som suger upp vattenångan från luften när den blåses förbi av en fläkt. Sen roterar stenen så att den kommer in i en kammare med en varm luftström som gör att stenen blir het och släpper ifrån sig vattnet som avgår som en varm våt luftström i ett rör som går från maskinen. T ex ut i friska luften utanför huset. Så snurrar stenen vidare och torkar på så sätt luften.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den fungerar så att inne i den finns en mineralklump (en sten) som suger upp vattenångan från luften när den blåses förbi av en fläkt. Sen roterar stenen så att den kommer in i en kammare med en varm luftström som gör att stenen blir het och släpper ifrån sig vattnet som avgår som en varm våt luftström i ett rör som går från maskinen. T ex ut i friska luften utanför huset. Så snurrar stenen vidare och torkar på så sätt luften.
Det sitter inte något rör för avluften, endast rör mot områden som avfuktas. Betyder alltså att den blåser ut fuktig luft i kattvinden?
 
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jingfee skrev:
Det sitter inte något rör för avluften, endast rör mot områden som avfuktas. Betyder alltså att den blåser ut fuktig luft i kattvinden?
Våtluften ska avgå i 80 mm-utgången på maskinen enligt deras hemsida.
 
Såvida inte din avfuktare genomför en elektrolys och splittar upp vattnet i vätgas och syre (vilket iofs vore en spännande idé, om än ganska el-intensiv) har du en fuktcirkulerare, inte avfuktare.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Våtluften ska avgå i 80 mm-utgången på maskinen enligt deras hemsida.
För att förtydliga står den på en kallkattvind, där det finns glipor ut för ventilering, men inte stora nog att få igenom ett rör, antagligen därför det inte är gjort. Men då förstår jag det rätt i att den fläktar ut mer eller mindre fuktig luft i kattvinden just nu?
 
MultiMan
Det låter som tidigare redan har sagt, att de installerat en fuktrecirkulerare på vinden, kanske i samarbete med ditt elbolag.

Om inte fukten från luften ventileras bort från kattvinden gör maskinen ingen nytta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.