Fattas en skruv till en 70-tals fåtölj och tänkte att en sådan lär man väl ha i gömmorna, så skruvade ur en motsvarande från annat ställe, men där gick jag bet!
Dels va den maskingängad och dels grövre gängor, hjälp mig vad jag ska googla och var man kan beställa!
Jämförelseskruven är vanligt maskingängad (fingängad?)

Metallskruv mätt med skjutmått på ett rutigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två skruvar mätt med ett skjutmått, en fin- och en grovgängad. Skruvarna ligger på ett mönstrat underlag med en smärre vinkelskillnad.
Skapa konto

Två skruvar på vit bakgrund, vänstra med finare gängor jämfört med den högra, som har grövre gängor.
Skapa konto

• Gilla
Miclar63
  • Laddar…
Ta en tripp till en välsorterad järnhandel eller mekanisk verkstad. De har gängtolk så du kan få reda på vad du söker för något så blir det enklare.

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Fattas en skruv till en 70-tals fåtölj och tänkte att en sådan lär man väl ha i gömmorna, så skruvade ur en motsvarande från annat ställe, men där gick jag bet!
Dels va den maskingängad och dels grövre gängor, hjälp mig vad jag ska googla och var man kan beställa!
Jämförelseskruven är vanligt maskingängad (fingängad?)

[bild]
[bild]
[bild]
Du jämför med en M5 misstänker jag. Din möbelskruv har inte metrisk gänga utan är en "tumskruv". Whitworth, BSF, BSC, UNC, UNF, AF, "cykelgänga", rörgängor av en mängd snitt... osv. Träd in i gängornas underbara värld. På en bra verkstad har de en gängtolk som kan visa direkt vad det är. Annars bara att prova sig fram - ibland kan nära nog diameter och samma stigning passa, men går trögt pga olika gängvinkel.

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag gissar på no. 10 UNC..
Du kan googla fram vilken tpi den skruven har och dubbelkolla med skjutmåttet genom att ställa det på en tum och räkna gängtopparna mellan.

• Gilla
Lexington och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker direkt på en BSW när jag ser profilen på gängan, men stämmer dåligt med diametern på skruven (enligt ditt skjutmått)

Hur exakt är detta, och kan du ta en bild där man ser hela skalan och gärna mäta gängstigningen?

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
De gängor med mått som skulle kunna stämma diametern på skruven:

Tabell som visar gängstorlekar enligt British Standard Whitworth (BSW) med motsvarande diameter i millimeter.
Skapa konto

Tabell över UNC-gängor med skruvstorlek och diameter i millimeter, inklusive storlekar från No. 1-64 till 3.1/4-4.
Skapa konto

Tabell över UNF-gängor och diametrar i millimeter med kolumner för No., Ø mm samt gängstigning.
Skapa konto

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Rickard.
Violina Violina skrev:
Jag tänker direkt på en BSW när jag ser profilen på gängan, men stämmer dåligt med diametern på skruven (enligt ditt skjutmått)

Hur exakt är detta, och kan du ta en bild där man ser hela skalan och gärna mäta gängstigningen?
3/16" bsw är nära men jag vet inte hur vanlig den är men det gick att köpa tappar och snitt i alla fall.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Sätter en peng på UNC 10-24 (3/16").

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
C
P-plats P-plats skrev:
Sätter en peng på UNC 10-24 (3/16").
Samma här. Kompletterade nyligen med några saknade skruvar i en 70-tals kontorsstol, och de var UNC #10-24.
Så det kanske är en vanlig dimension i äldre möbler(?)
De skruvarna har en diameter på 4,67 mm.

• Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Det är en fåtölj designad av Folke Ohlsson och kanske snarare 50-60-tal. Men svensktillverkad iaf!

Provar googla UNC 10-24 (3/16") och beställer hem om jag inte får några andra förslag!

Precis, en M5 som jämförelse. Skjutmåttet är väl inte världens bästa men verkar stämma hyffsat nära med diameter på 4,67 mm.

Skjutmått mäter en skruv med 4,67 mm diameter på ett mönstrat bord.
Skapa konto

Mätning av en M5-skruv med skjutmått, visar diameter på 4,67 mm.
Skapa konto

Redigerat:
Rickard.
Det måttet verkar stämma närmare men ändå inte helt rätt med bsw som enligt någon tabell är ungefär en tiondel mindre än unc men har samma stigning så det är väl sannolikt att det funkar ändå.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Då letar jag efter unc 10-24 (3/16") och bsw 3/16" och hoppas dom finns i samma butik!
Har ni några tips på butiker förresten?

Rickard.
Unc bör du kunna hitta på en industributik eller nått mot tyngre fordon, lokalt har jag i princip bara swedol som har hyffsat men dom säljer bara tum i hel förpackning...
Bsw har jag aldrig sett i butik utan bara lyckats jaga fram på nätet.

Redigerat:
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
C
Lexington Lexington skrev:
Då letar jag efter unc 10-24 (3/16") och bsw 3/16" och hoppas dom finns i samma butik!
Har ni några tips på butiker förresten?
Köpte mina på amazon, men annars kunde jag konstatera att det är rätt tunt med varianter på tumskruv numera, även hos specialhandlarna på nätet. Fysisk butik kan du nog glömma.
Sen vet jag inte hur knussligt det är med längd och typ av skruvskalle i ditt fall.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.