Fattas en skruv till en 70-tals fåtölj och tänkte att en sådan lär man väl ha i gömmorna, så skruvade ur en motsvarande från annat ställe, men där gick jag bet!
Dels va den maskingängad och dels grövre gängor, hjälp mig vad jag ska googla och var man kan beställa!
Jämförelseskruven är vanligt maskingängad (fingängad?)
Dels va den maskingängad och dels grövre gängor, hjälp mig vad jag ska googla och var man kan beställa!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du jämför med en M5 misstänker jag. Din möbelskruv har inte metrisk gänga utan är en "tumskruv". Whitworth, BSF, BSC, UNC, UNF, AF, "cykelgänga", rörgängor av en mängd snitt... osv. Träd in i gängornas underbara värld. På en bra verkstad har de en gängtolk som kan visa direkt vad det är. Annars bara att prova sig fram - ibland kan nära nog diameter och samma stigning passa, men går trögt pga olika gängvinkel.Lexington skrev:
Fattas en skruv till en 70-tals fåtölj och tänkte att en sådan lär man väl ha i gömmorna, så skruvade ur en motsvarande från annat ställe, men där gick jag bet!
[bild]
[bild]
[bild]
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
De gängor med mått som skulle kunna stämma diametern på skruven:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
3/16" bsw är nära men jag vet inte hur vanlig den är men det gick att köpa tappar och snitt i alla fall.Violina skrev:
Precis, en M5 som jämförelse. Skjutmåttet är väl inte världens bästa men verkar stämma hyffsat nära med diameter på 4,67 mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Det måttet verkar stämma närmare men ändå inte helt rätt med bsw som enligt någon tabell är ungefär en tiondel mindre än unc men har samma stigning så det är väl sannolikt att det funkar ändå.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Unc bör du kunna hitta på en industributik eller nått mot tyngre fordon, lokalt har jag i princip bara swedol som har hyffsat men dom säljer bara tum i hel förpackning...
Bsw har jag aldrig sett i butik utan bara lyckats jaga fram på nätet.
Bsw har jag aldrig sett i butik utan bara lyckats jaga fram på nätet.
Redigerat:
Köpte mina på amazon, men annars kunde jag konstatera att det är rätt tunt med varianter på tumskruv numera, även hos specialhandlarna på nätet. Fysisk butik kan du nog glömma.Lexington skrev:
Sen vet jag inte hur knussligt det är med längd och typ av skruvskalle i ditt fall.