D Dilato skrev:
Använder man dom på vägg, jag trodde det var tak?
OT: Det kan man absolut göra, jag tycker råspont ger stabila och bra väggar och gipsar man sen blir det slätt och fint;)

• Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
Enda anledningen att vända dem uppåt är att stiften inte skall vara synliga ifall de rostar

F fribygg skrev:
OT: Det kan man absolut göra, jag tycker råspont ger stabila och bra väggar och gipsar man sen blir det slätt och fint;)
Jag använder råspont till allt möjligt, (väggar, tak,golv,portar m.m.) men bara som enskilda brädor, jag sammanfogar dom själv.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
J J-banan skrev:
Enda anledningen att vända dem uppåt är att stiften inte skall vara synliga ifall de rostar
Nej, stiften sätts på den dåliga sidan/hyvlade, det kan vara vankantat och generellt sämre yta där stiften sitter därav ska den vara uppåt så den täcks av pappen/underlagsduken..
Så den fina sidan är den finsågade/rillade sidan som ska vara vänd nedåt där det ska målas!

Stiften/spiken som används till sammanfogning av luckorna är vågiga spikbleck som skjuts dit på fabrik, inte helt lätta att ta ut om man behöver bryta isär en lucka..

Soikbleck CF:

• Bild av olika spikbleckverktyg CF med mått, inklusive Micro CF, Jumbo CF, Mini CF och VN11, beskrivna i ett produktblad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
D Dilato skrev:
Spelar det någon roll om stiften rostar på undersidan ett innertak som ingen ser ändå?
Troligtvis inte, då hade nog tillverkaren valt ett mtrl som inte rostar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.