Hej!

Ska montera råspontluckor på taket och undrar vilken sida som ska vara uppåt.

Enligt träguiden ska den rillade sidan vara nedåt. På mina råspontluckor verkar dock båda sidor vara rillade.

Ska jag vända sidan som inte är klamrad uppåt?

Klamrad sida:
Råspontluckor på marken med synliga kvistar och små rillor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oklamrad sida:
Råspontluckor i trä med synliga rillor och ådring, upplagda på ett golv för montering på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du pappa ovanpå, så vänd klammern nedåt, så dom inte kan krypa upp och göra skada på pappen.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Den sågade sidan nedåt stiften uppåt mot pappen..
Detta för att man målar takfot och gavelöverhäng..

Rejäl skrev:
Den sågade sidan nedåt stiften uppåt mot pappen..
Detta för att man målar takfot och gavelöverhäng..
Du kan nog måla villken sida som helst på en bräda.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Du kan nog måla villken sida som helst på en bräda.
Så du sätter panelen på väggen med den hyvlade sidan utåt och den finsågade sidan inåt? Helt fel!
Sedan ger det sig med råspontsluckor för dom brukar ha vankant på den sidan som stiften sitter, dessutom är stiften inte galvade så du får rostgenomslag om du sätter dom synligt, så dessa monteras uppåt..

Spelar ingen roll hur de sitter

P
Nej man ska inte ha stiften/spiken nedåt som många här säger, utan dessa ska vara uppåt mot pappen..

SvensktTrä säger också den rillade/sågade sidan nedåt:

https://www.traguiden.se/konstrukti...tion/4.2.1underlags--och-takfotsspontsluckor/

Montageanvisning ifrån XL Bygg:

Montageanvisningar
• Kontrollera att inga luckor är skadade.
• Kontrollera fukten. Målfuktkvot för luckorna är 16 %.
(Medelvärde mellan 13 %-18 %).
• Råspontluckorna ska endast monteras vid uppehållsväder och täckas snarast. Undvik
kondensluft inifrån huset och fuktig uteluft genom att ventilera och avfukta.
• Slå noga ihop råspontluckorna för att undvika att spalt bildas vid eventuell rörelse i
luckan. Detta kan ske när luckan torkar efter montering.
• Montera luckan med den spikade sidan uppåt och alltid över minst 2 takstolsfack.
• Rostskyddad spik eller skruv skall spikas/skruvas mellan varje bräda och takstol. Vid
skarv, 2 spik/bräda och takstol, annars 1 spik/bräda och takstol
Vi rekommenderar galvaniserad 70mm spik eller skruv.
• Säkra så att ingen kliver på lucka utanför takstolar.
• Maximalt c/c avstånd mellan takstolarna är 1200mm
• Gavelutsprång
• Tjocklek 20 mm är beräknad att klara ett gavelutsprång på 650 mm upp till
snözon 2.0
• Tjocklek 23 mm är beräknad att klara ett gavelutsprång på 650 mm upp till
snözon 2.5
• Detta förutsätter korrekt montage och samverkan med t.ex. vindskivor
och läkt. Prata med byggnadens konstruktör om du är osäker.
• Kontrollera att taket har erforderligt vindavsträvningsförband. Vid oklarheter prata
med byggnadens konstruktör.

https://publiccert.ri.se/en/Product/ViewDoc/33568

Derome fråga o svar:

Fråga​

Hur monterar jag råspontsluckor?

Svar​

För att minska risken för mögelangrepp skall luckan monteras med den släthyvlade ytan upp och den rillade ytan ned. På så vis undviks även eventuella rostutfällningar från bleck. Var noga med att slå ihop luckorna rejält för att undvika spalt mellan dem vid eventuell ytterligare nedtorkning. Vid mycket fukt från byggnad eller uteklimat sväller de dock. För att undvika att de reser sig på taket skall de endast monteras vid uppehållsväder och snarast täckas. Undvik kondensluft inifrån huset och fuktig uteluft genom att ventilera och avfukta. Varje bräda skall spikas eller skruvas med rostskyddad spik eller skruv i varje bräda och i varje takstol. Läs mer om lagring och montering av råspontluckor.

https://kundsupport-foretag.derome.se/s/article/montering-av-raspontsluckor

Rejäl skrev:
Så du sätter panelen på väggen med den hyvlade sidan utåt och den finsågade sidan inåt? Helt fel!
Sedan ger det sig med råspontsluckor för dom brukar ha vankant på den sidan som stiften sitter, dessutom är stiften inte galvade så du får rostgenomslag om du sätter dom synligt, så dessa monteras uppåt..
Använder man dom på vägg, jag trodde det var tak?
Spelar det någon roll om stiften rostar på undersidan ett innertak som ingen ser ändå?

Jag vet inte, för mig känns det som ett icke-problem oavsett vilket håll stiften sitter🤓

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Stiften har ju ingen funktion efter man har spikat fast råspontluckan, de faller liksom inte isär om de skulle börja rosta eller lossna

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Använder man dom på vägg, jag trodde det var tak?
Spelar det någon roll om stiften rostar på undersidan ett innertak som ingen ser ändå?

Jag vet inte, för mig känns det som ett icke-problem oavsett vilket håll stiften sitter🤓
Ja har man valmat hus med inklädd takfot så kan man ha stiften nedåt, men ofta så sticker takfoten ut utanför husets väggar samt gavelspetsarna som målas så det kommer att rosta..
Se inlägg #7 där har du tillverkare och bransch guiden SvenktTrä som håller med mig..

Jag är inte så förvånad att du som lekman alltid ska komma med era felaktiga påståenden som vanligt ingett nytt med det!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J J-banan skrev:
Stiften har ju ingen funktion efter man har spikat fast råspontluckan, de faller liksom inte isär om de skulle börja rosta eller lossna
Läs montage anvisningarna ifrån XL, Derome har svarat på frågan samt SvensktTrä den generella träguiden vi har detta land, dom verkar inte hålla med dig🤔

Inte så snyggt med rostiga stift synligt i takfoten och gavelutspånget..

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ja har man valmat hus med inklädd takfot så kan man ha stiften nedåt, men ofta så sticker takfoten ut utanför husets väggar samt gavelspetsarna som målas så det kommer att rosta..
Se inlägg #7 där har du tillverkare och bransch guiden SvenktTrä som håller med mig..

Jag är inte så förvånad att du som lekman alltid ska komma med era felaktiga påståenden som vanligt ingett nytt med det!
Fine, så stiften rostar trots att dom är övermålade enligt konstens alla regler.

Skitfärg eller usel hantverkare säger jag.

Att använda ogalvade stift på en produkt som ska sitta utsatt för klimat är ju helt tokigt, extra så eftersom produkten är så pass mycket dyrare än lösa plankor.

Men du har rätt, rostar dom då ska dom gömmas uppåt under pappen.

P
D Dilato skrev:
Fine, så stiften rostar trots att dom är övermålade enligt konstens alla regler.
Hur tänker du här? Man spikar väl inte med obh. spik eller skruv utomhus även om man målar!
D Dilato skrev:
Skitfärg eller usel hantverkare säger jag.
Vi diskuterar ingen färg så jag vet inte vad du svamlar om, du sitter bara o gissar som i alla byggrelaterade frågor, som vanligt!
D Dilato skrev:
Att använda ogalvade stift på en produkt som ska sitta utsatt för klimat är ju helt tokigt, extra så eftersom produkten är så pass mycket dyrare än lösa plankor.
Dom sitter inte utsatt om man följer montageanvisning och sunt förnuft…
D Dilato skrev:
Men du har rätt, rostar dom då ska dom gömmas uppåt under pappen.
Enda vettiga! Här är vi överens😉

Även om de är galvade så kommer de rosta på vissa platser här i landet, och definitivt här på västkusten.

Rejäl skrev:
Hur tänker du här? Man spikar väl inte med obh. spik eller skruv utomhus även om man målar
Precis, men man använder obehandlad klammer till råspontluckor?

Men tjänade något öre och skapade en produkt som ger rostfläckar om man råkar vända den fel.

Står det i/på produktens förpackning eller dokumentation någon varning att den måste vändas åt ett särskilt håll?

Produkten säljs till av konsument och måste då vara försedd med varning om det är uppenbart att den kan skadas om den monteras fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.