galento galento skrev:
Ok ska kolla :) en annat bra tillfälle med lättare såg är väl när veden kapas , vi har en
Faxe vedkap men den har inte använts på många år. Har veden hängande i gripen nu
så jag kan stå rak och kapa , gött att slippa stå och kapa i vedhögen för ryggen.
Har du det hängande så fungerar det. Kappar jag i "vedflo" så används en större med längre svärd Har ingen grip, traktorn BM -60 kör vi med STAR-kran, vanlig men få som vet vad det står för:cool:

Sågar bara lite ved till kaminen en gång om året men då brukar jag använda min Husqvarna 162 SE. En ganska gammal såg, men den går riktigt bra och är väldigt stark. Kul såg att plocka fram då och då

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
P
Fredrik K Fredrik K skrev:
Sågar bara lite ved till kaminen en gång om året men då brukar jag använda min Husqvarna 162 SE. En ganska gammal såg, men den går riktigt bra och är väldigt stark. Kul såg att plocka fram då och då
Det är en best(y)
vilket bränsle?

Maskintok skrev:
Det är en best(y)
vilket bränsle?
Aspen 4 och 2% Maxima Formula K2 Racing . :oops::geek:

• Gilla
1
  • Laddar…
Racesoppa minsann (y)

galento
A AndersS skrev:
Har du det hängande så fungerar det. Kappar jag i "vedflo" så används en större med längre svärd Har ingen grip, traktorn BM -60 kör vi med STAR-kran, vanlig men få som vet vad det står för:cool:
Wirekranen här har en Star vinsch som funkar bra , är dock modellen utan broms.
Vill minnas att det satt lager med ryska tecken när den fick nya SKF lager. Men själva
kranen ser inte ut som Lima eller Star så vet inte vilken tillverkaren av denna är.

Röd wirekran med gul Star vinsch monterad i grönskande område bredvid lastbilssläp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du din traktor med här ?

Vad har Ni för traktorer ? | Sida 36 | Byggahus.se

Norrtull Norrtull skrev:
Racesoppa minsann (y)
Har använt Maxima K2 i väldigt många år till cross/enduro med väldigt bra livslängd och rena motorer så varför inte i sågar och trimmer också tänkte jag :crysmile: Att det luktar racing är bara trevligt :cool:(y)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
Fredrik K Fredrik K skrev:
Har använt Maxima K2 i väldigt många år till cross/enduro med väldigt bra livslängd och rena motorer så varför inte i sågar och trimmer också tänkte jag :crysmile: Att det luktar racing är bara trevligt :cool:(y)
Det är en bra olja... Som jag måste beställa för att få tag på... här finns annars bara dålig kvalitets olja...

galento galento skrev:
Wirekranen här har en Star vinsch som funkar bra , är dock modellen utan broms.
Vad har Ni för traktorer ? | Sida 36 | Byggahus.se
Ingen traktor med, tillhör en släkting som lånas vid behov.
Men STAR-kranen är en smålänsk uppfinning gjord för 70 år sedan och inte så många som vet vad STAR står för;)

P
A AndersS skrev:
Ingen traktor med, tillhör en släkting som lånas vid behov.
Men STAR-kranen är en smålänsk uppfinning gjord för 70 år sedan och inte så många som vet vad STAR står för;)
verkar som du vill ha någonting sagt? ;)
den är ju en stjärna i skogen.. :rofl:

Maskintok skrev:
verkar som du vill ha någonting sagt? ;)
den är ju en stjärna i skogen.. :rofl:
Du måste ju känna till den, men stjärna skulle det kunnat vara men nja, det blev nog för engelskt:cool:

P
A AndersS skrev:
Du måste ju känna till den, men stjärna skulle det kunnat vara men nja, det blev nog för engelskt:cool:
känna till? oja.
Jag har en annan typ av den..
med fyrkantsrör istället för runda.
med hydrauliskt sväng.. ska tillverka en ny tapp för svängplattan bara.. Men vinschen fungerar.. :ok:

Men vad STAR står för kommer jag ej ihåg..
skogligt teleskopiskt arbetar redskap kanske:crysmile:

Ok, så här enkelt är det.
STure och ARne Modig i Virserum kom på iden med STAR-kranen.
En släkt med rötterna i mekanisk tillverkning, där en annan Modiggren via en bror till herrarna ovan idag gör specialmaskiner bl.a till flygindustrin.

• Gilla
  • Haha
galento och 1 till
  • Laddar…
P
fyndigt.. :crysmile::crysmile:

P
Röd veterantraktor med kran och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

min är en väse..
orkade inte gå ner och ta en bild så denna får duga..

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.