ordain skrev:
Ja, och sannolikt gav inte avtalet något garanti om reporäntan + 65 punkter.

Gjorde avtalet det är det förstås det som gäller, men sannolikt säger avtalet något annat och de där reporäntan + 65 punkter som nämndes var nog en "uppskattning" om vart räntan skulle hamna.
Det är möjligt, min erfarenhet av låneavtal är i stort sett obefintlig :D

Det ställer ju saken i ett helt annat läge.

Är det inte konsumentkreditlagen som medger ändring av villkoren om bankens kostnader går upp?

Anders73 skrev:
Nu har jag tittat över mitt fortfarande aktiva byggnadskreditiv som ligger hos Nordea. Vi har just nu 4,65% på 2.932.479:-
Vi ligger också på 4,60 på Nordeas helrörliga byggkred och jag tycker faktiskt att det är en väldigt bra nivå. Vi fick förhandla stenhårt för att uppnå detta! Däremot vägrar de rabattera det rörliga lånet om jag skulle omplacera till Hypotek så jag hållar nog fast vid kreditivet så länge det bara går!! :)

Hur skulle ni agera på att flytta lånen till Swedbank och 5,1% på deras 3-mån eller ligga kvar på SEBs rörliga till 5,25 (nyss förhandlat)?

Att diffen mellan 5,1 och 5,25 är liten är jag med på, men borde jag låta 3-mån rörligt jämfört med helt rörligt påverka min bedömning?

Vi har idagsläget 5,05 % helt rörlig ränta. Lån på Danske Bank.

/ P

Nu har jag förhandlat återigen med lokala Swedbankkontoret. Ny rörlig ränta satt till 4,60%. Det är inte vad vi kom överens om för ett par år sedan då vi köpte huset. (repo + 0,50) men under rådande omständigheter är jag ändå skapligt nöjd.

Jag talade tydligt om redan i somras att jag accepterar INTE smyghöjningar på avierna, vill de frångå vår ursprungliga uppgörelse så får de ta kontakt med mig.

På lite sikt så ska dock lånet ner till repo plus en halv igen, där ger jag mig inte.

Hade de inte accepterat att justera räntan så hade jag bytt bank, det är ganska enkelt.

Om du bytte bank undrar jag om du skulle få ner räntan så lågt som 4,60%. I mina ögon är det ruskigt lågt.

Reporäntan + 0,5, så lågt dröjer det nog några år innan bankerna går igen.

Guligan, fick du repan + 0,5 for life eller?

Guligan HADE väl repo +0,5 vad jag förstår.
4,60 idag ger väl repo +0,85. Fortfarande mycket bra vill jag påstå.

Vi har också Swedbank, dock något högre 4,61 på det rörliga.

Jag undrar om inte Guligan och jag har samma lokala sparbank... :) De blåvägrade att låsa till reporäntan innan sommaren, men stibor 1W+0,5 gick bra.

Idag påstår min kontakt på Swedbank att de bara förhandlar ett år i taget och att ingen låsning med rabattsats ges mot annat än deras officiella räntor.... Eller så är jag bara en usel förhandlare vilket visas av de räntesatser jag når... :p

Ingen som törs ge mig någon åsikt kring jämförelsen 5,1% på 3-mån eller ligga kvar på SEBs rörliga till 5,25?

Beroende på storleken på lånet vill jag påstå. Den rörliga kanske hänger med snabbare i räntesänkningarna (som lär komma), vilket kanske är en fördel. 1500:- om året på en miljon är ju inga dramatiska skillnader heller...

5,35% har jag förresten på mitt SHB-lån i dagsläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.