T Thomas_Blekinge skrev:
När var det?
350 BCE.
Beskrivs i Aristoteles bok
Meteorologi

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ja på havet, havsströmmar besrivs med riktningen åt det håll strömmen går åt.
Som seglare känns det rätt. Vinden pekas på varifrån den kommer och det är från det jag skotar seglen.
Strömmen är den riktning som påverkar båten, d v s västlig ström drar båten åt väst.

Jag tror att dessa uttryck kommer från den gamla sjöfarten och det är därför det blir ologiskt så fort man inte förstår hur segling och navigation fungerar.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Dilato hittade något ännu tidigare, men så som det har beskrivits för mig. Skulle säga början av 1800-talet. Det var något krig i Frankrike, där flottan led stora förluster pga storm. Man kunde i efterhand se att hade de veta att stormen var på gång, så hade inte agerat på sättet de gjorde, men hade ingen kunskap om detta. Frankrike började därefter och också andra länder, förmedla kunskap om vädret. Det fanns ännu ingen telegraf. Jag har bara hört historien via ett föredrag för många år sedan, kan det ligger något på nätet om detta.

J Jocke Best skrev:
Meteorologerna är galna. Solen är även ritad under molnen...
Med sådana citat kan du ta hem kategorin bästa citat på Bygga hus-galan 2025

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
OT

Och den elektriska strömmen går från minus till plus i en likströmskrets.

Men den vedertagna från plus till minus. Och ritas således ut med en fylld pil på t ex ledare (förbindning) i ett elektriskt schema.

Således tvärt emot verkligheten😆

BT
Man bestämde innan man visste! Hade inte koll på elektronvandringen!

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
D Dilato skrev:
350 BCE.
Beskrivs i Aristoteles bok
Meteorologi
BCE antas betyder Före Kristi.
Blir en spännande läsning, tack!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
BCE antas betyder Före Kristi.
Blir en spännande läsning, tack!
Before Common Era , Before Current Era = sekulär tideräkning utan att blanda in villfarelser typ pappa skapare i skyn 😇

Det är roligt med traditionsbundna utförandesätt som saknar vetenskaplig förklaring. Exempel:
- kartprojektoin. I vissa gamla kartor var västan mot höger och östan mot vänster
- moderna vindkraftverk som alltid snurrar åt höger. Det skulle lika gärna vara åt vänster om alla komponenter var tvärtom
- vänster/högertrafik är ju en klassiker
- Att ha batteriminus tillchassis var ju det normala på kontinenten. England hade dock plus mot chassit. Polarna och jag satt i timmar på 70-talet och diskuterade vad som hände vid en krock med bilar med olika polariteter mellan chassit?
- och så badkarsvirveln i Europa och Australien. Åt vilket håll?

D Dilato skrev:
Before Common Era , Before Current Era = sekulär tideräkning utan att blanda in villfarelser typ pappa skapare i skyn 😇
Även som studerad fysiker är jag inte så säker om pappa skapare. Men det är en annan diskussion.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Även som studerad fysiker är jag inte så säker om pappa skapare. Men det är en annan diskussion.
Bortse från pappan som är ett monster med avskyvärd moral.

"Sonen" föddes, ljög och avrättades som falsk profet enligt pappas egen kod
om hur man identifierar en falsk profet.
The end.

Sen kommer Paul och hallucinerar på vägen till Damaskus och lyckas övertyga några dumskallar..och vips har en ny religion uppstått.

Joseph Smith..mormon ..samma fenomen, folk är idioter.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och ändå så är den baserad på samma sak som AD/BC, så man har egentligen inte ändrat på något, bara döpt om det...

Bl a Kia har helljusreläet kopplat på minussidan. D v s kontinuerlig plus.

J
useless useless skrev:
Ok. Vilket håll är du på väg åt om du håller sydlig kurs i nordlig vind och västlig ström?
Känns som du plattlänsar då /Gurra

S Strontus skrev:
Och ändå så är den baserad på samma sak som AD/BC, så man har egentligen inte ändrat på något, bara döpt om det...
För att markera att man inte anser att "C" var något märkvärdigt..

D Dilato skrev:
För att markera att man inte anser att "C" var något märkvärdigt..
Tillräckligt märkvärdigt för att behålla samma tidsräkning uppenbarligen... Poängen är att oavsett om man tror på "C" eller inte så är ju vår nuvarande tidsräkning baserad på det, och att döpa om den förändrar inget.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.