Men ändå lite kul att skepparen säger nordlig kurs när hen seglar mot norr, men nordlig vind är tvärtom

• Gilla
returen
  • Laddar…
Hade ju pajjat hela Sjösalavalsen om det icke funnits någon sunnanvind ❤️

• Älska
returen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag försöker bara förstå varför det är logiskt att just vindens riktning avser varifrån den kommer när det i alla andra sammanhang handlar om vart nånting är på väg.
Inte riktigt i alla sammanhang! " Bilen som han krockade med kom från höger o han som körde var visst en man som kom från England så kanske därför det blev en krock".....🤪

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag undrar varför man åker i norrgående körfält när man åker från Stockholm till Uppsala men vind som blåser från Uppsala mot Stockholm är nordlig... 🤔🙄 I min värld hade det varit logiskt om norrgående och nordlig representerat samma riktning. Men så lätt kan det tydligen inte få vara. Måste ha med ”svensk standard” att göra... 😄
Som vanligt är det EUs fel!

T Thomas_Blekinge skrev:
Som vanligt är det EUs fel!
alltid!!!
SWEXIT NU

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Jag har en vindflöjel som kommer från grannen som var väder observatör åt Smhi för 30 år och pilen pekar i vindens riktning på den iaf.

Men vinden har väl alltid ritkingsbestämts efter från vilket vädersträck den kommer ifrån?

• Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Skulle nog vilja påstå att pilspetsen på Windex visar från vilket håll vinden kommer.
Men kan ha haft fel i 18 år.
Oavsett så har jag tagit mig dit jag velat
Den visar var Vinden kommer ifrån i förhållande till båten.
Om båten gör fart med vinden från sidan så kommer pilen att vrida sig lite framåt.

T ex om det är helt vindstilla och du går med fart framåt så kommer pilen att visa att vinden kommer framifrån.

True wind och Apparent wind. True wind beräknas med ett vindinstrument och båtens fart genom vattnet, apparent wind är den vind som träffar båten.

Vet inte vad det heter på svenska. Sann vind och upplevd vind kanske.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
apparent wind = Skenbar vind.

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Alla meteorologiska observationer o beskrivningar av vind görs på samma sätt världen runt, så har varit sedan meteorologin uppfanns. Innan dess var det sjöfarten och där är samma metodik, dock inte när det gäller strömmen. Det är traditioner under tusentals år, men ni som vill ändra på detta är välkomna, det finns dock ett visst motstånd.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Alla meteorologiska observationer o beskrivningar av vind görs på samma sätt världen runt, så har varit sedan meteorologin uppfanns. Innan dess var det sjöfarten och där är samma metodik, dock inte när det gäller strömmen. Det är traditioner under tusentals år, men ni som vill ändra på detta är välkomna, det finns dock ett visst motstånd.
Med strömmen, menar du då på havet? Typ att golfströmmen är en nordlig ström utanför Norge eftersom den går norrut?

D Dilato skrev:
apparent wind = Skenbar vind.
Så heter det ja!
Fan, jag tappar svenskan nu när jag seglar utomlands. 😅

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Med strömmen, menar du då på havet? Typ att golfströmmen är en nordlig ström utanför Norge eftersom den går norrut?
En ström som rör sig norrut är en nordlig ström, ja.
En vind som rör sig norrut är en sydlig vind.

trähandtag trähandtag skrev:
sedan meteorologin uppfanns
När var det?

B bhus2021 skrev:
Ja på havet, havsströmmar besrivs med riktningen åt det håll strömmen går åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.