G gaidin skrev:
Det är strömmen jag anser vara ologisk, inte vinden.
Ok. Vilket håll är du på väg åt om du håller sydlig kurs i nordlig vind och västlig ström?

useless useless skrev:
Ok. Vilket håll är du på väg åt om du håller sydlig kurs i nordlig vind och västlig ström?
Kgv eller kög? Håller jag sydlig kurs kög så är jag på väg söderut.

Håller jag sydlig kompasskurs med kgv på 180 grader med västlig ström så har jag en kög på kanske 190 grader beroende på hur stark strömmen är.

Vinden är ointressant för din fråga.

Varför undrar du?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Varför undrar du?
Jag försöker bara förstå varför det är logiskt att just vindens riktning avser varifrån den kommer när det i alla andra sammanhang handlar om vart nånting är på väg.

useless useless skrev:
Jag försöker bara förstå varför det är logiskt att just vindens riktning avser varifrån den kommer när det i alla andra sammanhang handlar om vart nånting är på väg.
Det förklarade jag ju i mitt första inlägg innan du började förhöra mig om mina navigationskunskaper.

• Haha
  • Gilla
xx60 och 1 till
  • Laddar…
Sök Windex och förklara vitsen med denna för oss som råkar segla.

-Inte lika användbar för landkrabbor utom just nu på morgonen när jag ska iväg och isfiska
Indikerar klart och tydligt vind från norr....
Och oftast är då fisket....

Vet dock att pilspetsen vänder till syd nu på förmiddagen.

T
J Jocke Best skrev:
Meteorologerna är galna. Solen är även ritad under molnen...
Men jag håller med. Lite som när man scrollar/pilar uppåt så åker bilden nedåt på skärmen . Däremot om det är touch drar man nedåt för samma sak.
Det beror ju på hur du har konfigurerat dina pekdon. ;)
Sen håller jag med om att det är lite galet att man haft ett system under decennier och sen har ändrat standardinställningen för scrollriktning i vissa operativsystem bara för att touchscreen-användarna blir förvirrade...

T
H Hybro skrev:
Sök Windex och förklara vitsen med denna för oss som råkar segla.

-Inte lika användbar för landkrabbor utom just nu på morgonen när jag ska iväg och isfiska
Indikerar klart och tydligt vind från norr....
Och oftast är då fisket....

Vet dock att pilspetsen vänder till syd nu på förmiddagen.
Vad menar du med "Sök Windex och förklara visten med denna för oss som råkar segla"?

En Windex är ju en vindriktningsindikator som visar varifrån vinden kommer med hänsyn till båtens fart och den rådande vindriktningen runt båten. Den är ju ett hjälpmedel för att kunna skota rätt och inte för att veta den rådande vindriktningen...?

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag minns bara att "mor ror och far åt ost" eller vad det var.

T
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag minns bara att "mor ror och far åt ost" eller vad det var.
"Mor ror, och far åt h-e.."..? Var det inte en Lindemansketch med Hasse &Tage.? :P

T Testarn skrev:
Vad menar du med "Sök Windex och förklara visten med denna för oss som råkar segla"?

En Windex är ju en vindriktningsindikator som visar varifrån vinden kommer med hänsyn till båtens fart och den rådande vindriktningen runt båten. Den är ju ett hjälpmedel för att kunna skota rätt och inte för att veta den rådande vindriktningen...?
Skulle nog vilja påstå att pilspetsen på Windex visar från vilket håll vinden kommer.
Men kan ha haft fel i 18 år.
Oavsett så har jag tagit mig dit jag velat

OT

Och den elektriska strömmen går från minus till plus i en likströmskrets.

Men den vedertagna från plus till minus. Och ritas således ut med en fylld pil på t ex ledare (förbindning) i ett elektriskt schema.

Således tvärt emot verkligheten😆

BT

Redigerat:
den skall alltid peka mot norr

Ditt påstående får du nog förklara lite närmre, varför det skulle vara så?
För då får du nog spika fast den.

Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Detta är egentligen inget problem för mig men fick mig att undra🤔.

Köpt och monterat en vindflöjel, blev lite fundersam när jag såg att pilen pekade mot öster vid ostlig vind.

Jag är varken seglare eller meteorolog men har vant mig vid att vindriktningspilar visar mot väst vid ostlig vind mot söder vid nordlig osv, typ väderkartan på TV och i väderappar.

Hur jag åtgärdar min flöjel vet jag och att jag själv bestämmer hur jag vill att den visar förstår jag.

Men jag undrar hur era vindflöjlar visar?
Sätter man upp vindflöjeln så ger det sig. ;)
Jag tyckte också det var konstigt först, att den inte pekade i vindriktning utan från vilket håll vinden kom. Men nu vet jag. :)

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
då behöver ma
H Hybro skrev:
Ditt påstående får du nog förklara lite närmre, varför det skulle vara så?
n aldrig titta på den för man vet ändå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.