13 334 läst ·
81 svar
13k läst
81 svar
Vilken riktning ska vindflöjelns pil peka mot?
Som seglare tycker jag det är logiskt.
Pilen pekar på varifrån vinden kommer, det ligger ju även i språket. Nordlig vind, då pekar pilen mot norr. När jag sköter mina segel blir det logiskt att titta på varifrån vinden kommer, inte vart den är på väg.
På havet är ju även strömmen (strömmen i vattnet, inte i sladdarna) också inblandade och då benämner man en ström som kommer från nord och går mot syd som sydlig ström.
Allt för att förvirra fienden antar jag.
Pilen pekar på varifrån vinden kommer, det ligger ju även i språket. Nordlig vind, då pekar pilen mot norr. När jag sköter mina segel blir det logiskt att titta på varifrån vinden kommer, inte vart den är på väg.
På havet är ju även strömmen (strömmen i vattnet, inte i sladdarna) också inblandade och då benämner man en ström som kommer från nord och går mot syd som sydlig ström.
Men nu gjorde man inte det utan kom överens om en internationell standard. Det är också så att utifrån en kompassriktning kommer nordlig vind från 360 grader och sydlig vind 180 grader dvs varifrån vinden kommer.G gaidin skrev:
Jag svarade på ett inlägg där det påstods att flöjeln konstruerades så för att det var enklare.P Pallewea skrev:
Läs det jag citerade.
Motsäger du inte dig själv när du först säger att det är logiskt och sen förklarar hur ologisk det är?G gaidin skrev:Som seglare tycker jag det är logiskt.