K Kling 1 skrev:
Vilka pilar?
Pilarna på väderkartorna.

Satellitbild av väderkarta med solsymboler, temperaturnoteringar och röda samt blå pilar som visar vindriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kapabel
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att någon av någon obegriplig anledning någon gång ansett att nordlig vind betyder att det blåser i sydlig riktning. Pilarna pekar som det blåser.
Tycker du det är fel att en vindriktningspil pekar vartåt det blåser?😃

K Kling 1 skrev:
Tycker du det är fel att en vindriktningspil pekar vartåt det blåser?😃
Nej absolut inte. Jag tror du bör läsa vad jag skriver en gång till. 😉

K
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte. Jag tror du bör läsa vad jag skriver en gång till. 😉
Jag läste ditt inlägg där du skrev:
”Jag tycker att det hade varit mer logiskt med den definitionen, ja! Alltså att nordlig vind blåste mot norr. Men återigen, jag vet att det inte är så.”

K Kling 1 skrev:
Jag läste ditt inlägg där du skrev:
”Jag tycker att det hade varit mer logiskt med den definitionen, ja! Alltså att nordlig vind blåste mot norr. Men återigen, jag vet att det inte är så.”
Här pratar jag inte om några pilar.

K
Alfredo Alfredo skrev:
Här pratar jag inte om några pilar.
Vill du berätta för mig vad du tycker om att väderkartor och vindflöjlar visar som dom gör?
Eller vill du att jag ska gissa?😀

Vindflöjlar pekar väl mot vinden för att det är fysiskt enklare att bygga dom så.
Vindstrutar pekar åt andra hållet av samma anledning.

• Gilla
Stefanj50 och 2 till
  • Laddar…
Som seglare tycker jag det är logiskt.
Pilen pekar på varifrån vinden kommer, det ligger ju även i språket. Nordlig vind, då pekar pilen mot norr. När jag sköter mina segel blir det logiskt att titta på varifrån vinden kommer, inte vart den är på väg.

På havet är ju även strömmen (strömmen i vattnet, inte i sladdarna) också inblandade och då benämner man en ström som kommer från nord och går mot syd som sydlig ström.

Allt för att förvirra fienden antar jag.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
F frause skrev:
Vindflöjlar pekar väl mot vinden för att det är fysiskt enklare att bygga dom så.
Vindstrutar pekar åt andra hållet av samma anledning.
Det hållet jag nog inte med om. Det vore ju inte konstigare att konstruera en flöjel med vindfånget i pilen i stället för i svansen.

G gaidin skrev:
Det hållet jag nog inte med om. Det vore ju inte konstigare att konstruera en flöjel med vindfånget i pilen i stället för i svansen.
Men nu gjorde man inte det utan kom överens om en internationell standard. Det är också så att utifrån en kompassriktning kommer nordlig vind från 360 grader och sydlig vind 180 grader dvs varifrån vinden kommer.

J
Alfredo Alfredo skrev:
Pilarna på väderkartorna.

[bild]
Meteorologerna är galna. Solen är även ritad under molnen...
Men jag håller med. Lite som när man scrollar/pilar uppåt så åker bilden nedåt på skärmen . Däremot om det är touch drar man nedåt för samma sak.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Men nu gjorde man inte det utan kom överens om en internationell standard. Det är också så att utifrån en kompassriktning kommer nordlig vind från 360 grader och sydlig vind 180 grader dvs varifrån vinden kommer.
Jag svarade på ett inlägg där det påstods att flöjeln konstruerades så för att det var enklare.
Läs det jag citerade.

Plocka nu fram en pilbåge och skjut en pilen med styrfjädrarns först.

Gissa vad som händer.

• Gilla
  • Haha
Stefanj50 och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Som seglare tycker jag det är logiskt.
Pilen pekar på varifrån vinden kommer, det ligger ju även i språket. Nordlig vind, då pekar pilen mot norr. När jag sköter mina segel blir det logiskt att titta på varifrån vinden kommer, inte vart den är på väg.

På havet är ju även strömmen (strömmen i vattnet, inte i sladdarna) också inblandade och då benämner man en ström som kommer från nord och går mot syd som sydlig ström.

Allt för att förvirra fienden antar jag.
Motsäger du inte dig själv när du först säger att det är logiskt och sen förklarar hur ologisk det är?

useless useless skrev:
Motsäger du inte dig själv när du först säger att det är logiskt och sen förklarar hur ologisk det är?
Det är strömmen jag anser vara ologisk, inte vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.