Får man bättre ränta om man köper nytt kanske? Jag blev mest erbjuden 2,8 -2,78 hela tiden när jag hörde mig för, sen hade fsb nån drive att de skulle ligga lägst så då fick jag 2,73 av dem. Tyckte det lät ok, men nu blir jag nästan lite osäker när jag hör att andra får 2,6 utan probelm.

Banken sa att de får betala 0,4 i nån slags avgift så de skulle gå back om de tog mindre än 2,4 alltså.

samba skrev:
var hos fsb igår, 2,6% på rörligt var inga problem alls enligt min bankman. Fick också en preliminär värdering som låg 700tkr över produktionskostnaden ;D så nu kan man sova lugnt om nätterna. ;)
2,6 e juh knaon.
Har ni någon kontantinsats då eller?

Blev just erbjuden 2,48 -rörligt och 2,65 -3mån av handelsbanken  8-)

Men då måste vi bli helkunder.... :-/

tekla skrev:
Blev just erbjuden 2,48 -rörligt och 2,65 -3mån av handelsbanken  8-)

Men då måste vi bli helkunder.... :-/
Den räntan hade jag varit mer än nöjd mä ;)

Nu har vi bestämt oss för fsb som erbjöd 2,43% helt rörligt och 2,58% 2-mån. Tog helt rörligt. Skulle visst få behålla rabatten så länge vi inte lägger om lånet, så det lät ju bra!

Ja, tekla, det läger ju ribban för oss andra att sikta på. Man kan hoppas kunna nå samma fina ränta då det blir dags, men det blir nog svårslaget. :o

Ingen kontantinsats behövdes pga att egna arbetet värderats till 700tkr så det känns rätt OK ;)

Skrev på hos SEB den 12 Maj till 2,85 på rörligt (dags rörligt) tyckte det var ok med  0,8% rabbat på alla deras utlåningsräntor i fem år.

Men om andra fått 2,6% till samma vilkor känner man sig lite lurad då det gör ca 1750:- netto per miljon/år. Har förvisso bara lån på en miljon, så andra kan ha andra förutsättningar för att få bättre vilkor.

Men räknar man in alla bankkort och internet bank tjänster som vi fick fritt så motsvarar det en yttligare rabbat på ~0,15% på vårt miljonlån.

/Johan

Skrev idag på hos Länsförsäkringar.
2.68 % på 3 mån bottenlån på 1 400 000.

Fick 2,45 rörligt på SEB häromveckan + fria kort o giron m.m, fick även bud på 2,6 från handelsbanken.
Problemet med att jämföra räntor såhär är ju dock att man endast tittar på en variabel i ekvationen, utan att beakta det som styr vilken ränta som erbjuds.

Hur menar du då? Är väl riksbanken som styr hur den helt rörliga räntan sätts. Sen har ju banken ett påslag på 0,4 minst.

Självklart att bankens/bolagets upplåningskostnad (samt avkastningskrav) är det som ligger i grunden, det är detsamma för all utlåningsverksamhet.

Men vilken tiondel upp eller ner du som bolånekund får i ränterbjudande styrs av dina personliga förutsättningar. Kan banken tjäna pengar på dig på annat sätt? Hur stor risk det är att låna ut till dig givet din inkomst, dina tillgångar, belåningsgrad etc.

HUr har ni gjort när ni har kontaktat banker? Jag tänker kolla med alla banker vilken ränta jag kan få, och jag satte mig idag och fyllde i en "interaktiv" låneansökan på FSB:s hemsida. Jag gav upp efter en halvtimme.
Det frågades både efter uppgifter om fastighetsinnehav (som de ser när de ändå kör en kreditupplysning på mig) och vilket kön det var på barnen (vilket de inte har med att göra).
Och det gick inte att hoppa över frågor, då kom man inte vidare.
Om det ändå hade gått att skriva ut hela ansökan, då hade jag ju åtminstone kunnat skicka samma formulär till de andra bankerna.

Så nu undrar jag hur ni har gjort? Skickar ni brev till bankerna eller mailar ni? Finns det något standardformulär man kan använda? Vilka uppgifter behöver de ha in för att kunna erbjuda en ränta?

Sen kan man inte jämföra bankernas ränta rakt av bara. Tex så ingår låneskydd i Handelsbanken men ej i Sparbanken.
För oss som ska låna 1,7milj kostar låneskydd hos sparbanken 142:-/månad var, alltså 284:-/månad ihop. Detta motsvarar 0,29%.
Jag fick i ett första läge 2,73% rörligt hos sparbanken men lägger jag på 0,29% så hamnar det på 3,02% och det är ju vad Handelsbanken har i annonserad ränta, innan prutning.... äpplen och päron alltså

Handelsbanken idag 9/6 >3 000 000 i lån till 2,60% (2.65% med återbetalningsskydd, frivilligt.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.