Joachim skrev:
En del basunerar ut om att de fått ner räntan 0.5% med tex du Emyran fick ner den 0.05%. 0.5% låter mycket och jag kan aldrig tänka mig att jag får ner den så mycket, men många säger att 0.5% är mer eller mindre standars.
Emyran, det var inte 0.5% ni fick ner då?

En fundering till. Om man får ner en topplånsränta på tex 7% på SEB till 6,15% som tex IKANO har. Vad händer då om räntan stiger resp sjunker. Kommer den "rabatten" på den rörliga räntan man förhandlat sig till alltid att följa med. I det här fallet 0.85% så man alltid ligger under 0.85% under SEB utannonserade ränta?

//Jocke

Hej Joachim!

Vi valde att binda våra räntor hos NORDEA på 3, 5 resp 8år.  Eftersom NORDEA ligger väldigt högt i räntetabellerna så dealade vi mot den dagens lägsta räntenoteringar alltså typ IKANO och SBAB på samma bindningtider. Vår bankkvinna kunde dyka nr till deras nivå plus lite till. Alltså minus 0,05% mot IKANO/SBAB  

Så egentligen kan man väl säga att vi fick ner räntan mer än 0,05 % beroende på vilken räntenivå man utgår från...Men jag utgick från den lägsta, självklart  :D  (jag är som du, nyfiken på hur övriga räknar  ;))

Rabatter hit och dit, tänk på att det är sista raden på bankens ränteerbjudande som gäller.
Glöm inte bort ev uppläggningskostnader och aviavgifter, DET ska ni inte betala.

Topplåneräntan är väl rörlig (? )
så se till att er ränterabatt följer med räntanskarusellen så den inte äts upp på en gång....

Jag är inte 100% på hur topplån fungerar eftersom vi slapp det. Mina rabatter gäller allstå bottenlåneräntan. Det kanske går att deala mer med topplåneräntan beroende på topplånets storlek/ er totala ekonomi/relation till banken/värde på huset plus att banken har större spelrum där. Go for it!  :D

Var tydlig och tuff mot banken, lycka till!  :)

Emyran, du är på alerten du ;D
Kommer att vara tuff, så det gäller att ha så mycket förhandsinfo som möjligt från start.
Det tråkiga är att hitills har både NB och länsf. sagt att de inte ruckar på att 25% av lånebeloppet är topplån. SEB har vi fått 15% av. De andra tycker huset ligger för "off-side" för mindre än 25%. Man skall ju bli lantis.

Skall snacka med Sparbanken och Nordbanken på Måndag och se om dom kan matcha 15%.
Hoppas det, för då kan man i alla fall försöka spela ut dom mot varandra vad gäller räntan. Det kan jag ju inte än eftersom dom har överhanden med sina 15% :-/

Funderar på att vara otrogen FSB eftersom jag inte tycker dom varit vidare tillmötesgående i andra ärenden förut, men vi får se....

//Jocke

Joachim skrev:
Emyran, du är på alerten du ;D
JAPP ;D

Specielllt efter en god middag med rödvin... som följs av en skräckfilm... :P
Dvs Mumien på TV5, är inget för mig ;)

Vem är NB? ???
Der är väl gamla förkortningen för Nordbanken ?

Självklart ska du vara otrogen om FSB inte ger lika mycket som de tar, så att säga ;)

Det som jag skrev tidigare att vara tydlig med sina krav(dvs vad andra banker erbjuder) och att våga vara tuff!

Lån på 1,4 miljoner, ingen kontant insats (Bankens förslag).
Toplån 140 tkr 5,15% ränta
Botten lån resten 5,05% (Kunde diskuteras)

Denna offert fick vi i mars. :)

Är det någon som lyckats få 15% topplån hos Nordea? Det verkar vara svårt. SEB erbjuder ju 85% bottenlån och 15% topplån. Deras räntor på topplånet ligger ju betydligt över Nordeas. Men för vår del som har begränsad kontantinsats och därmed får en hel del topplån så lönar det sig iallafall att ta SEB trots hög ränta på topplånet (7,1%......, förhoppningsvis går det att förhandla ner). Förhoppningsvis får vi även en hyfsad värdering på huset så att en del av topplånet kan minskas ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.