Innan det var klart att vi skulle slippa topplån blev vi erbjudna en ränta på 5.6% hos FSB.

Kan ju berätta om vårt topplån, bara för att göra alla nöjda med sina siffror ;D. Vi har 7% :P. Men då är det från 1999, gammalt radhus och i topplånet ingår även lån på bil och båt.

5,25 förra veckan... ;D

Fluffe skrev:
Hejsan!

Var bygger/har ni hus?
Räntorna är ju väldigt låga för topplånen.
Ska bygga till hösten i Nyköping, Södermanland.
/Jonte

Jonte, vilken bank har ni?

???

Får man bättre "deals" när man bygger än köper??
De räntor man går ut med på topplånen är ju ca 6.9%. Låter otroligt bra att få ner dom till mer än 2% enheter.

//Jocke

Evas skrev:
Jonte, vilken bank har ni?
Har fått likvärdiga räntor från både Handelsbanken och Nordea.

/Jonte

Joa skrev:
???

Får man bättre "deals" när man bygger än köper??
De räntor man går ut med på topplånen är ju ca 6.9%. Låter otroligt bra att få ner dom till mer än 2% enheter.

//Jocke
Har ingen aning, men jag tror inte att det ska spela nån roll.

/Jonte

Är precis i färd med att köpa ett hus (inte bygga) och det känns lite konstigt att gå in och säga att man vill ha 5,25% ränta på topplånet på en bank som går ut med ca 6.9% (SEB).

Måste man kämpa mycket? Känns som dom kommer att tycka att man är knäpp i huvudet ???

Några tips hur man skall lägga upp det??

Joachim skrev:
Är precis i färd med att köpa ett hus (inte bygga) och det känns lite konstigt att gå in och säga att man vill ha 5,25% ränta på topplånet på en bank som går ut med ca 6.9% (SEB).

Måste man kämpa mycket? Känns som dom kommer att tycka att man är knäpp i huvudet  ???

Några tips hur man skall lägga upp det??
Var tuff!  ;D

Det är just nu kundens marknad, bankerna vill återigen att vi lånar pengar.

Lägg ner tid på att jämföra  olika banker, våga vara otrogen din egen bank om du får ett bra erbjudande från en annan bank och din bank inte är lika samarbetsvillig!

Vi är trogna vår bank, Nordea, just för att de givit oss marknadens bästa ränta när vi låste våra lån. Det var skönt, jag uppskattar servicen som man får som trogen helkund  :)

Snackade lite som hastigast med banken på telefon i ett annat ärende och tog upp detta.
"-Men vi ligger lågt redan på räntorna som du kanske sett och internetbankerna kan vi ju inte jämföra med. Dom har ju mycket lägre omkostnader så särkilt mycket rabatt kan det nog inte bli tal om"
Så sade SEB, men det är ju inte dags att teckna några lån än så det får bli en riktig förhandling senare, men det lär ju inte vidare hoppfullt ???

//Jocke

Man ska inte stirra sig blind på tiondelar, för i slutänden blir inte det så många kronor. Viktigare kanske kan vara vad banken kan erbjuda som helhet. (Spar, pension, försäkring, låneskydd etc...)

Visst det är sant. Sådant tar vi också i beaktning. Personligen skall det någ mycket till för att völja en internetbank.
Dock har jag läst om flera som fått ner topplånet till ca 5.5% på "vanliga" banker och om banken skyltar med ca 7% så blir ju det en viss skillnad på ett topplån :-/

//Jocke

Joachim skrev:
Snackade lite som hastigast med banken på telefon i ett annat ärende och tog upp detta.
"-Men vi ligger lågt redan på räntorna som du kanske sett och internetbankerna kan vi ju inte jämföra med. Dom har ju mycket lägre omkostnader så särkilt mycket rabatt kan det nog inte bli tal om"
Så sade SEB, men det är ju inte dags att teckna några lån än så det får bli en riktig förhandling senare, men det lär ju inte vidare hoppfullt  ???

//Jocke
Om man tittar på bankens styrränta(?), den ligger på lite drygt 4%, då inser man att banken har lite att spela på sas.  Men det är ju svårt att veta exakt hur mycket  ;)

Efter våra tuffa förhandlingar fick vi ner räntan till minus 0,05 mot den dagens lägsta räntenotering(IKANO,SBAB) på vårat lån. (vi tog 3år, 5år och 8år). Detta gäller bottenlånet, vi slapp topplån.

Där gick smärtgränsen hos NORDEA. Vi är trogna helkunder hos dem sedan länge.

Jag håller där med Joachim, vi värderar också fullservicpaketet väldigt mycket.

En del basunerar ut om att de fått ner räntan 0.5% med tex du Emyran fick ner den 0.05%. 0.5% låter mycket och jag kan aldrig tänka mig att jag får ner den så mycket, men många säger att 0.5% är mer eller mindre standars.
Emyran, det var inte 0.5% ni fick ner då?

En fundering till. Om man får ner en topplånsränta på tex 7% på SEB till 6,15% som tex IKANO har. Vad händer då om räntan stiger resp sjunker. Kommer den "rabatten" på den rörliga räntan man förhandlat sig till alltid att följa med. I det här fallet 0.85% så man alltid ligger under 0.85% under SEB utannonserade ränta?

//Jocke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.