Skaftet på min Järnia hyvel är trasigt* så jag tänkte komplettera med en något längre putshyvel/rubank/vad man nu kallar en jackplane. Typ längd 5 eller 6 om vi använder brittiska benämningar.
Jag råkade kolla på veritas och såg priserna så de går bort.
Vad finns alltså mellan biltema och veritas när det gäller hyvlar?
Såg t ex Spear and Jackson men har de "gått ner" sig som vissa andra företag med lång traditionella eller är de fortfarande okej?
Jag har en elektrisk planhyvel och en elektrisk handhållen så det handlar mest om att kunna fixa det sista ffa för limfogar.
*Plasten har gett upp efter 45-50 år, det ska på ett nytt handtag i framtiden.
Såg t ex Spear and Jackson men har de "gått ner" sig som vissa andra företag med lång traditionella eller är de fortfarande okej?
Jag har en elektrisk planhyvel och en elektrisk handhållen så det handlar mest om att kunna fixa det sista ffa för limfogar.
Köp en äldre på traderaZ z_bumbi skrev:Skaftet på min Järnia hyvel är trasigt* så jag tänkte komplettera med en något längre putshyvel/rubank/vad man nu kallar en jackplane. Typ längd 5 eller 6 om vi använder brittiska benämningar.
Då får du mest för pengarna
//Johan
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Tradera har fått fnatt på gamla hyvlar. Särskilt om de heter Stanley eller om det står EA Berg på hyvelstålet. Tycks vara samlarprylar. Stanley är ju ursprunget till metallhyvlar även om namnet idag förknippas med billiga verktyg och vaktbolag (!).
De som inte heter Stanley verkar vara nästan identiska, men mycket billigare.
Jag hittade ett gäng (Stanley) på loppis för någon hundralapp. Då ska man förstås ha lite tur.
En tysk No 7 för "betala vad du tycker".
En omgång på tormeken och alla går hur bra som helst.
Trähyvlar är billigare men är kinkigare att ställa in.
De som inte heter Stanley verkar vara nästan identiska, men mycket billigare.
Jag hittade ett gäng (Stanley) på loppis för någon hundralapp. Då ska man förstås ha lite tur.
En tysk No 7 för "betala vad du tycker".
En omgång på tormeken och alla går hur bra som helst.
Trähyvlar är billigare men är kinkigare att ställa in.
Redigerat:
Hej @z_bumbi!
Var i din sits för några år sedan. Vilken nivå skulle jag välja när det gällde handhyvlar?
Tittade, kände och klämde på dom fina märkena från andra sidan Atlanten. Men det var för mig en ganska stor investering samt inte förglömma att verktygen/stålen krävde rätt mycket arbete för att få dom eftersträvade resultaten med verktygen.
Men ödet ledde mig in på en annan väg. Hittade en annons om ett set med begagnade Rali-hyvlar.
Schweizisk produkt med formgivning liknande Lego Technik. Började forska på nätet om detta lite udda koncept. Inget stort stål att slipa utan små utbytbara vändstål kol/hårdmetall. Löjligt enkelt att ställa skärdjupet och stålet alltid rätt mot ämnet.
Köpte settet med 5 hyvlar för 1500kr. En av mina bättre Blocketköp skulle det visa sig!
Enkelheten i hur hyvlarna används, inget slipande av stål eller ståljustering, gör att det är en ren fröjd att ta fram en hyvel, justera skärdjupet med en spak och börja hyvla.
Jag har efterhand kompletterat med dom hyvlar som ingår i Eveloution-serien och har idag alla 6. Dom fyller mitt behov när det gäller hyvlar.
Dag
Evolution 260 har tillkommit efter bilden togs.
https://rali-shop.eu/cases.html
PS. Bor du i 08-området får du gärna komma och provhyvla.
Dag
Var i din sits för några år sedan. Vilken nivå skulle jag välja när det gällde handhyvlar?
Tittade, kände och klämde på dom fina märkena från andra sidan Atlanten. Men det var för mig en ganska stor investering samt inte förglömma att verktygen/stålen krävde rätt mycket arbete för att få dom eftersträvade resultaten med verktygen.
Men ödet ledde mig in på en annan väg. Hittade en annons om ett set med begagnade Rali-hyvlar.
Schweizisk produkt med formgivning liknande Lego Technik. Började forska på nätet om detta lite udda koncept. Inget stort stål att slipa utan små utbytbara vändstål kol/hårdmetall. Löjligt enkelt att ställa skärdjupet och stålet alltid rätt mot ämnet.
Köpte settet med 5 hyvlar för 1500kr. En av mina bättre Blocketköp skulle det visa sig!
Enkelheten i hur hyvlarna används, inget slipande av stål eller ståljustering, gör att det är en ren fröjd att ta fram en hyvel, justera skärdjupet med en spak och börja hyvla.
Jag har efterhand kompletterat med dom hyvlar som ingår i Eveloution-serien och har idag alla 6. Dom fyller mitt behov när det gäller hyvlar.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Evolution 260 har tillkommit efter bilden togs.
https://rali-shop.eu/cases.html
PS. Bor du i 08-området får du gärna komma och provhyvla.
Dag
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 573 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 573 inlägg
Håller med om allt ! Rali har ett oförtjänt dåligt rykte.Jag köpte en begagnad sådan av nyfikenhet och har testat och har den kvar bara för att jag är imponerad av dess lonstruktion.stigen skrev:
Dag
Men jag använder själv Record hyvlar jag köpt via ebay.co.uk innan Brexit. Ett alternativ kanske ?
Jag tror jag kanske kan ha någonting åt dig på garagevinden...... om begagnat passar dig?
Annars är det ingen större konst att snickra ett nytt handtag av trä som ersättning för ditt gamla plasthandtag från Jernbolaget.
Spear&Jacksons hyvlar är misstänkt lika indisktillverkade Anant. Som förövrigt också säljs av Record sedan de lade ned sin egen produktion. Min erfarenhet av Anant är att de går att använda som långrevssänken eller kastvapen men utöver det är användbarheten synnerligen begränsad.
Annars är det ingen större konst att snickra ett nytt handtag av trä som ersättning för ditt gamla plasthandtag från Jernbolaget.
Spear&Jacksons hyvlar är misstänkt lika indisktillverkade Anant. Som förövrigt också säljs av Record sedan de lade ned sin egen produktion. Min erfarenhet av Anant är att de går att använda som långrevssänken eller kastvapen men utöver det är användbarheten synnerligen begränsad.
Nej det är inga problem att göra ett handtag men av nostalgiska skäl vill jag lägga ner lite mer tid än nödvändigt och dessutom helst låta bitar av ett bigaråträ torka.
Jag har inga som helst problem att använda begagnat och majoriteten av alla mina verktyg är arv men att köpa från en slumpvis person som säger att allt är bra funkar inte (för mig) dvs blocket, tradera och någon loppis. Jag är för dålig på hyvlar/verktyg för att kunna avgöra det utan att testa. Däremot vet jag att du har full koll så har du något så är jag helt klart intresserad.
Jag har inga som helst problem att använda begagnat och majoriteten av alla mina verktyg är arv men att köpa från en slumpvis person som säger att allt är bra funkar inte (för mig) dvs blocket, tradera och någon loppis. Jag är för dålig på hyvlar/verktyg för att kunna avgöra det utan att testa. Däremot vet jag att du har full koll så har du något så är jag helt klart intresserad.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Kan vara bra (och lönsamt) att ta reda på vilka egenskaper som är viktiga hos en hyvel. Man köper ju inte en Rolex om det bara är en klocka man behöver.Z z_bumbi skrev:Nej det är inga problem att göra ett handtag men av nostalgiska skäl vill jag lägga ner lite mer tid än nödvändigt och dessutom helst låta bitar av ett bigaråträ torka.
Jag skall försöka komma ihåg att gå dit och gräva någon kväll den här veckan.Z z_bumbi skrev:Nej det är inga problem att göra ett handtag men av nostalgiska skäl vill jag lägga ner lite mer tid än nödvändigt och dessutom helst låta bitar av ett bigaråträ torka.
Att lägga saker på minnet är för mig ungefär som att kasta en tretumsspik i en gles pärtkorg. Om den råkar landa lämpligt så stannar den kvar i säker förvar men faller den olämpligt så är den för evigt förlorad.
I dag var jag och grävde på vinden efter någonting annat och hittade hyveln som jag skulle kunna tänka mig att sälja och så började jag fundera vem det var som frågade efter den.
En Union nummer 6. Tillverkad av Union Manufacturing Company i New Britain, Connecticut, USA. Troligen 1920-30-talet. Någon amerikafarare som återvände hem med litet verktyg och startkapital har antagligen tagit hem den i amerikatrunken.
Den är ytrostig men annars hel och komplett
I dag var jag och grävde på vinden efter någonting annat och hittade hyveln som jag skulle kunna tänka mig att sälja och så började jag fundera vem det var som frågade efter den.
En Union nummer 6. Tillverkad av Union Manufacturing Company i New Britain, Connecticut, USA. Troligen 1920-30-talet. Någon amerikafarare som återvände hem med litet verktyg och startkapital har antagligen tagit hem den i amerikatrunken.
Den är ytrostig men annars hel och komplett
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för erbjudandet men jag hittade en bit torr körsbär (bigarrå) så nu kan jag göra ett handtag vilken dag som helst. Ev laminera med äpple bara för att.
Som bonus hittade jag en trärubank med stål från Erik Anton Berg och masurhandrag (!) och en putshyvel nr 110 så jag har projekt så det räcker ett bra tag framöver.
Som bonus hittade jag en trärubank med stål från Erik Anton Berg och masurhandrag (!) och en putshyvel nr 110 så jag har projekt så det räcker ett bra tag framöver.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Den är säkert bra om stålet inte har gravrost. Fördelen med järnhyvlar är ju vid inställning av utstick och lutning på hyvelstål. Men en trärubank kan ju fungera lika bra och är långt mycket billigare.
Klicka här för att svara