Tjena!
Ska snart måla om huset och skulle vilja ha lite råd från folk som kan detta bättre än jag 😊
Jag funderar mellan 3 olika färger på huset (bilder kommer/bifogas) och vill gärna höra:
Det jag undrar är:
Tar gärna emot alla allmänna tips också då jag har ganska noll koll på detta 🙏
Ska snart måla om huset och skulle vilja ha lite råd från folk som kan detta bättre än jag 😊
Jag funderar mellan 3 olika färger på huset (bilder kommer/bifogas) och vill gärna höra:
- vilken färg ni tycker passar bäst
- vad som brukar åldras snyggast
- om någon färg är känsligare för smuts/solblekning osv
Det jag undrar är:
- Vad ska man tänka på innan man målar huset?
- Vad är smidigast/bäst att använda för fasadtvätt?
- Räcker det normalt med 2 lager färg eller bör man köra fler?
- Behöver man alltid grundmåla vissa partier?
- Hur noga måste man skrapa gammal färg?
- Finns det något vanligt misstag folk gör när de målar om hus?
- Hur vet man om träpanelen fortfarande är frisk nog att bara måla?
- Är det något särskilt man ska tänka på kring väder/temperatur när man målar?
- Har ni tips på färgmärken som håller bra över tid?
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
1. Vilken sorts färg sitter på huset idag? Akrylat? Alkyd? Linolja?P Pbcash skrev:Tjena!
Jag har också lite frågor kring själva målningen då jag aldrig gjort detta tidigare.
- vilken färg ni tycker passar bäst
- vad som brukar åldras snyggast
- om någon färg är känsligare för smuts/solblekning osv
Det jag undrar är:
Målet är egentligen att göra det ordentligt nu så man slipper problem länge framöver 😊
- Vad ska man tänka på innan man målar huset?
- Vad är smidigast/bäst att använda för fasadtvätt?
- Räcker det normalt med 2 lager färg eller bör man köra fler?
- Behöver man alltid grundmåla vissa partier?
- Hur noga måste man skrapa gammal färg?
- Finns det något vanligt misstag folk gör när de målar om hus?
- Hur vet man om träpanelen fortfarande är frisk nog att bara måla?
- Är det något särskilt man ska tänka på kring väder/temperatur när man målar?
- Har ni tips på färgmärken som håller bra över tid?
Har du akrylat, så måste du fortsätta med det. Har du alkyd eller linolja, håll dig till det.
2. Spelar inte så stor roll. Köp något miljömärkt om du vill äta saker från din trädgård.
3. Grundfärg + 2 lager ovan räcker bra.
4. Fortsätter du med samma färg, och underlaget är av god kvalitet, så i praktiken nej, men varför då måla alls? Färg är dyrt och det är tråkigt och drygt att måla.
5. All löst sittande färg måste bort. Varken mer eller mindre (givet att du inte byter från Akrylat - då måste allt bort)
6. Tror att man behöver skrapa bort all färg. Inte spackla igen fuktutsatta spruckna brädor med plastiskt trä vid målning med akrylat.
7. Är den mjuk/murken? Är den väldigt sprucken? Om svar nej på båda, så går det bra att måla.
8. Är det en blöt och fuktig sommar så är det bättre att vänta ett år. Det är alltid bättre att måla på våren än på sommaren eller hösten av detta skäl.
9. Kolla in folksams tester, men Alcro och Biltema har fått bra resultat. Undvik Nordsjö.
Slutligen:
Historiskt har man undvikit svart och mörka färger, framförallt på fönster och åt söder då träet blir varmare av solen och spricker mer.
Å andra sidan är fördelen med mörka färger att fasaden blir varmare av solen, vilket leder till mindre svartpricksmögel.
Två sidor av samma mynt helt enkelt.
Mest en fråga kring vad du tycker är roligast, byta panel och spackla med plastiskt trä, eller tvätta fasad...
Och sist, men inte minst, ofta funkar sjöfartsmentaliteten att vräka färg för att dölja skavanker förvånansvärt bra och länge.
Jag har fasad på vår sommarstuga som varit halvdålig i åtminstone 30 år och som ändå ser ok ut. Det är bara just när man målar man lägger märke till det...
Lycka till!
Klicka här för att svara