Jag har ett lamputtag ovanför fönstret som jag slår på med strömbrytaren men jag är borta mycket så skulle vilja styra den med astrour, visst kan jag sätta en plejdpuck i dosan bakom uttaget och behålla vanliga strömbrytaren för man behöver väl inte fjädrande annat än till dimmer?
Då har jag alltid på strömbrytaren och så kan jag ställa in att det ska slås på vid solnedgången och av en viss tid på kvällen om jag fattat rätt?
Vilken puck ska jag ha då? Jag ska göra det själv så ni vet och jag har fas,nolla o jord i uttaget.
Då har jag alltid på strömbrytaren och så kan jag ställa in att det ska slås på vid solnedgången och av en viss tid på kvällen om jag fattat rätt?
Vilken puck ska jag ha då? Jag ska göra det själv så ni vet och jag har fas,nolla o jord i uttaget.
1. Ja det blir bra att ha den där. Rel-01 eller Ctr-01 fungerar båda två.
2. Ja du kan behålla din vanliga strömbrytare som den är.
3. Ja astrouret sköter sig själv om du vill använda det. Det går även att ställa in fasta tider och annat.
2. Ja du kan behålla din vanliga strömbrytare som den är.
3. Ja astrouret sköter sig själv om du vill använda det. Det går även att ställa in fasta tider och annat.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Välj något annat än det hopplöst förlegade plejd.
Jag brukar titta hur mycket plats det finns vid kopplingsdosan ibland lägger jag pucken där då finns ju både tändtråd, nolla och fas tillgänglig.
Ibland finns det mer plats bakom strömbrytaren då drar jag nollan från kopplingsdosan tillbaka till strömbrytaren.
Kolla på Shelly Wave PM1 Mini det är de minsta puckarna på marknaden. Väldigt enkla få plats med.
Jag brukar titta hur mycket plats det finns vid kopplingsdosan ibland lägger jag pucken där då finns ju både tändtråd, nolla och fas tillgänglig.
Ibland finns det mer plats bakom strömbrytaren då drar jag nollan från kopplingsdosan tillbaka till strömbrytaren.
Kolla på Shelly Wave PM1 Mini det är de minsta puckarna på marknaden. Väldigt enkla få plats med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kräver dock hubAndersMalmgren skrev:
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Tack för tips! Men tror plejd fungerar för mitt behov och mitt tekniska intresse/kunskap 😊AndersMalmgren skrev:
[bild]
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Du kommer bli väldigt begränsad bara så du vet.P ptlf skrev:
Vi kan ta ett exempel från mitt hem.
Jag har en zwave batteridriven potential fri ingång denna sitter vid projektorn och lyssnar på när den startar, den laddas även via denna signal. I min hub har jag en custom app som lyssnar när ingången går hög och släcker då alla lampor i biorummet som är igång. När signalen går låg startar de lampor som var på.
Plejd har ingen puck med en ren potential fri ingång, den har en puck win-01 med två ingångar för att styra lampor men om man kan använda dessa vet jag inte, den har inga externa pinnar för drivning så man skulle få löda något direkt på batterianslutningen.
Största fallet blir att det finns inget sätt att skapa logiken med plejd, den stödjer enkla scener inget mera. Ingen rule machine eller programmeringsstöd.
Sedan är ju deras puckar så hopplöst stora. Min potential fria zwave enhet är stor som ett AA medan plejd är 42x42x8
Finns ju även med WiFi för 170:-. Då räcker det att man har ett trådlöst nätverk hemma vilket alla har...J J-banan skrev:
https://www.styrahem.se/p/924/strombrytare-extremt-liten-1-kanal-shelly-plus-1-mini-gen-3