AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kommer bli väldigt begränsad bara så du vet.

Vi kan ta ett exempel från mitt hem.

Jag har en zwave batteridriven potential fri ingång denna sitter vid projektorn och lyssnar på när den startar, den laddas även via denna signal. I min hub har jag en custom app som lyssnar när ingången går hög och släcker då alla lampor i biorummet som är igång. När signalen går låg startar de lampor som var på.

Plejd har ingen puck med en ren potential fri ingång, den har en puck win-01 med två ingångar för att styra lampor men om man kan använda dessa vet jag inte, den har inga externa pinnar för drivning så man skulle få löda något direkt på batterianslutningen.

Största fallet blir att det finns inget sätt att skapa logiken med plejd, den stödjer enkla scener inget mera. Ingen rule machine eller programmeringsstöd.

Sedan är ju deras puckar så hopplöst stora. Min potential fria zwave enhet är stor som ett AA medan plejd är 42x42x8
3/4 av det du skriver där är ju grekiska för mig 😊😅
Till fönsterbelysning behöver jag inte så många scenarier vad jag kan komma på.

• Gilla
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns ju även med WiFi för 170:-. Då räcker det att man har ett trådlöst nätverk hemma vilket alla har...

[länk]
Väldigt smidig, dock syns att den inte fungerar som dimmer

J J-banan skrev:
Väldigt smidig, dock syns att den inte fungerar som dimmer
Kräver större doningar då tyvärr, likadant med 2 kanals relä. Synd för minin är väldigt lätt få plats med.

Men deras 2.4 GHz wifi prylar är fattiga jämfört deras z-wave puckar

Men deras 2.4 GHz wifi prylar är fattiga jämfört deras z-wave puckar
På vilket sätt gör de jobbet sämre?

useless useless skrev:
På vilket sätt gör de jobbet sämre?
2,4 GHz vs 868.4 MHz, ingen mesh by default, energiförbrukning, en z-wave kan du köra i åratal på ett litet batteri.

2,4 GHz vs 868.4 MHz, ingen mesh by default, energiförbrukning, en z-wave kan du köra i åratal på ett litet batteri.
Fast nu pratar vi ju en nätansluten puck inomhus där det finns WiFi-täckning. Z-wave tillför ingenting förutom kravet på en gateway.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast nu pratar vi ju en nätansluten puck inomhus där det finns WiFi-täckning. Z-wave tillför ingenting förutom kravet på en gateway.
Fast du lär ha radioskugga på andra ställen. Kör du zwave genom hela huset får du ett meshnätverk som är stabilt och superresponsivt i hela huset. Och för trädgården/växthuset har du z-wave LR

Är det här fel eller rätt tänkt av mig om jag nu ska koppla in plejden som jag vill ska styra lamputtaget med astrour?
Om jag nu får till det rätt och får igång styrningen av solen går det då även tända och släcka manuellt med strömbrytaren på något sätt?
20260901_194325~2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du byter plats på tändtråd från strömbrytare och fast fas med varandra så blir det bra.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du byter plats på tändtråd från strömbrytare och fast fas med varandra så blir det bra.
Okej, tack! Vad kommer strömbrytaren ha för uppgift när jag kopplat, måste den vara på för att astrour ska fungera eller kan den alltid vara av och jag kan tända och släcka lampan utanför astrourets tider?

Om en strömbrytare kopplas till "1" eller "2" så kan den användas för att styra lampan enligt hur du programmerar den, eller någon annan lampa som är ansluten till en annan Plejdpuck. Så den är valbar. Men jag rekommenderar starkt en fysisk strömbrytare - man ska inte behöva en app i telefonen för att tända lyset. Den kan t.ex användas för att överrida astrofunktionen, t.ex om du vill tända lyset i förtid (tror jag).

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Om du skall dimra belysningen behövs återfjädrande strömställare, vissa strömställare går det montera en impuls fjäder. Går såklart via app också

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Om du skall dimra belysningen behövs återfjädrande strömställare, vissa strömställare går det montera en impuls fjäder. Går såklart via app också
Den Plejd TS valt har ingen dimmermöjlighet.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den Plejd TS valt har ingen dimmermöjlighet.
Ja juste den har inte den funktionen, men en dim-01 kanske skulle vara bättre i TS fall. Den har astro funktion, kan fjärrstyras samt dimra. Den är väl billigare dessutom

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om en strömbrytare kopplas till "1" eller "2" så kan den användas för att styra lampan enligt hur du programmerar den, eller någon annan lampa som är ansluten till en annan Plejdpuck. Så den är valbar. Men jag rekommenderar starkt en fysisk strömbrytare - man ska inte behöva en app i telefonen för att tända lyset. Den kan t.ex användas för att överrida astrofunktionen, t.ex om du vill tända lyset i förtid (tror jag).
Ja jag vill ha strömbrytare men jobbar lite konstiga tider ibland så därför vill jag ha astrour men vill kunna tända o släcka hur jag vill när jag är hemma utan att behöva gå in i app och ändra hela tiden.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.