3/4 av det du skriver där är ju grekiska för mig 😊😅AndersMalmgren skrev:
Du kommer bli väldigt begränsad bara så du vet.
Vi kan ta ett exempel från mitt hem.
Jag har en zwave batteridriven potential fri ingång denna sitter vid projektorn och lyssnar på när den startar, den laddas även via denna signal. I min hub har jag en custom app som lyssnar när ingången går hög och släcker då alla lampor i biorummet som är igång. När signalen går låg startar de lampor som var på.
Plejd har ingen puck med en ren potential fri ingång, den har en puck win-01 med två ingångar för att styra lampor men om man kan använda dessa vet jag inte, den har inga externa pinnar för drivning så man skulle få löda något direkt på batterianslutningen.
Största fallet blir att det finns inget sätt att skapa logiken med plejd, den stödjer enkla scener inget mera. Ingen rule machine eller programmeringsstöd.
Sedan är ju deras puckar så hopplöst stora. Min potential fria zwave enhet är stor som ett AA medan plejd är 42x42x8
Till fönsterbelysning behöver jag inte så många scenarier vad jag kan komma på.
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Fast du lär ha radioskugga på andra ställen. Kör du zwave genom hela huset får du ett meshnätverk som är stabilt och superresponsivt i hela huset. Och för trädgården/växthuset har du z-wave LRuseless skrev:
Är det här fel eller rätt tänkt av mig om jag nu ska koppla in plejden som jag vill ska styra lamputtaget med astrour?
Om jag nu får till det rätt och får igång styrningen av solen går det då även tända och släcka manuellt med strömbrytaren på något sätt?
Om jag nu får till det rätt och får igång styrningen av solen går det då även tända och släcka manuellt med strömbrytaren på något sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Om du byter plats på tändtråd från strömbrytare och fast fas med varandra så blir det bra.
Okej, tack! Vad kommer strömbrytaren ha för uppgift när jag kopplat, måste den vara på för att astrour ska fungera eller kan den alltid vara av och jag kan tända och släcka lampan utanför astrourets tider?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Om en strömbrytare kopplas till "1" eller "2" så kan den användas för att styra lampan enligt hur du programmerar den, eller någon annan lampa som är ansluten till en annan Plejdpuck. Så den är valbar. Men jag rekommenderar starkt en fysisk strömbrytare - man ska inte behöva en app i telefonen för att tända lyset. Den kan t.ex användas för att överrida astrofunktionen, t.ex om du vill tända lyset i förtid (tror jag).
Ja jag vill ha strömbrytare men jobbar lite konstiga tider ibland så därför vill jag ha astrour men vill kunna tända o släcka hur jag vill när jag är hemma utan att behöva gå in i app och ändra hela tiden.Bo.Siltberg skrev:
Om en strömbrytare kopplas till "1" eller "2" så kan den användas för att styra lampan enligt hur du programmerar den, eller någon annan lampa som är ansluten till en annan Plejdpuck. Så den är valbar. Men jag rekommenderar starkt en fysisk strömbrytare - man ska inte behöva en app i telefonen för att tända lyset. Den kan t.ex användas för att överrida astrofunktionen, t.ex om du vill tända lyset i förtid (tror jag).