J J-banan skrev:
Om du skall dimra belysningen behövs återfjädrande strömställare, vissa strömställare går det montera en impuls fjäder. Går såklart via app också
Den här ska styra lamputtaget vid fönstret så känns inte som jag behöver dimra funktion just där.

P ptlf skrev:
Ja jag vill ha strömbrytare men jobbar lite konstiga tider ibland så därför vill jag ha astrour men vill kunna tända o släcka hur jag vill när jag är hemma utan att behöva gå in i app och ändra hela tiden.
Då kopplar du strömbrytaren till ingången på plejden/shellyn/valfri puck.

useless useless skrev:
Då kopplar du strömbrytaren till ingången på plejden/shellyn/valfri puck.
Som inlägg 23 eller 24?

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Välj något annat än det hopplöst förlegade plejd.

Jag brukar titta hur mycket plats det finns vid kopplingsdosan ibland lägger jag pucken där då finns ju både tändtråd, nolla och fas tillgänglig.

Ibland finns det mer plats bakom strömbrytaren då drar jag nollan från kopplingsdosan tillbaka till strömbrytaren.

Kolla på Shelly Wave PM1 Mini det är de minsta puckarna på marknaden. Väldigt enkla få plats med.

[bild]
Du har inte fattat att Plejd uppfyller karaven för de allra flesta. Applikationen ts har passar utmärkt för Plejd.

Att du inte tillhör Plejds målgrupp är en helt annan sak.. du är inte normen liksom.. de som har elsystemet som hobby är en liten minoritet.

@ptlf gå in och kolla vilket shelly forum som helst, där ser man vilka problem shellyanvändarna brottas med. Lätt att bli avskräckt av det. Shelly har ingen support värd namnet.

Det är raka motsatsen till Plejd, som är enkelt och bara fungerar, dessutom har de en grym support. Har du frågor så hittar du lätt deras support på facebook och får snabbt svar.

• Gilla
  • Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du har inte fattat att Plejd uppfyller karaven för de allra flesta. Applikationen ts har passar utmärkt för Plejd.

Att du inte tillhör Plejds målgrupp är en helt annan sak.. du är inte normen liksom.. de som har elsystemet som hobby är en liten minoritet.

@ptlf gå in och kolla vilket shelly forum som helst, där ser man vilka problem shellyanvändarna brottas med. Lätt att bli avskräckt av det. Shelly har ingen support värd namnet.

Det är raka motsatsen till Plejd, som är enkelt och bara fungerar, dessutom har de en grym support. Har du frågor så hittar du lätt deras support på facebook och får snabbt svar.
Nä Shelley blir det inte för håller med att Plejd är tillräckligt för mig.
Om du läser inlägg 32 ska jag koppla som inlägg 23 eller 24 då om jag vill använda strömbrytaren ibland?

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kommer bli väldigt begränsad bara så du vet.

Vi kan ta ett exempel från mitt hem.

Jag har en zwave batteridriven potential fri ingång denna sitter vid projektorn och lyssnar på när den startar, den laddas även via denna signal. I min hub har jag en custom app som lyssnar när ingången går hög och släcker då alla lampor i biorummet som är igång. När signalen går låg startar de lampor som var på.

Plejd har ingen puck med en ren potential fri ingång, den har en puck win-01 med två ingångar för att styra lampor men om man kan använda dessa vet jag inte, den har inga externa pinnar för drivning så man skulle få löda något direkt på batterianslutningen.

Största fallet blir att det finns inget sätt att skapa logiken med plejd, den stödjer enkla scener inget mera. Ingen rule machine eller programmeringsstöd.

Sedan är ju deras puckar så hopplöst stora. Min potential fria zwave enhet är stor som ett AA medan plejd är 42x42x8
Du har såklart rätt i allt du skriver. Men snälla... lär dig läsa rummet!

P ptlf skrev:
Som inlägg 23 eller 24?
#24.
Strömbrytaren ska kopplas till "1".
Fast fas till "L".

1788329705135.png

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid
P ptlf skrev:
Tack för tips! Men tror plejd fungerar för mitt behov och mitt tekniska intresse/kunskap 😊
Det är alltid trevligt att faktiskt kunna söka på hur man installerar saker och få fler träffar än elektriker som säger "så får du inte göra".
Shelly är mer långsiktigt än Plejd och lättare för oss nybörjare

Nissens
P ptlf skrev:
Nä Shelley blir det inte för håller med att Plejd är tillräckligt för mig.
Om du läser inlägg 32 ska jag koppla som inlägg 23 eller 24 då om jag vill använda strömbrytaren ibland?
Gott så. Ser att Bo Siltberg gett dig ett perfekt svar för uppkopplingen. Lycka till med detta, det kommer att bli bra! 😊

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Nissens
A avdpos skrev:
Shelly är mer långsiktigt än Plejd och lättare för oss nybörjare
Så är det absolut inte. Plejd är ”långsiktigt”, superenkelt och dessutom oerhört driftsäkert.

Det är bl.a därför Plejd går hem hos både elektriker och användare.

Ett perspektiv till: att som nybörjare ge sig på ett mer komplicerat system som dessutom har en minst sagt usel (obefintlig?) support är förkastligt

Nissens Nissens skrev:
Så är det absolut inte. Plejd är ”långsiktigt”, superenkelt och dessutom oerhört driftsäkert.

Det är bl.a därför Plejd går hem hos både elektriker och användare.

Ett perspektiv till: att som nybörjare ge sig på ett mer komplicerat system som dessutom har en minst sagt usel (obefintlig?) support är förkastligt
Hu har dina Plejd-aktier gått?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
#24.
Strömbrytaren ska kopplas till "1".
Fast fas till "L".

[bild]
Tackar 👍

Nissens Nissens skrev:
Har du frågor så hittar du lätt deras support på facebook och får snabbt svar.
Ett företag som ger sin support via Facebook framstår knappast som seriöst...

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.