6 411 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Vilken plejd skall jag välja.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vi måste börja med att reda ut vad det är för lampor du har - vilka som har ett inbyggt eller separat drivdon/transformator.K kjork skrev:
Och därefter reda ut vad du menar med "styra" - menar du av/på eller ska dimring ingå?
I ditt första inlägg räknar jag till två strömbrytare, medan ditt fjärde inlägg säger tre...
Så *hur* vill du kunna "styra" och hur ser det ut idag? Plejd kan styras via återfjädrande strömbrytare eller en vriddimmer (ratt).
en återfjädrande brytare styr 7st dimbara spotlights i fönstersmygen. Led 1.2W 350mA.Bo.Siltberg skrev:
Vi måste börja med att reda ut vad det är för lampor du har - vilka som har ett inbyggt eller separat drivdon/transformator.
Och därefter reda ut vad du menar med "styra" - menar du av/på eller ska dimring ingå?
I ditt första inlägg räknar jag till två strömbrytare, medan ditt fjärde inlägg säger tre...
Så *hur* vill du kunna "styra" och hur ser det ut idag? Plejd kan styras via återfjädrande strömbrytare eller en vriddimmer (ratt).
en brytare, ej återfjädrande styr två lampor vid entrén. Vanliga glödlampor.
en återfjädrande brytare styr två st dimbara spotlights över entrédörren på insidan. Led 1.2W 350MA
En brytare ej återfjädrande styr 4st utebelysning, vanliga glödlampor.
1 brytare ej återfjädrande styr st utebelysning vanliga glödlampor samt 4 spottar över två garageportar led 2.2W 700mA
I de dimbara är det separat transformator (tror jag)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Är detta en nu-beskrivning?
Då har du redan drivdon med inbyggd dimmer till 1 och 3. Dessa brukar även ha en ingång för 1-10V vilket ger dig möjlighet att använda Plejd CTR-01. Du behöver gräva fram drivdonen och kolla vad som står på dem. I vilket fall innebär det lite omdragning av ledningar då du behöver en tråd till för 1-10V.
För 2, 4 och 5, om du endast vill ha en av/på-funktion så kan återigen CTR-01 användas. Vill du har dimring så fungerar DIM-xx för 2, 4 och 5a medan det är osäkert för 5b. Du behöver även där leta fram drivdonet. Dessutom kan du räkna med problem att dimra glödlampor och LED med samma dimmer, så du kan behöva dela upp 5 på två Plejd-produkter.
Då har du redan drivdon med inbyggd dimmer till 1 och 3. Dessa brukar även ha en ingång för 1-10V vilket ger dig möjlighet att använda Plejd CTR-01. Du behöver gräva fram drivdonen och kolla vad som står på dem. I vilket fall innebär det lite omdragning av ledningar då du behöver en tråd till för 1-10V.
För 2, 4 och 5, om du endast vill ha en av/på-funktion så kan återigen CTR-01 användas. Vill du har dimring så fungerar DIM-xx för 2, 4 och 5a medan det är osäkert för 5b. Du behöver även där leta fram drivdonet. Dessutom kan du räkna med problem att dimra glödlampor och LED med samma dimmer, så du kan behöva dela upp 5 på två Plejd-produkter.
jag är ute efter samma funktion som idag fast med app om man säger så.Bo.Siltberg skrev:
Är detta en nu-beskrivning?
Då har du redan drivdon med inbyggd dimmer till 1 och 3. Dessa brukar även ha en ingång för 1-10V vilket ger dig möjlighet att använda Plejd CTR-01. Du behöver gräva fram drivdonen och kolla vad som står på dem. I vilket fall innebär det lite omdragning av ledningar då du behöver en tråd till för 1-10V.
För 2, 4 och 5, om du endast vill ha en av/på-funktion så kan återigen CTR-01 användas. Vill du har dimring så fungerar DIM-xx för 2, 4 och 5a medan det är osäkert för 5b. Du behöver även där leta fram drivdonet. Dessutom kan du räkna med problem att dimra glödlampor och LED med samma dimmer, så du kan behöva dela upp 5 på två Plejd-produkter.
om det finns två brytare till samma lampor, behöver jag då två puckar eller räcker det med en
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Två brytare till samma lampor innebär trappkoppling. Det räcker med en puck, men det gäller att kunna placera den på rätt ställe för att undvika omkopplingar, dvs i den dosa där du har tillgång till tändtråden. Här är ett fiktivt exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg skrev:
Typiskt.E etompau skrev:
här då?
Klicka här för att svara



