F
Såhär det ut mellan golv och tröskel.

Mellanrum mellan golv och tröskel med laminatgolv och mörkbrun list.

Vilken typ av list används normalt här? Under laminaten så är det gjuten platta dvs man får ha ganska korta skruvar. Alt får man skruva i tröskeln?

BirgitS
Kvartsstav är vanligt. Spika in i tröskeln. Det brukar hålla eftersom kvartsstaven just inte utsätts för någon last.

F
BirgitS BirgitS skrev:
Kvartsstav är vanligt. Spika in i tröskeln. Det brukar hålla eftersom kvartsstaven just inte utsätts för någon last.
Har en bit liggandes. Blir knepigt då tröskeln går neråt. Hade den gått upp mot golvet hade nog en kvart funkat.

Närbild på en dörrtröskel där den går neråt, med olika träslag och en metallremsa synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske en platt list bara? Blir en liten kant men får väl leva med det.

Redigerat:
BirgitS
Har du möjlighet att såga/hyvla till en kilformad list/tröskel som passar hela vägen från den grå listen och ut på nya golvet?
Du skulle också kunna titta på om en övergångs- eller nivålist kan fungera.

I framtiden kan det vara bra att ta bort tröskeln innan du lägger golvet för då kan du lägga golvet in i dörröppningen och en bit under tröskeln.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Har du möjlighet att såga/hyvla till en kilformad list/tröskel som passar hela vägen från den grå listen och ut på nya golvet?
Du skulle också kunna titta på om en övergångs- eller nivålist kan fungera.

I framtiden kan det vara bra att ta bort tröskeln innan du lägger golvet för då kan du lägga golvet in i dörröppningen och en bit under tröskeln.
Där är ingen list alls, den du ser la jag bara dit för att visa kvartslisten.

Förra ägaren som lagt golvet.
😅

• Kvartslister placerade bredvid ett laminatgolv nära en vägg, visar skillnad utan fast installation.
    Skapa konto
BirgitS
:) Kan tänka mig det, det är nog första gången jag ser en lutande tröskel.

Köp en bit stavlimmad ek. Såga till en helt ny bred tröskel som även täcker kanten på laminatgolvet och helst också jämnar ut nivåskillnaden helt eller delvis.

Såhär gjorde jag nu senast:

Stavlimmad ektröskel mellan två nivåer av laminatgolv, lackad och delvis täckande kanten på golvet.
Skapa konto

Det du ser är först ett laminatgolv, därefter en bred platt bit stavlimmad ek (behöver vara ett hårt träslag) som jag limmat en smalare bit från samma ekskiva på, samt därefter nya laminatgolvet från i somras.
Hand justerar bred tröskel av stavlimmad ek som jämnar ut nivåskillnad mellan laminatgolv.
Skapa konto

Den blev ganska bred, men det är inget man tänker på tycker jag. Särskilt inte när dörren är stängd, och det är den oftast.

Sedan lackade jag hela härligheten med båtfernissa, men golvlack funkar också bra.

(ser nu i blixtbelysningen att där måste städas. Ojdå. 😫)

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Ett alternativ till egentillverkade trösklar är en passande nivålist i mässing eller liknande https://www.bauhaus.se/bygg/tra/listverk/metall
Kräver mindre snickarkunskap för att bli acceptabelt.

Om den skruvas i tröskeln bör den få tillräckligt tryck mot det flytande golvet. Det bättre alternativet att skruva i betonggolvet kräver en borrhammare (slagborrmaskin kan fungera i nödfall).

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Om den skruvas i tröskeln bör den få tillräckligt tryck mot det flytande golvet. Det bättre alternativet att skruva i betonggolvet kräver en borrhammare (slagborrmaskin kan fungera i nödfall).
Just det! Glömde säga det. Jag kapade dörrkarmarna p-r-e-c-i-s så att tröskeln gick att banka in under dem. Tillsammans med lite lim räckte det för att hålla dem på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.