Hej!

Jag nyligen köpt ett hus byggt -81 och ska byta två strömbrytare. Vilka ledare har jag på bilden? Har bara bytt vanliga eluttag tidigare så detta är nytt för mig. Jag tar för givet att brun är fas eller är det fel?

Tack på förhand!

• Två strömbrytare med synliga ledningar och skruvanslutningar; brun, svart och blå ledning kan ses för anslutningar respektive jordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Du kan inte anta något alls baserat på färg men du kan följa ledarna för att se vad de har för funktion.

I just detta fall är det dock sannolikt väldigt enkelt. Den nedre är en vanlig enpolig brytare och den övre är antingen en trapp eller en kron. Detta går att ersätta rakt av. Ta bilder på baksidan.

• Gilla
Aily
  • Laddar…
Magnus E K
1981 var svart den vanligaste färgen för fasledaren (men som föregående talare säger går det inte att veta helt säkert hur det är i detta fall).

• Gilla
Aily och 1 till
  • Laddar…
1. Du har fastråd, tändtråd och mellantråd.
2. Jag tror att svart är fas.

• Gilla
Aily och 2 till
  • Laddar…
E
Mest troligt så är svart fas vilket är korrekt enligt den tidens färgkod: Svart fas, Blå neutral, Gul/Grön jord.
Du har två ledare på den övre brytarens översta högra klämma,
Den ena kommer från elcentralen och den andra går till den nedre brytaren.

Den övre brytaren är trappkopplad.
(Lite läskigt att den högra vita är nästan helt av, bara en kardel kvar)

• Gilla
Aily
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
den övre är antingen en trapp eller en kron.
Hm, kron med en enkelvippa.

Magnus E K
E Electrony skrev:
Mest troligt så är svart fas vilket är korrekt enligt den tidens färgkod: Svart fas, Blå neutral, Gul/Grön jord.
Du har två ledare på den övre brytarens översta högra klämma,
Den ena kommer från elcentralen och den andra går till den nedre brytaren.

Den övre brytaren är trappkopplad.
(Lite läskigt att den högra vita är nästan helt av, bara en kardel kvar)
Mindre läskigt om man tittar närmare på den högupplösta bilden; jag ser bara att kardelarna är lite dåligt tvinnade.

• Gilla
Aily
  • Laddar…
tommib
nisse123 nisse123 skrev:
Hm, kron med en enkelvippa.
D'oh....
Det är naturligtvis en trapp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Har undersökt det närmre och ja, det är de svarta som är fas. Man lär sig något nytt varje dag:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.