Vilken lag/stadga skall DP tolkas enligt?

409 läst  4 svar

1. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Hej!

Jag har en lite knivig fråga angående detaljplaner. DP i vårt område är från mitten av femtiotalet tror jag. Min fråga är: vilken lagstiftning skall den tolkas enligt?

Enligt övergångsbestämmelserna i nya PBL (punkt 5) så skall planen tolkas enligt kap 17§4 i ÄPBL (1987:10). Enligt denna paragraf så skall planen gälla som om den antagits med stöd av ÄPBL, som jag förstår det.

Men när vår DP antogs var det väl byggnadsstadgan 1947:390 som gällde, och vissa formuleringar i DP är bara begripliga om de tolkas enligt 1947:390 och inte 1987:10. Vad skall man tänka om dessa stycken i DP? Skall man tänka att de förlorade all betydelse iom att ÄPBL antogs, eller skall man på något sätt ta hänsyn till byggnadsstadgan som gällde när DP antogs, och i sådana fall med stöd av vilken/vilka formuleringar i PBL/ÄPBL?

För att vara lite mer specifik så handlar det i mitt fall om huruvida en inredd vind är en våning eller inte. Enligt ÄPBL kan den endast vara det om byggnadshöjden är mer än 0.7 m över vindsbjälklagets översida. Enligt 1947:390 §47 är vinden en våning om den är inredd. DP talar om "inredd vind" men i ÄPBL finns ju inte det begreppet.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Säger DP att vinden inte får inredas?

Som jag förstått det så får man idag inreda en vind (vind = mindre än 0,7m byggnadshöjd över... osv), såvida det inte specifikt står att vind inte får inredas. Även om den gamla planen inte tillät en andra våning med dåtidens definition av våning.

3. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Det är det som är så lustigt. Det står inte att vind inte får inredas för vår områdeskod (BFII). Däremot finns det en annan områdeskod (BFIv) där det explicit står att vind _får_ inredas (utöver högsta antal våningar, såklart).

Så då måste man ju anta att det när DP antogs var underförstått att man inte fick inreda vinden (återigen, naturligtvis utöver högsta antal våningar) om det inte var explicit tillåtet (eftersom den då blev en våning enligt 1947:390). Men iom ÄPBL (som planen skall tolkas enligt nu, vad jag förstår) så försvann ju det där "underförstådda" eftersom definitionen av vind försvann.

Så då undrar man vad som gäller egentligen? Man kan ju inte gärna tolka DP "negativt" (allt som inte är uttryckligen tillåtet är förbjudet), så det måste väl nästan vara så att när definitionen av vind försvann iom ÄPBL blev det fritt fram att inreda vinden, även om det inte står i DP att man får?

4. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att du skall kunna tolka det som att det nu är tillåtet att inreda vinden.

Men du bör kolla med kommunen, om de säger att det inte är tillåtet så försök få dem att referera till vilken regel de stödjer sig på.

5. J
    Renoveringsnovis Nivå 3
    Ja, det tänkte jag göra. Men jag tänkte att det är bra att ha lite på fötterna innan man talar med dem, för att inte falla för "det är bara så"-argumentet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: