Hej

Jag har idag ett enplanshus i vinkel byggt av LB hus 1976 med krypgrund på 120m2 med tryckimpregnerade syllar
Ventilerna är pluggade, marken är täckt (med sina brister) med åldersbeständig byggplast. Sitter 2st undertrycksfläktar installerade för 24år sedan. När anticimex var här i juli 2023 för kontroll på uppdrag av försäkringsbolaget så var mätvärdena precis på gränsen. Har enkel fuktmätare nere i krypgrunden och idag med utetemp 4grader så håller krypgrunden 10grader och 64% luftfuktighet. Det är lite "naturlig" doft i krypgrund och i huset som alla säger är normalt för huskonstruktionen

Tanken är att installera krypgrundsavfuktare och lägga isoreflekt men det är en ren djungel och veta vad som är bäst. Vad har ni för erfarenhet av dessa avfuktare nedan ?

Corroventa CTR300TT2 (via Anticimex)
Trygghetsvakten DH6
Drybox X4
Acetec ( i nuläget vet jag inte vilken modell som kommer offereras)

Garantierna är ju väldigt olika på dessa. Tryckhetsvakten verkar ha 7 år, Drybox 5år, Acetec 2år, Corroventa utlovar Anticimex 10år.

/M

Hej,
har Munters ComDry M190Y i min krypgrund på 120m2, funkar väldigt bra tycker jag

M mortimer skrev:
Hej

Jag har idag ett enplanshus i vinkel byggt av LB hus 1976 med krypgrund på 120m2 med tryckimpregnerade syllar
Ventilerna är pluggade, marken är täckt (med sina brister) med åldersbeständig byggplast. Sitter 2st undertrycksfläktar installerade för 24år sedan. När anticimex var här i juli 2023 för kontroll på uppdrag av försäkringsbolaget så var mätvärdena precis på gränsen. Har enkel fuktmätare nere i krypgrunden och idag med utetemp 4grader så håller krypgrunden 10grader och 64% luftfuktighet. Det är lite "naturlig" doft i krypgrund och i huset som alla säger är normalt för huskonstruktionen

Tanken är att installera krypgrundsavfuktare och lägga isoreflekt men det är en ren djungel och veta vad som är bäst. Vad har ni för erfarenhet av dessa avfuktare nedan ?

Corroventa CTR300TT2 (via Anticimex)
Trygghetsvakten DH6
Drybox X4
Acetec ( i nuläget vet jag inte vilken modell som kommer offereras)

Garantierna är ju väldigt olika på dessa. Tryckhetsvakten verkar ha 7 år, Drybox 5år, Acetec 2år, Corroventa utlovar Anticimex 10år.

/M
Hej, nyfiken på vad du labdade i? Jag kikar själv med liknande förutsättningar. Just nu lutar det åt Drybox x5 då de har ställbar fläkt som norde vara tyst i lägre läge. Har Corroventan i annat hus och upplever att den är robust och fin men låter ganska mycket.

Redigerat:
Nog har jag för mig att Anticimex menade på att gränsen för mögel numer är satt till rf 80 % vid 16 grader.

Varför har du undertrycksfläktar i grunden.
Då drar du väl in fuktig uteluft och fukt från marken?
Är det bra? Får inte avfuktaren jobba hårdare då?

Jag har en Acetec... Funkar fint.

Här skrev jag lite om förbrukningen på denna:

Hög energiförbrukning sommardag?​

H Hybro skrev:
Nog har jag för mig att Anticimex menade på att gränsen för mögel numer är satt till rf 80 % vid 16 grader.

Varför har du undertrycksfläktar i grunden.
Då drar du väl in fuktig uteluft och fukt från marken?
Är det bra?

Jag har en Acetec... Funkar fint.
Främst för att säkra upp mot lukt framåt. Inget problem idag men finns tryckt virke i grund. Men det är absolut inget måste.

R Robert N skrev:
Hej, nyfiken på vad du labdade i? Jag kikar själv med liknande förutsättningar. Just nu lutar det åt Drybox x5 då de har ställbar fläkt som norde vara tyst i lägre läge. Har Corroventan i annat hus och upplever att den är robust och fin men låter ganska mycket.
Jag landade i en Trygghetsvakten DH6, deras Isoreflex matta samt blindbotten sprutad med den kemikalien de uppger också. Rel. luftfuktigheten håller sig på rätt inställd nivå nu, har trådlösa mätare utplacerade på fyra platser där det av naturen är som fuktigast (norrsida) och minst utsprutad torr luft från aggregatet.

A
Har ett enplanshus med krypgrund på 122 kvadrat.
Tätade ventilerna och satt dit en Woods avfuktare, kostade runt 5000 kr.
Ligger nu konstant lite under 50% året runt.

A Achren57 skrev:
Har ett enplanshus med krypgrund på 122 kvadrat.
Tätade ventilerna och satt dit en Woods avfuktare, kostade runt 5000 kr.
Ligger nu konstant lite under 50% året runt.
Det låter ju som ett väldigt bra resultat. Vilken modell kör du?

A
R Robert N skrev:
Det låter ju som ett väldigt bra resultat. Vilken modell kör du?
Vår modell finns inte längre, ersatts av denna. Det står 100 kvadrat på denna och skulle räcka för en krypgrund har ju lägre höjd, allt enligt tekniker på Woods.

Det gällde vårt hus på 122 kvadrat.

• En silverfärgad Woods DSC50FM avfuktare med rattar, designad för krypgrund, som kan täcka en yta upp till 100 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor är energiförbrukningen på ett dygn?

H Hybro skrev:
Hur stor är energiförbrukningen på ett dygn?
Beror på hur mycket fuktig luft du har, hur tätt utrymmet är, vilken fuktnivå du ställer aggregatet på och typ av aggregat.

Alltså, går bara att få en uppfattning om detta endast när avfuktaren är igång.

Går heller inte att jämföra med andra avfuktare i andra hus.

Det var så du menade?

H Hybro skrev:
Alltså, går bara att få en uppfattning om detta endast när avfuktaren är igång.

Går heller inte att jämföra med andra avfuktare i andra hus.

Det var så du menade?
Förstår inte vad du är ute efter i följdfrågan. Kika i avfuktarens datablad och den förbrukningen/effekten de uppger där. I början drar den mer effekt för att torka ur, sen når du en jämvikt i utrymmet om det är att betrakta som tätt och energiförbrukningen från avfuktaren sjunker. Sen beror det då också vad du har för marktäckare i kryogrunden. Går inte uppge en rättvis siffra i luften. Väljer du en för liten avfuktare så tar det längre tid att avfukta och den riskerar att inte hinna med att avfukta, kanske dessutom får gå nonstop.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Begrep detta.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.