mezzano
Okej, så här tänker jag kanske ser vettigast ut.
Så separeras PE+N redan vid PEN-plinten i huvudcentralen (TNC-S system, och ingen JFB i huvudcentralen).
Enligt vad jag kan se på bild i andra centraler, bland annat från bilder på Kjell & Co. så kan man ansluta flera 10mm2 (el. om det är 6mm2) ledare till samma skruvanslutning.
Frågan kvarstår dock om det är okej att "vandra" från JFB till JFB med nollan, som enligt ritningen visar nedan, eller om alla måste tas ut från samma punkt, dvs. så inte N lossnar till den första JFB'n men sitter kvar mellan JFB:erna i övrigt, osv.. Finns ju många varianter av i vilken ordning de eventuellt kan lossna osv. med tiden.

Elektrisk fördelningstavla med märkta ledningar och komponenter, installationsdiagram över kopplingar och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är större sannolikhet att maten blir dålig om du har kyl och frys på en egen jordfelsbrytare. Hade bara haft utebelysningen på en egen. Den är det enda som kan få ett plötsligt jordfel när man är borta. Kanske värmesystemet också beroende på vilket man har.
 
mezzano
Johanox1 Johanox1 skrev:
Jag tror det är större sannolikhet att maten blir dålig om du har kyl och frys på en egen jordfelsbrytare.
Varför? Det torde väl rimligen vara större risk för jordfel ju fler grejer som är inkopplade till samma JFB?
 
mezzano mezzano skrev:
Varför? Det torde väl rimligen vara större risk för jordfel ju fler grejer som är inkopplade till samma JFB?
Jo men majoriteten av gångerna när det inträffar så är du hemma eller kommer hem inom några timmar. Då märker man att elen försvunnit och fixar det. Om jfb går på endast kyl/frys märker du det när glassen rinner ut ur frysen.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
mezzano
Johanox1 Johanox1 skrev:
Jo men majoriteten av gångerna när det inträffar så är du hemma eller kommer hem inom några timmar. Då märker man att elen försvunnit och fixar det. Om jfb går på endast kyl/frys märker du det när glassen rinner ut ur frysen.
Det beror nog på vem du frågar, och i sin tur på hur deras matvanor ser ut. Äter man ute väldigt mycket, både frukost, lunch och kvällsmat, och knappt rör kyl/frys hemma så kan jag mycket väl tänka mig att det kan vara så som du skriver. Men för oss händer det aldrig att vi är hemma i många timmar utan att röra åtminstone kylskåpen (flera). Och ligger det en frys på samma grupp som en kyl, så förstår man direkt att även frysen är strömlös i det fall kylskåpet är det.
Och öppnar vi inte kylskåpet titt som tätt, så betyder det att vi inte är hemma alls, eller ligger och sover, och då får vi ju ändå inte veta om JFB har löst ut, så då spelar det så att säga ingen roll oavsett.

För vår del fungerar denna princip ypperligt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
varför ha jfb på dylika saker överhuvudtaget? Känns som skydd lite i onödan........Visst, saker och ting kan ju hända men jag har nog aldrig hört att just kylskåp skulle vara drabbade av nå speciellt......
 
P
Först är det väl onödigt att ha en N fördelar plint till de tre små sektionerna
Men om du verkligen måste så sätt de till höger eller till och med nertill så det är enkelt att följa ledarna

Och för att det inte ska bli förmånga grova ledare under samma skruv
Använd en sådan här
https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint
 
  • Gilla
mezzano
  • Laddar…
mezzano
S Stefan1972 skrev:
varför ha jfb på dylika saker överhuvudtaget? Känns som skydd lite i onödan........Visst, saker och ting kan ju hända men jag har nog aldrig hört att just kylskåp skulle vara drabbade av nå speciellt......
Mig veterligen så måste man ha JFB på nyinstallationer numera? På samtliga grupper, i ett kök?
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
mezzano
P PappasHammare skrev:
Först är det väl onödigt att ha en N fördelar plint till de tre små sektionerna
Men om du verkligen måste så sätt de till höger eller till och med nertill så det är enkelt att följa ledarna

Och för att det inte ska bli förmånga grova ledare under samma skruv
Använd en sådan här
[länk]
Tack för tipset. Det var ett bra tips på fördelare. Tror också det finns plats kvar på DIN-skenan faktiskt.
Vad beträffar extra små nollplintar är det mest för att åtminstone två av dessa säkringarna skall gå till flera ledningar ut ur centralen, så då fördelar man det enkelt där.
 
mezzano
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det som styr är föregående skydd. Man dimensionerar intern förbindning i elcentralen på samma sätt som ledningen som matar den. I en bostad har man normalt mätarsäkringar på maximalt 25 A. Då räcker det tumregelmässigt med 6 mm² både som huvudledning och som intern förbindning i elcentralen.

Det är korta stumpar i elcentralen så det gör ingenting om areorna 6 och 10 mm² blandas lite.

Gruppledningen på 1.5 mm² utgår efter gruppsäkringen på normalt 10 A, så den ledningen skyddas på samma sätt, av föregående skydd.

Jag hänger inte med på din beskrivning av fasskenan. Vad menar du med två anslutningar på varje? Det enda man kapar på en fasskena är totala längden så att den passar med det antal dvärgar man har.
1. Jag följer ditt råd @Bo.Siltberg att använda 6 mm2 till stumpar mellan nolla och JFB osv.
Vad beträffar fasskenan som du undrade över så menar jag enligt bilden nedan (nu uppdaterad bild), dvs. 3 små kapade fasskenor, var och en mellan JFB och efterföljande dvärgbrytare. Detta går naturligtvis att lösa med stumpar av 6 mm2 också, mellan JFB och dvärgbrytare:

2. Sen undrar jag, vad anser du om inkopplingsmetoden för övrigt? Dvs. att ansluta PE+N redan vid PEN-plinten i huvudcentralen (TNC-S system, och ingen JFB i huvudcentralen), så PE och N går separat ända till undercentralen.

3. Frågan kvarstår dock om det är okej att "vandra" från JFB till JFB med nollan, som enligt ritningen visar nedan, eller om alla måste tas ut från samma punkt, dvs. så inte N lossnar till den första JFB'n men sitter kvar mellan JFB:erna i övrigt, osv.. Finns ju många varianter av i vilken ordning de eventuellt kan lossna osv. med tiden.

Schematisk illustration av elektrisk anslutning i en undercentral med märkning och färgkodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

1. Jag förstår nu.

2. Ja det är rätt, ta ut både PE och N från PE-plinten i huvudcentralen.
Men lägg dem inte under samma klämma!
Det får inte bli så att klämman lossnar från PE-plinten på så vis att utgående N- och PE-ledare fortfarande är i kontakt med varandra, för det är lika med ett PEN-brott. Det vill du undvika.
Så två separata klämmor på PE-plinten. Det kan vara svårt att få plats med det, men lägg då hellre två PE-ledare under samma klämma.

3. Det är ok och brukligt att vidarekoppla ledare på terminalerna till JFBer och dvärgar. Det är ju inte samma risk som med att lägga N och PE under samma klämma.

Det bör vara (ungefär) samma typ (EK/MK/FK/RK) och area. Men huvudsaken är att DU blir övertygad om att båda ledarna sitter bra, även över tid. Tvinna dem inte. Lägg dem parallellt bredvid varandra under hissklämman.

Huvudbrytaren kan även den fungera men det får man se lite från fall till fall.

Plus i kanten blir ju separata fördelningsplintar för faser och nolla. Men samtidigt ska man tänka på att varje extra skarv är en extra felkälla...
 
  • Gilla
mezzano
  • Laddar…
P
mezzano mezzano skrev:
Tack för tipset. Det var ett bra tips på fördelare. Tror också det finns plats kvar på DIN-skenan faktiskt.
Vad beträffar extra små nollplintar är det mest för att åtminstone två av dessa säkringarna skall gå till flera ledningar ut ur centralen, så då fördelar man det enkelt där.
Då kanske du ska ha en brun av något av dessa också för att inte ha flera kablar i säkringen
https://www.elbutik.se/product.html/fordelningsplint-al/cu-brun2x252x16?category_id=1863
https://www.elbutik.se/product.html/hager-plintar
Finns fler alternativ också tex
en Wago 221 med DIN hållare
https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-kopplingsklamma
https://www.elbutik.se/product.html/wago-hallare-for-din-skena-221-510
 
  • Gilla
mezzano
  • Laddar…
Varför inte sätta PSA istället för jfb+dvärg?
 
mezzano
JLyck JLyck skrev:
Varför inte sätta PSA istället för jfb+dvärg?
Redan besvarat i inlägg #11 :)
 
Tycker man gör helt rätt att dela upp allt. Man vill ju inte att kylen ska stanna om resten av huset dör. Det har väl aldrig varit att man tänkt på extra skydd för just den gruppen förutom den funktionen. När svågern poolpump döda huset när det var på semester så var han inte glad. Nu sitter det 3st jfb och 2st separata Psa. Gick från en full 3x13 till en 4x18
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.