2 086 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Vilken kabel?
Ska dra utanpåliggande el i garaget, vilken kabeltyp ska jag välja, gammalt tillbaks körde man ju med EKLK och EKRK beroende vars dom skulle sitta, är det andra beteckningar idag kanske?
En till fundering, TKK-klammer eller Letti?
En till fundering, TKK-klammer eller Letti?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
EKLK går fortfarande att få tag i, men de mer miljövänliga nya varianterna med samma användningsområde heter EXLQ och EQLQ. Dessa kabeltyper rekommenderas om det ska bli rakt och snyggt. Om detta inte spelar någon roll blir det billigare med EKK/EXQ. (Ej godkända i lantbruksbyggnad men det är nog inte aktuellt här.) Klammertyper har jag ingen direkt åsikt om, välj det du tycker är snyggast.
OBS EKK/EXQ är godkända att använda i lantbruksbyggnad, det är försäkringsbolagen som tycker annorlunda men dom kan inte förbjuda användningen om tillverkaren anser att man kan använd en viss kabeltyp i en viss miljö.
Angående klammer, är det varm- eller kallgarage?
TKK och Letti rostar så sakteliga och blir fula i kall miljö, använd isf plastklammer eller rostfria klammer.
TKK och Letti rostar så sakteliga och blir fula i kall miljö, använd isf plastklammer eller rostfria klammer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det beror på vad som är viktigt för det. EXLQ kan ha en mindre diameter än EQLQ men det handlar i så fall om 1/2 mm...Q quattro1 skrev:
I övrigt är det i praktiken ganska likvärdiga.
Båda lider av problemet att de kan bli lite platta i böjar så man får ta det försiktigt men jag tycker EXLQ fungerar bättre där än EQLQ Easy.
Den gamla EKLK hade en utfyllnad mellan ledare och mantel som gjorde att den behöll sin runda form i böjar.
Idag har jag sett att EQLQ finns i en variant som har denna utfyllnad, kalla "filled".
Klicka här för att svara