Helst inte. Mineralull är känsligare för fukt och bör ha en helt tät diffspärr. Men samtidigt beror det på hur mycket man isolerar. Håller man sig till 95-120 mm så funkar det troligen bra. Å andra sidan är väl 'vanlig' plast billigare, så det finns ingen anledning att chansa?
Det som egentligen avgör vilken konstruktion man väljer är möjligheten att få det helt tätt. Väljer man mineralull och diffspärr så är det viktigt att plasten är helt tät överallt vilket kan vara svårt att få till om man tilläggsisolerar i efterhand. Då kan det vara bättre med organisk isolering och ångbroms eftersom konstruktionen blir mycket mer förlåtande mot luftläckage.