Hej!

Genom min husgrund (se bild) går det lite vattenrör samt avloppsrör ut i det fria kan man säga.
Vattenröret är en PEM-slang, 16mm, riskerar förmodligen att frysa om det blir riktigt kallt trots att jag har satt isolerings-korvar runt det.
Detta är under en veranda så det är relativt skyddat från regn, men det kan säkert sippra in lite regn och snö. Alldeles till höger är det en kryp-in-lucka så det drar säkert också lite kaltt.

Jag har nu tänkt bygga en box kring dessa rör och isolera.

Min fråga är nu vad som är en lämplig isolering att använda.

Tacksam för alla tips.

Mvh
Fredrik

• DSC01346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan egentligen använda dig av vanlig mineralull, denna är lika vattentålig som rockwoolen (stenull) Som man brukar använda i mark. men som du skriver så kommer den ju inte vara täckt av jord vilket gör att du kan använda dig av mineralullen. Du kan även använda dig av en hård markskiva då de kan ha ett något högre isolervärde.
//Oscar

Hej Oscar!

Tusen tack för svaret!

Mvh
Fredrik

Mikael_L
Cellplast föreslår jag.
Om det funkar att använda, det beror kanske lite på hur du tänkt göra boxen.

Men cellplasten går ju att limma ihop till en (skör) box.
Eller någon ram av tryckt virke och isolerat med cellplast håller ju för evigt.

Cellplasten håller ju lite halvdant tätt mot flytande vatten, som alltså i huvudsak bara rinner undan, MU suger i sig allt fritt vatten.

Hej Mikael!

Ja det är väl ingen dum ide heller.

Jag tänkte i första hand fylla boxen och då kanske mineralull funkar bäst, jag har en säck med överblivet ull.
Men kanske att även fodra boxen med cellplast skulle göra det hela tip topp!

Tackar för tipset!
/Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.