Hej!

Helt ny här och ganska okunnig när det kommer till el. Detta hamnar nog någonstans mittemellan kategorierna El och Hemautomation, men själva frågan hade med el att göra, så det blev det. Har länge funderat på att koppla in en Shelly 1PM bakom vägguttaget till tvättmaskinen för att mäta strömförbrukningen, och för någon vecka sedan slog jag till. Skaffade installationskablar, Wago 221 kopplingsklämmor, och allt som behövdes - trodde jag.

När jag såg mina nyinköpta kablar och de som redan var på plats bredvid varandra insåg jag att de var olika tjocka. De jag köpt är FQ 1,5 mm2, och de som är där sedan tidigare är (om jag med mina begränsade kunskaper sett rätt) FK 2,5 mm2. Har kollat runt en del, och hittade någon som menade att för just tvättmaskin och torktumlare (och annat med hög strömförbrukning) var 2,5 mm2 att föredra, medan någon menade att 1,5 mm2 var mer än tillräckligt.

Sedan insåg jag att jag kanske kan klippa av kablarna som är där koppla dem så att strömmen till tvättmaskinen endast går genom de kablar som redan är där, se bild nedan. Tänker att endast den lilla ström Shellyn använder bör passera ut genom N-kopplingen på switchen, så 1,5 mm2 bör funka där. Tror där är tillräckligt med kabel för att göra så. Är det en dålig lösning så jag bör köpa riktig 2,5 mm2 kabel också eller är det ett bra sätt att komma runt ett kanske potentiellt problem?

Och om ni har några andra tips som kan hjälpa en nybörjare får ni gärna berätta dem också! Hoppas inte jag tagit mig vatten över huvudet.

On a side note, är det FQ/FK som är standard i denna situationen, eller är det RK? Jag hoppas mina FQ 1,5 ska funka till de andra Shelly-switcharna som ska kopplas till diskmaskinen och några lysrör i köket, även om de är lite svårare att böja till.

• Schematisk illustration av en Shelly 1PM-switch med markering där en ny 1,5 mm2-kabel ska kopplas in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
välkommen till forumet!

ja, nollan används bara som spänningsreferens och för Shellyns egenförbrukning (är väl mindre än en watt), så att använda FQ1.5 för nollan är ett bra val

andra [nybörjar]tips eller förmaningar är att vara försiktig och noggrann med arbetet samt självfallet jobba med verifierat bruten ström (speciellt runt matningen till tvättmaskiner kan det finnas två eller tre faser närvarande – det gäller att bryta alla och verifiera att det är strömlöst)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.