Jag har fått i uppgift att lossa denna skruv, som ser ut att ha 1/4"-fyrkantfäste, försänkt i ett hål på ca 10 mm diameter.
Jag tänkte att det skulle vara lätt att köpa en hylsa på t.ex. biltema med valfri koppling till skaft och sedan en passande del mot 4-kantskruven. Dock verkar det vara totalt omöjligt att hitta en sådan (för mig).
Finns det inga hylsor för detta? Jag hittar bara förlängare och förminskningar till 1/4"-fyrkant, men de är alla för klumpiga för att passa i hålet. Ev kanske det kan fungera med vattenutkastarnycklar, men jag vet inte om de är 1/4" normalt sett.
Har ni några tips på hylsa eller liknande verktyg som kan funka?
Jag tänkte att det skulle vara lätt att köpa en hylsa på t.ex. biltema med valfri koppling till skaft och sedan en passande del mot 4-kantskruven. Dock verkar det vara totalt omöjligt att hitta en sådan (för mig).
Finns det inga hylsor för detta? Jag hittar bara förlängare och förminskningar till 1/4"-fyrkant, men de är alla för klumpiga för att passa i hålet. Ev kanske det kan fungera med vattenutkastarnycklar, men jag vet inte om de är 1/4" normalt sett.
Har ni några tips på hylsa eller liknande verktyg som kan funka?
Samma nyckel som används till vattenutkast. Den finns i olika mått beroende på tillverkaren.
Annars fins det ett multiverktyg för vaktmästare.
https://www.amazon.se/zinklegering-...cphy=1012426&hvtargid=pla-1276910816288&psc=1
Finns också på Jula och liknande varuhus.
Annars fins det ett multiverktyg för vaktmästare.
https://www.amazon.se/zinklegering-...cphy=1012426&hvtargid=pla-1276910816288&psc=1
Finns också på Jula och liknande varuhus.
Redigerat:
Om det är fyrkant 1/4" så är diagonalen ca 9mm. Ett hål med 10mm diameter skulle hylsan behöva ha <=0.5mm gods där den är som tunnast. Tror jag blir väldigt svårt att hitta. Hittar du nån passande fyrkantsnyckel eller hylsa men för stor ytterdiameter så kan du gå lös med vinkelslip eller fil eller allra bäst metallsvarv för att få ner ytterdiametern.
Är det verkligen så man demonterar denna? Man kanske tar bort något från andra sidan? Vad är det vi tittar på för pryl? Den där "skruven" ser inte ut att ha något av de vanliga profilerna, jag tror du behöver ett specialverktyg för den - är det en cykel finns det nog i cykelaffären.
Tack för alla kommentarer.
Det är en vev till ett större solskydd/parasoll som står hos en släkting.
Jag ska åka ut dit om ca en vecka och ville försäkra mig om att jag har alla verktyg som behövs för att ta isär och laga den.
Allt jag fått är bilden samt "ungefärliga mått" på ca 6mm och 10mm respektive.
Enl utsago skall skruven gå att gänga ut där, men det är inget som jag sett själv.
Tror ni det går att passa på en vanlig 6-kanthylsa där? För min egentliga ursprungsfråga var egentligen var man kan hitta en passande hylsa även om jag inte lyckades formulera det så.
Jag ska åka ut dit om ca en vecka och ville försäkra mig om att jag har alla verktyg som behövs för att ta isär och laga den.
Enl utsago skall skruven gå att gänga ut där, men det är inget som jag sett själv.
Tror ni det går att passa på en vanlig 6-kanthylsa där? För min egentliga ursprungsfråga var egentligen var man kan hitta en passande hylsa även om jag inte lyckades formulera det så.
Kan du be om en mer detaljerad bild där man ser insidorna på hålet och "skruven" mer detaljerat? Det ser väldigt snarlikt ut ett fyrkantsvevparti på en cykel (jag vet det är ett parasoll). Isåfall är det fyrkantiga en axel och veven sitter pressad på. Där ser ut att va ett hål i centrum av fyrkanten, gängat?. Håller med @MathiasS att det vore en märklig konstruktion med en skruv som ser ut så.Anders243 skrev:
Tack för alla kommentarer.
Tror ni det går att passa på en vanlig 6-kanthylsa där? För min egentliga ursprungsfråga var egentligen var man kan hitta en passande hylsa även om jag inte lyckades formulera det så.![]()
Det kan ju gå att lossa med en spetstång/flattång om den inte sitter alltför hårt.
Produkter som diskuteras: "spetstång"
Spetstänger
Spetstänger, även kända som långnäbbstänger, är ett populärt verktyg inom många yrkesområden, som elektronik, smyckesmakeri, och mekaniska jobb. Dessa tänger har en smal, spetsig näbb, vilket gör att de kan nå in i trånga utrymmen
Läs mer
Japp! Återkommer när jag fått en bättre bild.Ola C skrev:
Kan du be om en mer detaljerad bild där man ser insidorna på hålet och "skruven" mer detaljerat? Det ser väldigt snarlikt ut ett fyrkantsvevparti på en cykel (jag vet det är ett parasoll). Isåfall är det fyrkantiga en axel och veven sitter pressad på. Där ser ut att va ett hål i centrum av fyrkanten, gängat?. Håller med @MathiasS att det vore en märklig konstruktion med en skruv som ser ut så.
Jag måste erkänna att jag inte hade en tanke på att det kunde vara axeln.. Hoppas den nya bilden kan utröna detta.
Tack allesammans!
@Ola C och @MathiasS : Ni hade helt rätt! Det var axeln man såg, så släktingen måste ha kommit ihåg fel, eller blandat ihop något.
Då räcker nog min vanliga verktygsarsenal för att fixa det som går att fixa med den.
Återigen, tack!
@Ola C och @MathiasS : Ni hade helt rätt! Det var axeln man såg, så släktingen måste ha kommit ihåg fel, eller blandat ihop något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då räcker nog min vanliga verktygsarsenal för att fixa det som går att fixa med den.
Återigen, tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden