Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Jag ber om tips och råd då man inte vill ångra sig att huset hamnar för lågt eller för högt.
Jag fick ett samtal från personen som ritar in huset och vi spekulerade vilken höjd huset skall placeras på.
Här kan ni se nybyggnadskartan och tomtens höjder:
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=gxUxOgJ
Som synes så sluttar tomten från vänster till höger, t.ex. från övre vänstra hörnet 6,9 och mitten av tomten till höger 5,79
Fick en karta med "väghöjd" på vägen som projekteras av han som styckat av tomterna (privat), där vår tomt ligger strax efter nr 7 ser ut såhär:
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=aV7kerr
Här ser ni vägdelen vart nr 7 är i förhållande till vår tomt:
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=gx1X_J
Han som jag pratade med visste att jag ville ha huset så högt som möjligt men tyckte det var onödigt att lägga sockelhöjd, SH på 6,6 och ville istället sätta på 6,3 för att använda nivåskillnaden på ett bättre sätt eller vad han sa.
Vägen är gjord men inte asfalterad och det kommer ske om nåt år eftersom det sliter hårt på vägen när många lastbilar kommer med hus. Då kommer ju vägen upp ytterligare lite den dagen asfalt kommer på.
Enligt bilden med "väghöjderna", eller där det står efter nr "Befintlig mark" och "Ny gata" så är ju "ny gata" högre än befintlig mark och för mig känns det då som att vägen vid t.ex. mitt hörn där det är 6,38 kommer att hamna högre än det och därmed högre än vårat hus om vi ställer det på 6,3.
Jag vill ju ha huset högre än vägen då man vill ha frånlut från huset och åt alla håll, eller tänker jag fel?
Hoppas någon klok människa kan kika på det här under dagen och ge synpunkter så ska jag ringa i eftermiddag.
Tack på förhand!

Jag fick ett samtal från personen som ritar in huset och vi spekulerade vilken höjd huset skall placeras på.
Här kan ni se nybyggnadskartan och tomtens höjder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=gxUxOgJ
Som synes så sluttar tomten från vänster till höger, t.ex. från övre vänstra hörnet 6,9 och mitten av tomten till höger 5,79
Fick en karta med "väghöjd" på vägen som projekteras av han som styckat av tomterna (privat), där vår tomt ligger strax efter nr 7 ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=aV7kerr
Här ser ni vägdelen vart nr 7 är i förhållande till vår tomt:
Logga in
Skapa konto
Större bild: http://www.postimage.org/image.php?v=gx1X_J
Han som jag pratade med visste att jag ville ha huset så högt som möjligt men tyckte det var onödigt att lägga sockelhöjd, SH på 6,6 och ville istället sätta på 6,3 för att använda nivåskillnaden på ett bättre sätt eller vad han sa.
Vägen är gjord men inte asfalterad och det kommer ske om nåt år eftersom det sliter hårt på vägen när många lastbilar kommer med hus. Då kommer ju vägen upp ytterligare lite den dagen asfalt kommer på.
Enligt bilden med "väghöjderna", eller där det står efter nr "Befintlig mark" och "Ny gata" så är ju "ny gata" högre än befintlig mark och för mig känns det då som att vägen vid t.ex. mitt hörn där det är 6,38 kommer att hamna högre än det och därmed högre än vårat hus om vi ställer det på 6,3.
Jag vill ju ha huset högre än vägen då man vill ha frånlut från huset och åt alla håll, eller tänker jag fel?
Hoppas någon klok människa kan kika på det här under dagen och ge synpunkter så ska jag ringa i eftermiddag.
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Ingen som har nåt att tillägga?
FSH ska vara åtminstone i höjd med planerad gatunivå/asfalt om huset byggs på den del av tomten som ligger mot gatan. Annars kommer det att se tokigt ut efteråt. Kör på ett antal lastbilar med fyllnadsmassor för att anpassa inför grunden och även lera/sten som underlag till (del av) trädgården.
Vi kommer att ha vårt hus något lägre än vägen. Innan jag tyckte det var ok så spanade jag helt enkelt på hus jag såg som låg lite lägre än vägen och tyckte inte alls att det såg dumt ut. Jag ogillar den "fyllningshysteri" som finns att alla hus ska komma så högt som möjligt och tomterna helt plana. Tycker det är bättre att följa så som naturen ser ut.
Jag tycker också att hus normalt sett ska stå åtminstone något högre än vägen.
Runt huset, ca 3 meter åt alla håll, bör marken slutta nedåt 2-3 dm.
(Detta betyder alltså i praktiken att fg (färdigt golv) ska ligga ca 4-5 dm över, schaktbotten ca -2 till -1).
Går marken sedan uppåt igen bör man tänka till lite var det vattnet som stannar i botten på "dalen" hamnar sen. Är det väldränerande mark så är det kanske löst av sig självt, annars får man tänka till.
Vi satt huset på ca 6 dm fg (= färdigt golv) över vägen, och kommer därmed (med vår tomt) få lutning nedåt från huset åt alla håll - ända ut till tomtgränserna; dräneringenslangarna känns nästan onödiga.
Lite beroende på vad grannen på tomten närmast huset tar sig till så kommer vi aldrig få något vatten eller fukttryck mot vår grund.
Väghöjdskartan kan jag inte läsa, gamla dåliga ögon tro ?
Det blir kanske betydligt mer fylle ifall ni väljer högre läge. Är ni priskänsliga för några 100' till?
För med sh (eller fg) 6,6 så verkar det som att ni kommer bli tvungna att fylla rätt mycket, om jag inte ser fel på den kartan också ...
Som min signatur antyder, behöver ni inte lite helt (eller nåt) på vad jag skriver.
Runt huset, ca 3 meter åt alla håll, bör marken slutta nedåt 2-3 dm.
(Detta betyder alltså i praktiken att fg (färdigt golv) ska ligga ca 4-5 dm över, schaktbotten ca -2 till -1).
Går marken sedan uppåt igen bör man tänka till lite var det vattnet som stannar i botten på "dalen" hamnar sen. Är det väldränerande mark så är det kanske löst av sig självt, annars får man tänka till.
Vi satt huset på ca 6 dm fg (= färdigt golv) över vägen, och kommer därmed (med vår tomt) få lutning nedåt från huset åt alla håll - ända ut till tomtgränserna; dräneringenslangarna känns nästan onödiga.
Lite beroende på vad grannen på tomten närmast huset tar sig till så kommer vi aldrig få något vatten eller fukttryck mot vår grund.
Väghöjdskartan kan jag inte läsa, gamla dåliga ögon tro ?
Det blir kanske betydligt mer fylle ifall ni väljer högre läge. Är ni priskänsliga för några 100' till?
För med sh (eller fg) 6,6 så verkar det som att ni kommer bli tvungna att fylla rätt mycket, om jag inte ser fel på den kartan också ...
Som min signatur antyder, behöver ni inte lite helt (eller nåt) på vad jag skriver.
Redigerat:
Jag håller helt med dig.byggankan skrev:Vi kommer att ha vårt hus något lägre än vägen. Innan jag tyckte det var ok så spanade jag helt enkelt på hus jag såg som låg lite lägre än vägen och tyckte inte alls att det såg dumt ut. Jag ogillar den "fyllningshysteri" som finns att alla hus ska komma så högt som möjligt och tomterna helt plana. Tycker det är bättre att följa så som naturen ser ut.
Jag tycker också att man ska göra så lite våld på naturen som möjligt. Och tvingar man inte en tomt att passa huset utan tvärtom kan det faktiskt bli helt enastående resultat, givetvis beroende på hur väl man lyckas.
"Trenden" hänger dock delvis samman med det otroliga fokus idag mot "isolerad platta på mark" som alla _ska_ ha. Skulle fler våga tänka i banor såsom plintgrund, terrasserat hus osv osv skulle vi nog få se fler spännande hus. Jaja, priset styr väl också ibland, ett terrasserat hus är väl inte billigt ...
Medlem
· Västerbottens län
· 57 inlägg
Ja det är svårt det här.
Vägkartan var mest bara för att ni skulle se "befintlig mark" och "ny gata", står inga höjder i övrigt på den!
Stämmer det som du säger Mikael_L med ett par 100´ om man skulle välja SH 6,6? Vet inte vad fyll material kostar. Men det är klart att ett par 100´ skulle kännas surt
i kontraktet står det såhär(och mkt annat också):
I schaktarbete skall ingå:
Erforderliga schaktningsarbeten och färdigställande av grundbotten för såväl husgrund till angivna höjder, dock max 0,5m djup.
Står också bl.a. : I grundläggningsarbete skall ingå:
Utläggning och uppackning av kapillärbrytande lager enligt ritning.
Erforderligt grundmaterial
Erforderlig dränering med rensbrunnar
Material skall ingå:
För kapillärbrytande lager för grund ingår grusmaterial med 0,6ton/kvm.
Det står också: Ingår ej:
Tillkommande grusmaterial
Vilket material är det som går åt när man ska fylla upp huset till en viss höjd?
Eftersom under Schaktningsarbete så ingår ju färdigställande till angivna höjder men max 0,5djup. Vad innebär det? Att uppåt ingår det men inte neråt i marken?
Kapillärbrytande lager för grund, vad menas med det för där har dom ju begränsat sig till 0,6ton/kvm.
Fick en bild av Konstruktören om man skulle ha SH 6,6
http://www.postimage.org/image.php?v=TsO9YT9
Garaget ritat med SH 6,2
http://www.postimage.org/image.php?v=gx2JWa0
då känns det inte direkt som att det blir bra lutning då man det regnar?
Men man kanske ska lägga sig på mittemellan nånstans, 6,4?
Helst skulle jag vilja ha en egen "höjd över havet-mätare" och åka ut och mäta hur vägen ligger i dagsläget!

Vägkartan var mest bara för att ni skulle se "befintlig mark" och "ny gata", står inga höjder i övrigt på den!
Stämmer det som du säger Mikael_L med ett par 100´ om man skulle välja SH 6,6? Vet inte vad fyll material kostar. Men det är klart att ett par 100´ skulle kännas surt
i kontraktet står det såhär(och mkt annat också):
I schaktarbete skall ingå:
Erforderliga schaktningsarbeten och färdigställande av grundbotten för såväl husgrund till angivna höjder, dock max 0,5m djup.
Står också bl.a. : I grundläggningsarbete skall ingå:
Utläggning och uppackning av kapillärbrytande lager enligt ritning.
Erforderligt grundmaterial
Erforderlig dränering med rensbrunnar
Material skall ingå:
För kapillärbrytande lager för grund ingår grusmaterial med 0,6ton/kvm.
Det står också: Ingår ej:
Tillkommande grusmaterial
Vilket material är det som går åt när man ska fylla upp huset till en viss höjd?
Eftersom under Schaktningsarbete så ingår ju färdigställande till angivna höjder men max 0,5djup. Vad innebär det? Att uppåt ingår det men inte neråt i marken?
Kapillärbrytande lager för grund, vad menas med det för där har dom ju begränsat sig till 0,6ton/kvm.
Fick en bild av Konstruktören om man skulle ha SH 6,6
http://www.postimage.org/image.php?v=TsO9YT9
Garaget ritat med SH 6,2
http://www.postimage.org/image.php?v=gx2JWa0
då känns det inte direkt som att det blir bra lutning då man det regnar?
Men man kanske ska lägga sig på mittemellan nånstans, 6,4?
Helst skulle jag vilja ha en egen "höjd över havet-mätare" och åka ut och mäta hur vägen ligger i dagsläget!
Redigerat:
Det beror väl lite på hur långt ifrån vägen huset kommer att ligga. Vi har vårt hus nästan 2 m lägre än vägen men huset ligger ca 25m in på tomten och en stor del av höjdskillnaden tas upp av en slänt ner från vägen så avrinning och lutning från huset är OK trots höjdskillnaden.
Vår tomt lutar nästan 7 m tvärs över så vi valde att mura upp en sockel som vi fyllde och gjöt en platta på för att slippa fylla så mycket. Som jag ser det innebar det två fördelar, det blev billigare och sen så följde det lutningen i omgivningen bättre så att estetiskt såg det mycket bättre ut än att fylla ut en stor platå till huset.
Vår tomt lutar nästan 7 m tvärs över så vi valde att mura upp en sockel som vi fyllde och gjöt en platta på för att slippa fylla så mycket. Som jag ser det innebar det två fördelar, det blev billigare och sen så följde det lutningen i omgivningen bättre så att estetiskt såg det mycket bättre ut än att fylla ut en stor platå till huset.
Redigerat:
Det var drygt tre år sedan "HusFunderare" var inloggad på forumet, så chansen att få ett svar är inte så jättestor.TMIA skrev:
Har du själv egna funderingar/frågor om detta så kan du istället skapa en egen tråd, eller om det passar bra i denna tråd fortsätta med att fråga här.
Klicka här för att svara