pär h skrev:
OF1010 har en stor fördel och det är enhandskörning när man rundar/bryter kanter osv. Det är väll mycket svårare med 1400 (obs äger ingen 1400) den väger trots allt mera än 1010an och bara med den så blir jag trött i handleden efter en stund (kanske jag som är klen).

Mvh Pär H
Det som tröttar med att köra enhands (om man kör horisontellt vill säga, vertikalt skiljer det enormt mellan 1010 och 1400), är mest pressen man vill ha mot arbetsstycket med frässtålet. Jag kör i princip aldrig enhands, använder hellre en för att styra och en för att hålla horisontellt. Men kör jag enhands så brukar jag spänna fast höjden på fräsen så att jag inte dessutom skall hålla ner den mot fjädrarna. Med det gjort kan jag inte minnas 1400 tröttar mer än 1010, tvärtom är den lite mer stabil mot ryck och vibrationer och oväntade sidledsförflyttningar (om man inte sätter i ett större stål i den än i 1010).

--- Mats ---

Självklart så låser man alltid höjden när man kantkör.

När jag står och kantkör så kanske jag står 1-2 timar oftast då med så stora saker att det inte funkar att bordsmontera fräsen. Efter som det är lite störe saker så blir det extremt bökigt att späna fast föremålet i fråga. Utan man håller en hand på föremålet och den andra i fräsen det skulle ta dubelt så lång tid om jag skulle späna fast. Oftast så ligger föremålet på ett bord som kan rotera så jag sliper springa runt utan kan stå still. Jag blir i alla fall trött efter ett sådant pass. Tid är pengar som det brukar heta.

Anars så är det nästan alltid två handsfattning.

Mvh Pär H

Jag som amatör behöver inte riktigt ha så bråttom, så för mig så är enhandsfattning något som händer extremt sällan - jag tar mig gärna tiden att spänna fast sakerna.

Höjden låser jag alltid vid kantfräsning, oavsett om jag kör med en eller två händer.

Det bästa är att alltid ha två händer på maskinen. På det viset minskar även skaderisken.

Mvh Pär H

Hoppar på tråden då den passar in bra på mina egna funderingar..

Är också i valet och kvalet hur jag skall tänka när jag väljer maskin, tänkte från början lägga ut en 3500-4500kr på en riktig maskin och trodde jag skulle nöja mig med enbart en.

Efter att läst massvis med trådar här på forumet har jag börjat oroa mig för att det inte kommer att stanna där, och jag vet med mig att fru Clain inte kommer låta mig skaffa ytterligare en dyr (i hennes ögon identisk) maskin inom de närmsta åren.

Därav har jag börjat luta åt att försöka hitta en billigare men stark maskin för enbart bordsmontering, då det troligtvis fyller mitt behov bäst just nu, och samtidigt försöka förklara att jag då kommer bli tvungen att köpa en dyrare och bättre maskin för mer finlir framöver..

phl skrev:
Jag skulle vilja säga att den Boschen inte är optimal för bordsmontering då den faktiskt bara är på 1400W. En bordsmonterad fräs med 1/2"-fräsar mår bra av att vara så kraftig som möjligt. Kolla i stället Trends T11:a.
Kollade på en T11, men även den kostar ju en hel del så undrar om det finns någon annan ni kan rekommendera till bättre pris och i såfall vad jag skall tänka på isåf, har även planerna på att bygga ett eget fräsbord för denna, ev köpa färdigt anhåll om det underlättar.

Classe rear ut sin egna 12mm fräs som är utmärkt för bordsmontering, köper du den kan du köpa ytterligare en 8mm av kanske bättre kvalisort.

Lägg mer pengar på bordet än på bordsfräsen.

Är det "Handöverfräs Cotech" du menar då?

Kanske kan vara värt att testa, blir man inte nöjd i längden så är det ju ändå inte så mycket pengar utlagda.

Bättre att satsa på kvalitetsstål och som du säger, bättre bord.

Yes!

jag och flera andra på forumet har en bra erfarenhet av den fräsen.

Låter finfint det, köpte den näst sista dom hade i butiken, skall bara försöka fixa ett fräsbord nu oxå då..

Har för mig att det är nån som visat här hur man kan fixa ett eget bord, känns som om det kan vara ett prisvärt alternativ än så länge. Så kan man uppgradera (om det verkligen behövs) längre fram.

Jag roade mig en helg med CO:s mindre CO/Tech och det var väldigt kul. Får nog säga att de verkar prisvärda i alla fall.

Så, pysslar lite med Cotechs större och bygger fräsbord till den. Är rätt syrak på att de vänt på funktionen för höjdlåsningen, dvs man måste i original trycka ner spaken för att kunna justera höjden (oimvänt mot alla andra som jag kört).
Nu blir den dock permanent i fräsbordet så den fjädern åkte bort ihop med en av fjädrarna i pelarna så den blir lite enklare att justera.

Verkar dock klart vettig för det priset.

/Kent

Hur var den att plocka isär och ta bort fjädrarna på Kent? Funderar på samma operation.

Ingen aning, fick bara bort en, fjädern på pelaren utan mikrojustering och det gjorde fräsen betydligt mer lätthanterlig.
Åtkomlig då man tagit bort glidplattan och täcklocket i foten, sen klippte jag av saxpinnen där.
Skär något lager får jag fundera på att demontera hela men just nu känner jag definitivt inte för att riva den, sprängskiss hade liksom underlättat men vete tusan var man skall få tag i en sån. Får väl maila classe och fråga.

Fjädern på låsspaken klippte jag bort i omgångar, fjäderstål är hårt så kraftavbitare rekommenderas, jag använde en mindre bultsax. Sen bör man sätta en ren tryckfjäder som pressar ut spaken, den lossnar annars väldigt lätt.

/Kent

Testar här...

Jag letar efter stängerna som sitter mellan maskin och skena,någon som vet grovleken på dom?
Och var man kan köpa nya?

B berne88 skrev:
Testar här...

Jag letar efter stängerna som sitter mellan maskin och skena,någon som vet grovleken på dom?
Och var man kan köpa nya?
Det beror troligtvis på vilken maskin du har. Om du specar det kommer du sannolikt få ett korrekt svar.
Vill minnas att Festool kör 8mm på sin OF1010.
Jag köpte 8mm rundstång på någon av byggmarknaderma och sågade till i lagom längd.
Har du en märkesmaskin kan du troligtvis beställa dem som reservdel. Fast det är troligtvis mer ekonomiskt att hitta valfritt material i lämplig dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.