Jag har en del byggprojekt hemma och börjar inse behövet av en handöverfräs. Ser att det finns två olika modeller och funderar på vilken sort jag ska ha för att göra genomgående spår i en skiva.
Med modeller menar jag:
A) Den man håller i med två händer
B) Den man håller i med en hand
Klarar båda modellerna att göra ett genomgående spår likt detta eller är det 2-handsmodellen som gäller?: (https://lh3.googleusercontent.com/p...al2TZ2hqenYvFAxb0zTDbMpOIPgKqD-rT0ZO5ZEE3joEk)
Med modeller menar jag:
A) Den man håller i med två händer
B) Den man håller i med en hand
Klarar båda modellerna att göra ett genomgående spår likt detta eller är det 2-handsmodellen som gäller?: (https://lh3.googleusercontent.com/p...al2TZ2hqenYvFAxb0zTDbMpOIPgKqD-rT0ZO5ZEE3joEk)
Om det är någon sorts träskiva på bilden så orkar både en liten och stor fräs med att fräsa spåren. Du tar lite i taget och går djupare tills du är igenom. Ett bra sidoanhåll funkar på båda typerna av fräsar. Möjligheten att sänka ner fräsen i stycket tycker jag är mycket viktigare än storlek på fräsen (för just de här spåren). Viktigare med bra och vasst frässtål än ren motorstyrka.
En liten fräs där du får med basen längst till vänster funkar för det du beskriver, fast då är väl frågan om det fortfarande är en enhandsfräs.
En liten fräs där du får med basen längst till vänster funkar för det du beskriver, fast då är väl frågan om det fortfarande är en enhandsfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att att börja mitt i skivor med enhands modellen?
Det är en 19mm MDF jag ska fräsa spåren in.
Har insett att jag nog behöver ta det i flera övergångar med ökat djup samt med någon form av mothåll för att kunna få spåren paralella. Ett av jobben är ett elementskydd (140cm bredd 40cmhögt) där det ska vara parallella skåror på bredden.
Om det går, vore det ju smidigt att kunna klara det med en övergång. Är det görbart om man har en bättre kvalitet på stålet?
Det är en 19mm MDF jag ska fräsa spåren in.
Har insett att jag nog behöver ta det i flera övergångar med ökat djup samt med någon form av mothåll för att kunna få spåren paralella. Ett av jobben är ett elementskydd (140cm bredd 40cmhögt) där det ska vara parallella skåror på bredden.
Om det går, vore det ju smidigt att kunna klara det med en övergång. Är det görbart om man har en bättre kvalitet på stålet?
Jag fräste liknande spår och hade jag gjort det igen hade jag börjat med två spår med cirkelsåg eller sticksåg och sen plockat bort mitten så att säga, håller du dig några millimeter från den tilltänkta slutliga linjen borde det inte vara något problem. Anledningen är att det blir såna sjuka mängder spån av mdf.
Angående 1hand eller 2hand skulle jag snarare dela upp det i strömförsörjning, nätdriven eller batteri, och kanske även vilket batteri (12v eller 18v)
För det där spåret hade jag föredragit nätdriven.
Angående 1hand eller 2hand skulle jag snarare dela upp det i strömförsörjning, nätdriven eller batteri, och kanske även vilket batteri (12v eller 18v)
Jo tack, har sågat en hel del mdf med sänksågen i garaget och det får bli en ordentlig städning till våren när vi tagit ut utemöbler osv.P pjkw skrev:Jag fräste liknande spår och hade jag gjort det igen hade jag börjat med två spår med cirkelsåg eller sticksåg och sen plockat bort mitten så att säga, håller du dig några millimeter från den tilltänkta slutliga linjen borde det inte vara något problem. Anledningen är att det blir såna sjuka mängder spån av mdf.
Givet bredden på skivan så kommer det väl kanske bli 50 snitt om det ska vara 12mm breda och lika mycket mellan snitten.
Nu när det blir varmare skulle jag kunna stå utomhus och fräsa.
Låter som en bra plan men känns som att jag garanterat skulle lyckas ficka upp minst ett av snitten om jag ska blanda med sönksåg och fräs och därmed få börja om.
Klicka här för att svara