Mr Handyman skrev:
Tyvärr har jag ingen OF1400 (än) och ingen GOF1400 (än), men väl en OF1010 och en OF2200. En smidighet som går förlorad med en större fräs är ju att bottenplattan blir så mycket större, så man får ju svårare att spänna fast arbetsstyckena. 1010 har iofs stor platta för sin klass, Elu97/DW621 har till vissa saker smidigare platta. I praktiken använder jag bara 1010:an som kantfräs, för alla andra operationer blir det OF2200 eller Elu177. Vill dock braska om att det är en smaksak också.
Det betyder att så länge fräsen får plats mellan spännena tycker du det är lika bekvämt fräsa med en stor fräs som med den lilla?

Det är i så fall ett gott betyg till 2200.

--- Mats ---

Stämmer, men det gäller inte bara den utan också Elun.

Gaah, va nr.2 på en GMF1400ce inom hämtavstånd..
Men nära skjuter ingen hare, där fick man för man velade över natten. :)

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
Till min 1400 när jag köpte den följde det med en hylsa för 12 till 8 mm. Jag har inte köpt om något stål jag redan haft i 8 mm för att köra i 1400an, utan kör de gamla stålen även i 1400an, med udantag av ett av Cobolts extra långa, som jag köpt om med ett 12 mm skaft (med det långa skäret och långa skaftet blev det farligt i 1010an, det har arbetat sig ur fästet.

Så det finns ingen anledning att köpa med 12 mm om du har med 8 mm, och pratar du om små stål finns det ingen anledning att köpa 12 mm för att din fräs har den kapacitieten. 12 mm ger bättre grepp och mindre vibrationer. Det är intressant om dimensionen är stor (typiskt luck/ram fräsar), om stålet är långt (typiskt behov för vissa jiggar och i samband med dörrkarmar) eller om du vill slippa ställa om fräsen och istället chansar på att ta fler mm per inställning (typiskt när den sitter i bord).

307-945 har jag inte, men 303-045 har jag, den är väldigt behändigt för att fräsa uttag för impregnerade 45 mm ramar när frugan vill ha en stor uteblomkruka.

--- Mats ---
Det känns då som 12 mm stål inte verkar bli något större behov i mitt fall för handfräsning. Jag har inte så bråttom och kan avverka lite åt gången. Det hade varit trevligt med en skalbar 1400 som kan hantera större stål och lite stabilare, men jag tjänar nog mest att satsa på smidigheten hos 1010:an just nu. Kanske växer jag i mina kunskaper och vill senare ha en maskin som tar grövre stål och klarar grövre applikationer, t ex festool of 1400 el 2200 eller något annat märke. Mitt val blir nog till slut en OF 1010. Tack för all input:)

Förmodligen kommer du att gilla den, det är en väldigt trevlig fräs.

Personligen hade jag lämnat 150m virke till ett snickeri och köpt Festool1400 till småsaker och kanske några kvalitetsstål. Tror inte någon "minifräs" mår bra av dessa volymer. Utnyttja i stället deras styrka i deras mångsidighet och precision.

Mvh Lagavulin

Lagavulin skrev:
Personligen hade jag lämnat 150m virke till ett snickeri och köpt Festool1400 till småsaker och kanske några kvalitetsstål. Tror inte någon "minifräs" mår bra av dessa volymer. Utnyttja i stället deras styrka i deras mångsidighet och precision.

Mvh Lagavulin
Ja det blir inte något 150m virke med någon av maskinerna, utan det beställer jag som sagt istället. Köper en maskin ändå.

Det fanns några argument för 1400 som stabilitet, mindre vibrationer, 12mm stål och säkert några till. För mig stod det främst mellan 12mm stål på 1400 eller smidighet med en 1010 och det verkade som att 12mm lite mer sällan är ett måste vid handfräsning. Sen fanns iofs argumenten att ett 12mm stål är lite stabilare. Osäker på om det är billigare, jag tyckte iaf det verkade svårt att få tag på. Först såg jag det som ett avgörande minus att inte kunna köra 12mm och 1/2 tum stål på min fräs, delvis med argumentet att vilja återanvända stålen till en bordsvariant i framtiden. Efter att ha talat med två återförsäljare och lite här på forumet så verkar 8mm så mycket vanligare; och 12mm va inte något dem hade på lager iaf.

Då kändes det som smidigheten vägde tyngre, även om jag bara kunnat avgöra det genom att hålla i båda (ej testat). Dessutom verkar 1010 säljas lite mer enligt återförsäljarna, så då kanske den duger bäst för mig som oerfaren också.. Men visst jag kanske ångrar mig, för 1400 verkar grym. Jag får väl testa och se med en 1010, som verkade minst risk att bli fel för mig:S

carlsagan skrev:
Ja det blir inte något 150m virke med någon av maskinerna, utan det beställer jag som sagt istället. Köper en maskin ändå.

Det fanns några argument för 1400 som stabilitet, mindre vibrationer, 12mm stål och säkert några till. För mig stod det främst mellan 12mm stål på 1400 eller smidighet med en 1010 och det verkade som att 12mm lite mer sällan är ett måste vid handfräsning. Sen fanns iofs argumenten att ett 12mm stål är lite stabilare. Osäker på om det är billigare, jag tyckte iaf det verkade svårt att få tag på. Först såg jag det som ett avgörande minus att inte kunna köra 12mm och 1/2 tum stål på min fräs, delvis med argumentet att vilja återanvända stålen till en bordsvariant i framtiden. Efter att ha talat med två återförsäljare och lite här på forumet så verkar 8mm så mycket vanligare; och 12mm va inte något dem hade på lager iaf.

Då kändes det som smidigheten vägde tyngre, även om jag bara kunnat avgöra det genom att hålla i båda (ej testat). Dessutom verkar 1010 säljas lite mer enligt återförsäljarna, så då kanske den duger bäst för mig som oerfaren också.. Men visst jag kanske ångrar mig, för 1400 verkar grym. Jag får väl testa och se med en 1010, som verkade minst risk att bli fel för mig:S
Jag tror inte att du ångrar dig. Däremot tror jag att du har minst 2 fräsar till inom en 2-årsperiod. Någon som sätter emot? Det är svårt att bara ha en...

Har precis lekt lite i garaget med min 1010, och jag tror med att du kommer att bli riktigt nöjd. Däremot tror jag Daniel med har en stor poäng i vad han säger, själv har jag börjat snegla mot en 2200 i bord som nästa tyngre leksaksinköp.

Daniel_N skrev:
Jag tror inte att du ångrar dig. Däremot tror jag att du har minst 2 fräsar till inom en 2-årsperiod. Någon som sätter emot? Det är svårt att bara ha en...
Kommer ihåg när man köpte första fräsen och tänkte att denna kommer man knappt använda :P

Nu har man 6 st till + vertikal fräs och ändå kan man hitta användning för fler. :wow:

Daniel_N skrev:
Svårt säga emot, det gäller väl alla typer av verktyg? :)

Men en sak som jag undrar om det blivit klart. Med en 12 mm fräs kan man köra 12 mm stål. Men man behöver inte köpa 12 mm stål. Än idag köper jag 8 mm stål om jag vill ha ett stål som finns på hyllan, och om det inte är för stort. Så båd eom man köpaer en 1010 och en 1400 kan man köpa och köra 8 mm stål. Men bara om man köper något större än 1010 kan man dessutom köra 12 mm om man vill.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Svårt säga emot, det gäller väl alla typer av verktyg? :)

Men en sak som jag undrar om det blivit klart. Med en 12 mm fräs kan man köra 12 mm stål. Men man behöver inte köpa 12 mm stål. Än idag köper jag 8 mm stål om jag vill ha ett stål som finns på hyllan, och om det inte är för stort. Så båd eom man köpaer en 1010 och en 1400 kan man köpa och köra 8 mm stål. Men bara om man köper något större än 1010 kan man dessutom köra 12 mm om man vill.

--- Mats ---
Ja man är ju begränsad med en 1010 på det viset. Jag kom precis hem från en bekant som byggt hela sitt hus och han tyckte i princip att "varför begränsa sig" och "man kör ju ändå mest med en överhandsfräs horisontellt så 1,8 kg viktskillnad spelar ju inte stor roll". Han hade tagit 1400 av det skälet. Hmm, det är ju inte så lätt det här..:|

Passar OF 1400 i LR-32 systemet? Om den gör det ser jag inga som helst skäl till att välja OF 1010. Den lilla maskinen är en trevlig maskin, men den lite större är trevligare och kan mer. Ett klockrent förstagångsval med brasklappen om LR-32-systemet. Mina två öre. När jag köpte min 1010 fanns inte OF 1400.

mattiasp skrev:
Passar OF 1400 i LR-32 systemet? ...
Ja.

OF1010 har en stor fördel och det är enhandskörning när man rundar/bryter kanter osv. Det är väll mycket svårare med 1400 (obs äger ingen 1400) den väger trots allt mera än 1010an och bara med den så blir jag trött i handleden efter en stund (kanske jag som är klen).

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.