Om man har meec:s batterisystem för sina andra handverktyg redan så kan man titta på

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...forpumpar/batteridriven-tradgardspump-015254/

- skall man köpa batteri (4 Ah) och laddare för denna enkom så är det minst dubbla pengarna, Utöver detta bör man skaffa passande suglangar (med backventil om det inte är inbyggd i denna pump) och tryckslangar och det går säkert på lika mycket pengar till...

Denna är faktiskt en liten jetpump med runt 40 liter i minuten så fylls en 200-liter tunna på typ 5 minuter och kan ge anständigt tryck upp till 2,2 bar på utgången (ofta angers flödet vid dess märktryck, vilket vid fritt utlopp kan ge större flöde).

Den här typen av pumpar behöver vattenfyllas före och likaså dess sugslang även om jetpumpar har en viss evakuerande förmåga på sugsidan så länge vatten fins kvar i pumphuset och det bör vara backventil i botten på denna för att få vattnet kvar i sugslangen.

Det gäller också många av 'borrmaskinspumparna' med gummi-impeller för liknande pengar, att även om de är i viss mån självsugande, att de blöts upp först och behöver genomgående vatten innan man får upp flöde och tryck och klarar högre sugdjup på sugsidan, i de flesta fallen behöver man backventil på sugslangen för att pumphuset inte skall tömmas på vatten även här.

Dränkbar pentrypump, 12 V https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/drankbar-pentrypump-12-v-2000058208
Jag har en sån i båten som jag använder för att tvätta skrovet/däcket med.

lång sladd till 12v uttag, lång slang.
Bara slänger i sjön och vips har man massor av vatten.
Drar max 2A så även ett litet batteri räcker länge.
12L/min fyller 200 I på en kvart eller i vart fall 20 minuter och man behöver inte lyfta ett finger.

Brukar köra Biltemas billigaste länspump på Makita 18V LXT batteri, det går att pressa ner tunna batteriklämmor så dom kommer åt polerna.
Så har du ett 12-18v batteri till någon maskin så är det 199:- för pumpen, slang behöver du ha oavsett, eller hinkar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.