1 928 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Vilken handdriven pump för att fylla liten badtunna med sjövatten?
Du märker när du har pumpat dina första 100 liter att det tär ordentligt på armen, särskilt om du försöker göra det fort...M Miaty skrev:
Med hink använder du hela kroppen, med en spak på en klaffpump så används en arm och förutom lyfthöjden så är strömningsmotståndet betydande och ökar exponentiellt ju fortare du försöker pumpa...
I ungdomen har man tankat en och annan traktor med sådana klaffpumpar på oljecisterna, så jag skulle inte se fram emot om det skall pumpas fram 200 liter...
Dessutom är det bara typ 0,7 Liter / slag.X xxargs skrev:Du märker när du har pumpat dina första 100 liter att det tär ordentligt på armen, särskilt om du försöker göra det fort...
Med hink använder du hela kroppen, med en spak på en klaffpump så används en arm och förutom lyfthöjden så är strömningsmotståndet betydande och ökar exponentiellt ju fortare du försöker pumpa...
I ungdomen har man tankat en och annan traktor med sådana klaffpumpar på oljecisterna, så jag skulle inte se fram emot om det skall pumpas fram 200 liter...
Jag har en sådan i båten som tömmer min septiktank (200 L) och det tar ett bra tag och man blir trött i armen även med bara halv tank (100L/0,7= 140 pumpslag, 200L = 280 pumpslag).
Därför pumpar jag ofta i stället för att låta tanken bli full.
..och ja, jag vet att man ska tömma på tömningsstation men jag är oftast långt utomskärs..
Oki, tack för svaret!X xxargs skrev:Du märker när du har pumpat dina första 100 liter att det tär ordentligt på armen, särskilt om du försöker göra det fort...
Handlar bara om att de flesta är otroligt slöa (de flesta i tråden rekommenderar el/bensindrivna pumpar) . I ditt läge skulle jag också föredra handpump.M Miaty skrev:
Sen spenderar folk frivilligt en massa tid på gym och liknande, där man till och med måste betala för att slita med kroppen. Då kan man väl lika gärna syssla med lite hederligt muskelarbete istället.
😅L lbgu skrev:Handlar bara om att de flesta är otroligt slöa (de flesta i tråden rekommenderar el/bensindrivna pumpar) . I ditt läge skulle jag också föredra handpump.
Sen spenderar folk frivilligt en massa tid på gym och liknande, där man till och med måste betala för att slita med kroppen. Då kan man väl lika gärna syssla med lite hederligt muskelarbete istället.
Nej, jag reagerade mest på en massa inlägg som gick ut på att det var för jobbigt att handpumpa. Så i en lite upp-o-nedvänd tid när folk frivilligt betalar pengar för att trötta ut sig i en svettig lokal så borde ju lite hederligt kroppsarbete inte vara så farligt.F fribygg skrev:
OT: Å nu skriver du ännu en gång i tråden utan att föreslå nån pump.. eller för den delen nån annan lösning på TS problem.L lbgu skrev:
Vaknat på fel sida?F fribygg skrev:
Jag kritiserade ju en del andra förslag på lösning, så någon relevans för tråden var det ju. Men allvarligt, efter +17k inlägg här borde du inte lägga tid på att kommentera inlägg som du inte anser besvara TS fråga. Eller är det så du kommit upp i antalet inlägg, det skulle ju förklara det för då har du ju mycket att skriva.