Kan nån ge exempel på ett tätskikt som är bra, dvs som blir tätt. I gipsskivedebatten anges att olika tätskikt är olika täta (trots att dom alla är godkända).

Appropå det här med tätskikt så har jag förresten pratat med två oberoende plattsättare som i sina egna badrum rollar upp till 5-6 lager med tätskikt. När dom är ute och jobbar kör dom enligt beskrivningen, tex. 2 skikt. I mitt badrum föreslog man att rolla en gång med en Deitermann-massa som var godkänd för en rollning men jag krävde två i alla fall. Ja, jag har gips bakom... Dock ingen ytterligare fukt eller diffspärr i ytterväggen.

Deitermans våtrumssystem med DFS primer och 1S gummigucka i kombination med de _dyra_ remsorna (inte fiberremsorna) ska klara de nya kraven. Åtminstone var det det besked jag fick från Maxit när jag ringde dem. De rekommenderade då två omgångar DFS (0,25kg/m^2) och sedan tre gånger gummigucka.

Antal rollningar är egentligen helt ointressant, det är mängden som räknas.
Även om det står 2 rollningar på burken så kanske du behöver rolla 6-7 ggr för att applicera mängden (liter per kvm) som ska användas.

/Anders

Tack phl!

Jag förstår att det är mängden/tjockleken och inte antalet rollningar i sig som är intressant....

-aner80:
Visst är det så, dock stämde de rekommenderade 1,25kg/m^2 gucka rätt bra med 3 flödiga rollningar med en långhårig roller =)

Det har visat sig att Deitermanns system med DSF+Superflex inte kommer upp i en miljon s/m som de trodde att det skulle. Det enda system jag känner till som verkar klara kraven är från LIP.

Se där, tur att man inte har en kritisk konstruktion då =)

jon_h skrev:
Det har visat sig att Deitermanns system med DSF+Superflex inte kommer upp i en miljon s/m som de trodde att det skulle. Det enda system jag känner till som verkar klara kraven är från LIP.
Jon_h, känner du till hur det är med Ardex S1-K? Ardex har ju redan i sin monteringsanvisning från 2006 en anmärkning om ytterväggar och hur man skall göra för att nå 1 miljon s/m. Stämmer detta, eller är det också fel?
Du verkar ju känna till vilka snubbar man skall snacka med, så du kanske har nån kontakt på Ardex i Stockholm? :)

Tyvärr, har ingen aning om hur det ligger till med Ardex. Har snackat med några killar på Ardex, både i Malmö och Stockholm, men minns inga namn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.