Jag har kommit över två gamla solfångarkasetter med kopparrör som jag vill använda till poolen. Efter att ha läst på så verkar det olämpligt att köra poolvatten direkt i kopparrören. Jaag tänkte pröva lägga slang i kassetterna istället. Vattnet blir ju så klart varmt. Är det en bra ide och vilken slang kan funka till detta?

• IMG_0981.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0982.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattvärmeväxlare?

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Plattvärmeväxlare?
Jag skulle vilja undvika en extra cirkulationspump, för det skulle väl krävas i såfall?

Ja du måste ha en till solfångar sidan men du behöver inte bygga om solfångaren

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja du måste ha en till solfångar sidan men du behöver inte bygga om solfångaren
Ja, där är jag med. Det jag skulle vilja är att koppla på poolvatten rakt igenom solfångaren. Funderar på vilket som är smidigast. Extra cirkulationspump och värmeväxlare eller byta kopparrör mot någon form av plastslang. Funderade på att testa med sådan här https://www.byggmax.se/pem-slang-32mm-10m-rulle-p31658

Men då behöver du ju inte solfångaren alls. Kopparrören har plåtar påsvetsade för att öka arean som fångar värmen. Kör du bara slangen så är det endast slangens yta som tar upp värmen. Visst lådan och glaset ger lite extra värme men tror det inte är så värst mycket

• Gilla
GK100
  • Laddar…
M Mattias1000 skrev:
Ja, där är jag med. Det jag skulle vilja är att koppla på poolvatten rakt igenom solfångaren. Funderar på vilket som är smidigast. Extra cirkulationspump och värmeväxlare eller byta kopparrör mot någon form av plastslang. Funderade på att testa med sådan här [länk]
Välj hellre lite klenare slang och längre än 10 m. Som Matti_75 säger har du inte heller någon nytta av dina lådor mm. Gör en fixtur så du kan lägga slangen ordnat på en lämplig yta tex ett platt tak.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Men då behöver du ju inte solfångaren alls. Kopparrören har plåtar påsvetsade för att öka arean som fångar värmen. Kör du bara slangen så är det endast slangens yta som tar upp värmen. Visst lådan och glaset ger lite extra värme men tror det inte är så värst mycket
Aha, tack för bra förklaring. Trodde det var "växthuseffekten" som var störst men då förstår jag funktionen! Blir nog att på sikt leta lämplig pump och värmeväxlare.

GK100 GK100 skrev:
Välj hellre lite klenare slang och längre än 10 m. Som Matti_75 säger har du inte heller någon nytta av dina lådor mm. Gör en fixtur så du kan lägga slangen ordnat på en lämplig yta tex ett platt tak.
Toppen, blir en tillfällig variant av detta slag tills jag fått tag i övriga komponenter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.