177 883 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
hickory är det överlägset populäraste vedslaget och bland bbq och säljs i alla butiker som säljer ved för rökning typ Weber-återförärsäljare.Z z_bumbi skrev:Jag skulle gissa att en, björk, al och fruktträd är det populäraste att röka med i Sverige. Hur vi nu kom in på rökning i en tråd om grillar (?).
Jag var fortfarande inte seriös i den delen om hickory/yxskaft/att man självklart ska elda med ved och inte kol eller gasol. Jag har grillat med alla tre alternativen och även om ved i en stor grill är roligare och billigare så är det inget jag gör i mindre skala om inte kolet är slut.
Jag har som sagt inte sett någon grill som blir hanterbar med ytor för t ex en brödback och en ugnsplåt. Ett bord tar å andra sidan en halv dag (med betydande kaffepauser) att bygga så jag ser inte heller behovet att få en allt i ett möbel.
att vi pratar rökning i ett tråd om grillning är för att en stor det av grillning är just bbq vilket är rökning.
min kamado grill har plats för avställning av flera ugnsplåtar men jag förstår inte riktigt frågan om det var en sådan
Napoleon klotgrill har jag.
Grymt nöjd.
Blir mycket varmare än Weber.
Gjutjärnsgaller som är höj och sänkbart.
Locket är fast monterat så man kan öppna utan att behöva ta bort det.
Tät så jag kan grilla 2-3 ggr på samma briketter.
Bra kvalitet rakt igenom.
Grymt nöjd.
Blir mycket varmare än Weber.
Gjutjärnsgaller som är höj och sänkbart.
Locket är fast monterat så man kan öppna utan att behöva ta bort det.
Tät så jag kan grilla 2-3 ggr på samma briketter.
Bra kvalitet rakt igenom.
att kunna grilla på samma kol (briketter) är så galet bra, något man inte uppskattar tillräckligt innan man började med det.T TH885 skrev:
1. Weber Original Kettle 57 med asklåda köpt 2011. Har grillat flera ggr/vecka sommartid sedan inköp och har enbart bytt grillgaller några ggr. Kör nu med gjutjärnsgaller från Landmann. Fantastisk grill och den är odödlig, trots att den stått ute i alla år (med överdrag under vintern). Tänder med Biltema elgrillgaffel.
2. Weber Go Anywhere kolgrill. Smidig grill på campingen och utflykten.
3. Weber Smokey Mountain 47, ger goda ribs, kyckling, lax, julskinka, bringa etc, men kräver lite mer tid och pyssel.
Funderar nu på att pensionera nr 1 och sälja nr 3, och ersätta med en Weber Summit Kamado, men tvekar pga priset...
2. Weber Go Anywhere kolgrill. Smidig grill på campingen och utflykten.
3. Weber Smokey Mountain 47, ger goda ribs, kyckling, lax, julskinka, bringa etc, men kräver lite mer tid och pyssel.
Funderar nu på att pensionera nr 1 och sälja nr 3, och ersätta med en Weber Summit Kamado, men tvekar pga priset...
Jag har weber 57 hemma och en go anywhere i husvagnen.
Skulle gärna ha en gasol som komplement, oftast kör jag briketter i 57 och indirekt, när köttet är i temp vill man ju ha lite yta och det är svårt upplever jag att få den där riktigt hetta glöden för yta, sen har man ju oftast lite annat på grillen som kanske vill ha nåt mellan indirekt och sathett så en till grill står på önskelistan
Skulle gärna ha en gasol som komplement, oftast kör jag briketter i 57 och indirekt, när köttet är i temp vill man ju ha lite yta och det är svårt upplever jag att få den där riktigt hetta glöden för yta, sen har man ju oftast lite annat på grillen som kanske vill ha nåt mellan indirekt och sathett så en till grill står på önskelistan
Billig grilltunna med röktillsats från Landmann för vardagsgrillning. Reservgrill som fick ta över när Weber 57:an trots HLR-behandling (ny botten) gav upp efter 11 år.
Sen en kamado för lite långgrillningar.
Sen en kamado för lite långgrillningar.
Har en hyffsad Weber grill för kol. Funkar fantastiskt bra om man vill ha röksmaken som man får av en kolgrill. Kompletterar med spån för olika röksmak, fisk, kött och diverse grönsaker mm.
Helt ok för vårt behov. Och givetvis jäkligt bra kött från närproducerad varor.
Men...
Från Top Gun med Tom Cruises kommentar
Alltså det beror vem som står bakom grillen. En bra grill kan aldrig kompensera en dålig kock.
Helt ok för vårt behov. Och givetvis jäkligt bra kött från närproducerad varor.
Men...
Från Top Gun med Tom Cruises kommentar
"It's Not the Plane, It's the Pilot"- Top Gun: Maverick
Alltså det beror vem som står bakom grillen. En bra grill kan aldrig kompensera en dålig kock.
Gasol är inte riktigt en grill, mer en gasvärmd ugn, behåll kolgrillen, den är på riktigtL Lutte skrev:
Jo Fairlane elbilar är riktiga bilar, laptops är riktiga datorer, men standard gasol "grilla" är i mitt tycke inte riktiga grillar. Men man kan och jag har uppgraderat min med en annan regulator, och den blir då varmare och funkar mer som en grill. Men alla görs som de villFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Jag har sizzle-zon som ger runt 800 grader, hur mycket varmare behöver du?3 307an skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Har en stor maffig Weber Genesis II 410 GBS i stan, mycket nöjd över prestandan i den. Grym power, enormt grillutrymme och bara levererar.
Men litet mer intressant är en litet mer modest sak vi skaffade till stugan: Napoleon Pro-285x Phantom. Blev väldigt förälskad i denna från start, hyfsat stor för det mesta man vill göra ändå extremt smidig fysiskt.
Men: visade sig rätt snart att den hade litet dåligt med kräm när man vill brassa på. Bytte regulator (original 30 mBar) först till 37 mBar, inte helt nöjd, kör nu med 50 mBars regulator: här kommer verkligen grillen till sin rätt!
Helt underbart att kunna brassa på som fan på köttbitarna, sedan reglera ner ena brännaren eller stänga av helt och få en effektiv indirekt värme vilket var omöjligt i ursprungskonfigurationen det blev alltför fesljummet. Fick justera brännarna en smula för att funka fint utan att lågorna släpper med det högre gasflödet men nu är det Nirvana skulle jag säga.
Oj vilka fina köttbitar vi fixat till senaste dagarna, både nöt & fläsk i varierande tjocklekar absolut perfekt grillade med Maillard-effekt och hela baletten. Fantastisk liten grill, portabel till och med - bara att fälla ihop och in i bagageluckan, ut och grilla var som helst. Även pizza kan fixas på grillen med lämpligt pizzastål, blir riktigt bra faktiskt.
Men litet mer intressant är en litet mer modest sak vi skaffade till stugan: Napoleon Pro-285x Phantom. Blev väldigt förälskad i denna från start, hyfsat stor för det mesta man vill göra ändå extremt smidig fysiskt.
Men: visade sig rätt snart att den hade litet dåligt med kräm när man vill brassa på. Bytte regulator (original 30 mBar) först till 37 mBar, inte helt nöjd, kör nu med 50 mBars regulator: här kommer verkligen grillen till sin rätt!
Helt underbart att kunna brassa på som fan på köttbitarna, sedan reglera ner ena brännaren eller stänga av helt och få en effektiv indirekt värme vilket var omöjligt i ursprungskonfigurationen det blev alltför fesljummet. Fick justera brännarna en smula för att funka fint utan att lågorna släpper med det högre gasflödet men nu är det Nirvana skulle jag säga.
Oj vilka fina köttbitar vi fixat till senaste dagarna, både nöt & fläsk i varierande tjocklekar absolut perfekt grillade med Maillard-effekt och hela baletten. Fantastisk liten grill, portabel till och med - bara att fälla ihop och in i bagageluckan, ut och grilla var som helst. Även pizza kan fixas på grillen med lämpligt pizzastål, blir riktigt bra faktiskt.
Gasol fyller sin funktion precis som elbilar gör. Men vill man höra ljudet av en mullrande V8 så kan man inte köra elbil lika lite som att om man vill ha smaken från en kolgrill så blir det inte lika bra med gasol.Fairlane skrev:
Men givetvis kan man grilla på en gasolgrill och smidigheten är ju det som är tilltalande med den typen av grill.