177 784 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Jag har Napoleon och den är grymt bra, stått ute flera år och det syns inte.
Använder även deras rostfria röktillsats när jag röker.
Finns även möjlighet att köra den med kol om man vill men det har jag inte gjort.
Använder även deras rostfria röktillsats när jag röker.
Finns även möjlighet att köra den med kol om man vill men det har jag inte gjort.
Det ör bara att ställa in en plåtskål med grenar från valfritt fruktträd i trädgården så får du riktig smak, även den koldrivna ugnen du verkar favorisera kan antagligen fås att bete sig som en riktig eld med den metoden.O oliven1 skrev:
Om vi nu ska diskutera grillsnobbeti så måste man självklart elda med ved men ingen j%@#a hickory. Hickory har man till verktygsskaft bl a skaftet på ytan som klyver veden man grillar med. För inte sjutton klyver man veden med maskin.
Innan någon påpekar att skaftet på yxan ska vara från en stam man själv eller snarare ens far förberedde för 20 år sedan så är jag inte seriös.
För att vara mer seriös
Vad gäller avställningsyta runt grillen är alla jag sett för små men man ställer väl i alla fall minst ett bord i närheten av grillen? Grillen är en fördel om den är så smidig som möjligt utan massor av skåp och små ytor runt om. T o m jag försöker ställa in grillen under tak stora delar av året och ska man då montera ihop allt bara man vill grilla vid nyår? Enklare att bara lyfta ut grillen och ställa den vid grillplatsen när man får lust att grilla.
absolut klart man kan grilla på gasolgrill och den har sina fördelar som jag sagt tidigare.nino skrev:
Nej dom använder kol.
Går gör det säkert, jag gjorde en Flæskesteg på gasol, den gick några timmar men en brisket skulle jag kanske inte göra.
Men det finns grejer så du kan använda rökved även till gasol.
Låt grabben? köpa sin gasol, har han intresse av grillning/bbq då kommer det även bli en kolgrill, men många nöjer sig med att grilla nån korv, kycklingfile och flintastek
det jag säger är att det är något helt annat att använda en kolgrill och ytterligare lite annat använda en kammade med kol precis som du säger.
vad menar du?Z z_bumbi skrev:Det ör bara att ställa in en plåtskål med grenar från valfritt fruktträd i trädgården så får du riktig smak, även den koldrivna ugnen du verkar favorisera kan antagligen fås att bete sig som en riktig eld med den metoden.
Om vi nu ska diskutera grillsnobbeti så måste man självklart elda med ved men ingen j%@#a hickory. Hickory har man till verktygsskaft bl a skaftet på ytan som klyver veden man grillar med. För inte sjutton klyver man veden med maskin.
Innan någon påpekar att skaftet på yxan ska vara från en stam man själv eller snarare ens far förberedde för 20 år sedan så är jag inte seriös.
För att vara mer seriös
Vad gäller avställningsyta runt grillen är alla jag sett för små men man ställer väl i alla fall minst ett bord i närheten av grillen? Grillen är en fördel om den är så smidig som möjligt utan massor av skåp och små ytor runt om. T o m jag försöker ställa in grillen under tak stora delar av året och ska man då montera ihop allt bara man vill grilla vid nyår? Enklare att bara lyfta ut grillen och ställa den vid grillplatsen när man får lust att grilla.
hickory ved är det absolut populäraste att röka med och ger en sött rök smak.
Kamados har fantastiska avställningsytor, den jag har har hur mycket avställningsyta som helst
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Av ren nyfikenhet, vart har du sagt det? Min känsla är att du bara klankat mer på gasolgrill och tycker att alla ska ha en kamado...O oliven1 skrev:
Fråga... hur löser man helgrillad kyckling på kamadohelt sant men tjafs är inte till nån nytta 😊
jag vill säga att jag brukar köra med rotisseri men då hade jag ljugit för orkar oftast inte dra fram den.F Fredde_bygg skrev:
brukar köra den hel, fylld med rotfrukter/citron och kryddsmör under skinnet.
viktigt att köra den på högre temp då då kyckling behöver lite högre temp än fläsk/nöt för att skinnet ska bli bra.
sedan har jag även en sån "bebållare" för att köra beer can chicken, men den gör varken från eller till vilket är bevisat i otaliga studier så den använder jag aldrig.
hur gör du själv?
men säger väl inget om att det kan passa någons livstil bättre? betyder ju inte att det är bättre?
stekpanna passar någon annan bättre, trangia kök passar någon annan bättre.
det jag däremot vet är att ingen som tävlar i BBQ använder gasol, inte en enda och det säger ganska mycket.
och du runt på BBQ restauranger i sverige så kan man mer eller mindre på alla gå runt i bland grillarna och har aldrig sett en gasolgrill på dessa.
stekpanna passar någon annan bättre, trangia kök passar någon annan bättre.
det jag däremot vet är att ingen som tävlar i BBQ använder gasol, inte en enda och det säger ganska mycket.
och du runt på BBQ restauranger i sverige så kan man mer eller mindre på alla gå runt i bland grillarna och har aldrig sett en gasolgrill på dessa.
Det beror helt enkelt på att man inte får.O oliven1 skrev:
Dom är väl rädda för att gasolen skulle vinna 😆
With competition barbecue, there are several elements at play.
- Cooks generally must use a heat source that involves indirect heat source that must use fire.
https://www.pnwba.com/Competition-BBQ
tror inte grillresturanger i sverige typ, Holy Smoke, Mugworts, Backyard och liknande har den regeln att förhålla sig till?D Dilato skrev:
Jag skulle gissa att en, björk, al och fruktträd är det populäraste att röka med i Sverige. Hur vi nu kom in på rökning i en tråd om grillar (?).O oliven1 skrev:
Jag var fortfarande inte seriös i den delen om hickory/yxskaft/att man självklart ska elda med ved och inte kol eller gasol. Jag har grillat med alla tre alternativen och även om ved i en stor grill är roligare och billigare så är det inget jag gör i mindre skala om inte kolet är slut.
Jag har som sagt inte sett någon grill som blir hanterbar med ytor för t ex en brödback och en ugnsplåt. Ett bord tar å andra sidan en halv dag (med betydande kaffepauser) att bygga så jag ser inte heller behovet att få en allt i ett möbel.