178 155 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Härhemma finns en Kamado joe classic och en Weber genesis.
Kamadon används mest. Håller värmen bäst vid vintergrillning och riktigt bra för low&slow. Och allmänt trevlig att använda.
Webern används numera mest för tillbehör till det som tillagas på kamadon. Köpte till det fullstora stekbordet till webern och det funkar super till exempelvis smashburgare eller att göra en rejäl frukost "fry-up" 🙂.
Är nöjd med båda, skulle jag önska mig nåt är det väl en större kamado modell men de få gånger det skulle behövas motiverar inte ett inköp...
Kamadon används mest. Håller värmen bäst vid vintergrillning och riktigt bra för low&slow. Och allmänt trevlig att använda.
Webern används numera mest för tillbehör till det som tillagas på kamadon. Köpte till det fullstora stekbordet till webern och det funkar super till exempelvis smashburgare eller att göra en rejäl frukost "fry-up" 🙂.
Är nöjd med båda, skulle jag önska mig nåt är det väl en större kamado modell men de få gånger det skulle behövas motiverar inte ett inköp...
Sitter och funderar på en gasolgrill, vad gör man? Desto mer man tittar desto mer förvirrad blir man, "paradox of choice" som man talar om... ska man köpa en Weber Genesis som alla rekommenderar? Eller kommer man undan billigare med en Napoleon, Broil King eller något av alla lågprismärken? Är Rustas, Julas, Bauhaus eller andras no name-märken OK för halva eller en tredjedel av priset?
Nej. För mig av min erfarenhet främst av två skäl: de kommer inte upp i tillräcklig värme och de är allt för rackiga och blir fula efter en halv säsong. #1 är såklart det viktiga, #2 är ju mest kosmetiskt. För låg värme om du vill köra direkt grillning (det vill jag) är värdelöst.L LoTiX skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Det är ett svårt val, helt klart. Jag gjorde resan för 10 år sen ungefär och köpte då en billig Landmann som rostade sönder på några år. Det var en väldigt billig grill kanske 2000-3000 kronor eller så och den gav oss glädje under tiden den levde. När det var dags för nästa grill så visste jag mer vad jag ville ha och inte brydde mig om. För mig var det en större grillyta som lockade framförallt, utöver en bättre kvalitet såklart. Att kunna flytta upp det man grillat en nivå var trevligt, men inget jättestort krav. Somliga älskar kokplattan på sidan, jag använder aldrig min, så ingen stor sak om den finns eller inte för min del.L LoTiX skrev:Sitter och funderar på en gasolgrill, vad gör man? Desto mer man tittar desto mer förvirrad blir man, "paradox of choice" som man talar om... ska man köpa en Weber Genesis som alla rekommenderar? Eller kommer man undan billigare med en Napoleon, Broil King eller något av alla lågprismärken? Är Rustas, Julas, Bauhaus eller andras no name-märken OK för halva eller en tredjedel av priset?
Efter många om och med och springa i butiker och känna så fastnade jag för en Napoleon med Sizzle-Zone. Den jag helst ville ha, den större var dock lite väl dyr kände jag, men medan jag gick där och velade så sattes den ner 40% hon en säljare och sen köpte jag hos Hornbach så sänkte dem ytterligare 10% och jag slog till. Jag har inte ångrat mig en sekund, men jag hade säkert varit nöjd med en Weber Genesis också.
Vi köpte en stor grill till några vänner, K-Rautas eget märke som man fick rejäl grillyta utan att det blev riktigt lika dyrt som hos märkesgrillarna. De är väldigt nöjda och glada efter att deras gamla Landmann rostat sönder (den höll dock fler år än min).
Edit: Tillägg då det kommit en post innan min. Den grillen vi gav bort kommer utan problem upp i värme, inte som min Sizzle-zone, men alldeles utmärkt för övrigt.
Kolla på grillforum. Jag var 100 på att köpa en weber för 6 år sedan ända till att jag läste på flera grillforum att alla deras grillar utom möjligen premiumgrillarna hade kinesiskt billigt stål som rostade bara man slog på väderleksrapporten på radion. Jag fick byta inriktning och köpte en broilking efter det. Grannen köpte en weber ungefär samtidigt och den rostade som en japansk bil från 70-talet. Min har inte rostat på de 6 åren jag haft den, förutom brännarna som jag fått byta. Vet dock inte vilken kvalitet de håller nu så jag vågar inte rekommendera BroilKing som jag annars är väldigt nöjd med. Har en något nyare Napoleon. DEN kan jag rekommendera. Gillar speciellt att den har mekanisk tändning. Inget batteri som behöver bytas precis när man behöver grillen som mest. Det brukar dessutom ske i samband med att gasolen tar slut...
Svar ja. Nya är "klenare" i uppbyggnaden än min gamla från 2016. Gamla känns mer som en stridsvagn....B Boende45 skrev:
Får se om 8 år om den nya är lika fräsch som min gamla är efter 8 års året runt användande.
Edit: min gamla är inte Genesis II utan föregående Genesis.
Redigerat:
OK, men din nya är av senaste versionen? Den senaste versionen har ju ett helt nytt formspråk.K Kane skrev:
Jag har en Genesis från 2013 och en från 2021 (Genesis II). Enligt bedömare ska II:an vara klenare än tidigare versionen. Jag märker dock inte någon större skillnad.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Har en Genesis II inköpt 2020 och som står ute året om under bar himmel och utan överdrag. Ingen rost än så länge. Tung och rejäl. Inget man bär iväg.K Kane skrev:
Anekdot i grillbygget. Gasolledningen som går till sidobrännaren hade en liten grisknorr minst sagt, i monteringsanvisningen gick den rakt ut från fördelaren. Mailade Webers support som svarade att den skall vara rak så böj den, blir det problem skickar vi en ny.
Före,
Efter,
Inget läckage efter i alla fall. Men när jag var på K-Rauta efter min montering så tittade jag in i deras demogrill som såg ut så här 🤓
Verkar som supporten inte har riktig koll på hur den skall vara.
Före,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget läckage efter i alla fall. Men när jag var på K-Rauta efter min montering så tittade jag in i deras demogrill som såg ut så här 🤓
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som supporten inte har riktig koll på hur den skall vara.
Eller så har praktikanten på återförsäljaren K-Rauta monterat lite tokigt?K Kane skrev:Anekdot i grillbygget. Gasolledningen som går till sidobrännaren hade en liten grisknorr minst sagt, i monteringsanvisningen gick den rakt ut från fördelaren. Mailade Webers support som svarade att den skall vara rak så böj den, blir det problem skickar vi en ny.
Före,
[bild]
Efter,
[bild]
Inget läckage efter i alla fall. Men när jag var på K-Rauta efter min montering så tittade jag in i deras demogrill som såg ut så här 🤓
[bild]
Verkar som supporten inte har riktig koll på hur den skall vara.
