Härhemma finns en Kamado joe classic och en Weber genesis.

Kamadon används mest. Håller värmen bäst vid vintergrillning och riktigt bra för low&slow. Och allmänt trevlig att använda.

Webern används numera mest för tillbehör till det som tillagas på kamadon. Köpte till det fullstora stekbordet till webern och det funkar super till exempelvis smashburgare eller att göra en rejäl frukost "fry-up" 🙂.

Är nöjd med båda, skulle jag önska mig nåt är det väl en större kamado modell men de få gånger det skulle behövas motiverar inte ett inköp...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är det någon som köpt senaste generationen av Weber Genesis och även har haft en Genesis II och kan bedöma eventuell skillnad i kvalitetskänslan?
 
Sitter och funderar på en gasolgrill, vad gör man? Desto mer man tittar desto mer förvirrad blir man, "paradox of choice" som man talar om... ska man köpa en Weber Genesis som alla rekommenderar? Eller kommer man undan billigare med en Napoleon, Broil King eller något av alla lågprismärken? Är Rustas, Julas, Bauhaus eller andras no name-märken OK för halva eller en tredjedel av priset?
 
L LoTiX skrev:
Är Rustas, Julas, Bauhaus eller andras no name-märken OK för halva eller en tredjedel av priset?
Nej. För mig av min erfarenhet främst av två skäl: de kommer inte upp i tillräcklig värme och de är allt för rackiga och blir fula efter en halv säsong. #1 är såklart det viktiga, #2 är ju mest kosmetiskt. För låg värme om du vill köra direkt grillning (det vill jag) är värdelöst.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L LoTiX skrev:
Sitter och funderar på en gasolgrill, vad gör man? Desto mer man tittar desto mer förvirrad blir man, "paradox of choice" som man talar om... ska man köpa en Weber Genesis som alla rekommenderar? Eller kommer man undan billigare med en Napoleon, Broil King eller något av alla lågprismärken? Är Rustas, Julas, Bauhaus eller andras no name-märken OK för halva eller en tredjedel av priset?
Det är ett svårt val, helt klart. Jag gjorde resan för 10 år sen ungefär och köpte då en billig Landmann som rostade sönder på några år. Det var en väldigt billig grill kanske 2000-3000 kronor eller så och den gav oss glädje under tiden den levde. När det var dags för nästa grill så visste jag mer vad jag ville ha och inte brydde mig om. För mig var det en större grillyta som lockade framförallt, utöver en bättre kvalitet såklart. Att kunna flytta upp det man grillat en nivå var trevligt, men inget jättestort krav. Somliga älskar kokplattan på sidan, jag använder aldrig min, så ingen stor sak om den finns eller inte för min del.

Efter många om och med och springa i butiker och känna så fastnade jag för en Napoleon med Sizzle-Zone. Den jag helst ville ha, den större var dock lite väl dyr kände jag, men medan jag gick där och velade så sattes den ner 40% hon en säljare och sen köpte jag hos Hornbach så sänkte dem ytterligare 10% och jag slog till. Jag har inte ångrat mig en sekund, men jag hade säkert varit nöjd med en Weber Genesis också.

Vi köpte en stor grill till några vänner, K-Rautas eget märke som man fick rejäl grillyta utan att det blev riktigt lika dyrt som hos märkesgrillarna. De är väldigt nöjda och glada efter att deras gamla Landmann rostat sönder (den höll dock fler år än min).
Edit: Tillägg då det kommit en post innan min. Den grillen vi gav bort kommer utan problem upp i värme, inte som min Sizzle-zone, men alldeles utmärkt för övrigt.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Kolla på grillforum. Jag var 100 på att köpa en weber för 6 år sedan ända till att jag läste på flera grillforum att alla deras grillar utom möjligen premiumgrillarna hade kinesiskt billigt stål som rostade bara man slog på väderleksrapporten på radion. Jag fick byta inriktning och köpte en broilking efter det. Grannen köpte en weber ungefär samtidigt och den rostade som en japansk bil från 70-talet. Min har inte rostat på de 6 åren jag haft den, förutom brännarna som jag fått byta. Vet dock inte vilken kvalitet de håller nu så jag vågar inte rekommendera BroilKing som jag annars är väldigt nöjd med. Har en något nyare Napoleon. DEN kan jag rekommendera. Gillar speciellt att den har mekanisk tändning. Inget batteri som behöver bytas precis när man behöver grillen som mest. Det brukar dessutom ske i samband med att gasolen tar slut...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Är det någon som köpt senaste generationen av Weber Genesis och även har haft en Genesis II och kan bedöma eventuell skillnad i kvalitetskänslan?
Svar ja. Nya är "klenare" i uppbyggnaden än min gamla från 2016. Gamla känns mer som en stridsvagn....
Får se om 8 år om den nya är lika fräsch som min gamla är efter 8 års året runt användande.

Edit: min gamla är inte Genesis II utan föregående Genesis.
 
Redigerat:
K Kane skrev:
Svar ja. Nya är "klenare" i uppbyggnaden än min gamla från 2016. Gamla känns mer som en stridsvagn....
Får se om 8 år om den nya är lika fräsch som min gamla är efter 8 års året runt användande.

Edit: min gamla är inte Genesis II utan föregående Genesis.
OK, men din nya är av senaste versionen? Den senaste versionen har ju ett helt nytt formspråk.

Jag har en Genesis från 2013 och en från 2021 (Genesis II). Enligt bedömare ska II:an vara klenare än tidigare versionen. Jag märker dock inte någon större skillnad.
 
B Boende45 skrev:
OK, men din nya är av senaste versionen? Den senaste versionen har ju ett helt nytt formspråk.

Jag har en Genesis från 2013 och en från 2021 (Genesis II). Enligt bedömare ska II:an vara klenare än tidigare versionen. Jag märker dock inte någon större skillnad.
En sådan här är det.
Weber Genesis II gasolgrill på vit bakgrund
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Svar ja. Nya är "klenare" i uppbyggnaden än min gamla från 2016. Gamla känns mer som en stridsvagn....
Får se om 8 år om den nya är lika fräsch som min gamla är efter 8 års året runt användande.

Edit: min gamla är inte Genesis II utan föregående Genesis.
Har en Genesis II inköpt 2020 och som står ute året om under bar himmel och utan överdrag. Ingen rost än så länge. Tung och rejäl. Inget man bär iväg.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Ingen rost än så länge.
Jag hoppas nya generationen är lika bra.....
Använder överdrag och den står under tak när den vilar.🤠
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En sådan här är det.
[bild]
Den känns lite back to the roots gällande utseende. 👌
Lite fetare bord.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Den känns lite back to the roots gällande utseende. 👌
Lite fetare bord.
Ja, högra bordet är större än på förra grillen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Anekdot i grillbygget. Gasolledningen som går till sidobrännaren hade en liten grisknorr minst sagt, i monteringsanvisningen gick den rakt ut från fördelaren. Mailade Webers support som svarade att den skall vara rak så böj den, blir det problem skickar vi en ny.
Före,
Gasolledning med grisknorr i en grill före rättning, monterad till en fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter,
Gasolledning med en "grisknorr" ansluten till en metallfördelare, efter justering baserat på supportinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inget läckage efter i alla fall. Men när jag var på K-Rauta efter min montering så tittade jag in i deras demogrill som såg ut så här 🤓
Böjd orange gasolledning inne i en grill, före rättning baserat på monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar som supporten inte har riktig koll på hur den skall vara.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
K Kane skrev:
Anekdot i grillbygget. Gasolledningen som går till sidobrännaren hade en liten grisknorr minst sagt, i monteringsanvisningen gick den rakt ut från fördelaren. Mailade Webers support som svarade att den skall vara rak så böj den, blir det problem skickar vi en ny.
Före,
[bild]

Efter,
[bild]

Inget läckage efter i alla fall. Men när jag var på K-Rauta efter min montering så tittade jag in i deras demogrill som såg ut så här 🤓
[bild]

Verkar som supporten inte har riktig koll på hur den skall vara.
Eller så har praktikanten på återförsäljaren K-Rauta monterat lite tokigt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.