177 783 läst ·
576 svar
178k läst
576 svar
Vilken grill har ni?
Kan definitivt se nyttan.R RoAd skrev:Ja det var ett märkligt uttalande från en som då borde veta. Det finns förstås ett reglage till den brännaren som på alla andra sidobrännare och det går att ställa ner den rätt bra.
Jag använder den till exempelvis entrecote, vilka jag anser ska grillas snabbt på väldigt hög värme. Betydligt bättre resultat än på den vanliga grillytan (och då får jag ändå upp den temperaturen till nästan 400C).
Hamburgerbröd är en annan sak som är så mycket lättare att få bra. På bara någon minut har man så hög värme att bröden blir perfekt rostade på ca 10 sekunder. På den vanliga är det svårt att tajma tiden så att bröden blir rostade men inte torra.
Den infraröda brännaren är helt enkelt ett riktigt bra komplement till en gasolgrill eftersom de inte går att få lika varma som en kolgrill.
Gasolflaskans placering direkt under grillen, är det något att ha betänkligheter över?
Nej, det är dubbla plåtar som isolering mellan ugnen och utrymmet där flaskan står. Det blir lite ljummet men inte mer. Så ur den aspekten är det ingen fara alls. Dock står ju flaskan lite sämre till bakom en dörr om man skulle behöva stänga av den fort.
Blev till slut en Napoleon 425XT med sizzle zone. Stod och valde mellan denna eller den vanliga 525 men landade i att sizzle zonen var mer värd än 4 brännare/större grillyta så nu blir det spännande att testa ett tips är att prismatcha hos Bauhaus, jag fick min för 9 500 efter prismatchning mot Liljekvists
OK, en sista fråga....tror jagR RoAd skrev:
Det finns diskussioner om att Napoleon är lite sämre på lägre temperaturer, något som någon har erfarenhet av?
För just mig är ju behovet av 220V något att fundera på. Det lirar lite dåligt med hur jag tänkte placera grillen.
Så....något som var nästan spikat har nu blivit väldigt komplicerat
Gasolflaskor på 525 SE, eller alla Rogue vad jag kan se, ska enliga manualen gå att ha i skåpet om de är under 580mm höga och 310 i omkrets. Kollar man på http://www.ggm.nu/flasktyper så får man gå ner till P6a om det ska följas strikt...
PC10 ska ligga på 590 höjd, hur kinkigt är det? Vad har ni med en Rogue för flasktyp, om den sitter i skåpet?
Edit: hittade detta, https://www.grillkung.se/sidor/grillsystem/gasolgrillar-och-sakerhet
Så max en PC5 om den ska stå i skåpet.
PC10 ska ligga på 590 höjd, hur kinkigt är det? Vad har ni med en Rogue för flasktyp, om den sitter i skåpet?
Edit: hittade detta, https://www.grillkung.se/sidor/grillsystem/gasolgrillar-och-sakerhet
Så max en PC5 om den ska stå i skåpet.
Jag har också nyss skaffat en Napoleon Rouge 425XT.
Det går att köra med en PC10, det har jag. Orsaken till att de rekommenderar en mindre är bökig att få i/ur. Du får lyfta lite på plåten ovanför genom att lossa en skruv, eller köra utan botten på flask-hållaren, så att den står direkt på marken/altanen.
Det funkar och jag orkar inte byta flask-storlek på grund av det, men jag skulle inte rekommendera det som förstahands-alternativ.
När flaskan väl står på plats är det inga problem att komma åt att koppla in och skruva på/av den, utan det är just själva införseln som är lite bökig när man går den där centimetern över rekommenderad längd.
Det går att köra med en PC10, det har jag. Orsaken till att de rekommenderar en mindre är bökig att få i/ur. Du får lyfta lite på plåten ovanför genom att lossa en skruv, eller köra utan botten på flask-hållaren, så att den står direkt på marken/altanen.
Det funkar och jag orkar inte byta flask-storlek på grund av det, men jag skulle inte rekommendera det som förstahands-alternativ.
När flaskan väl står på plats är det inga problem att komma åt att koppla in och skruva på/av den, utan det är just själva införseln som är lite bökig när man går den där centimetern över rekommenderad längd.
Jag långgrillar på straxt under 100C indirekt värme med två av fyra brännare på och med lägsta effekten. Lägre än så vet jag inte om jag ser något behov för.P Pucka skrev:OK, en sista fråga....tror jag
Det finns diskussioner om att Napoleon är lite sämre på lägre temperaturer, något som någon har erfarenhet av?
För just mig är ju behovet av 220V något att fundera på. Det lirar lite dåligt med hur jag tänkte placera grillen.
Så....något som var nästan spikat har nu blivit väldigt komplicerat![]()
Vet inte vad du menar med 220V. All belysning och tändarna går på batteri på den jag har, det är bara rotisseriet som behöver nätspänning (och det kommer man inte undan på någon grill så vitt jag vet).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Jag har för mig det stod att max storlek på en flaska i skåpet var PC5. Jag har två stycken PC10, som jag aldrig funderat på att få in i skåpet. Det kanske går, men jag ser inget problem att ha den utanför.
R RoAd skrev:Jag långgrillar på straxt under 100C indirekt värme med två av fyra brännare på och med lägsta effekten. Lägre än så vet jag inte om jag ser något behov för.
Vet inte vad du menar med 220V. All belysning och tändarna går på batteri på den jag har, det är bara rotisseriet som behöver nätspänning (och det kommer man inte undan på någon grill så vitt jag vet).
Ibland är jag osäker om jag själv vet jag menar....R RoAd skrev:Jag långgrillar på straxt under 100C indirekt värme med två av fyra brännare på och med lägsta effekten. Lägre än så vet jag inte om jag ser något behov för.
Av någon anledning hade jag fått för mig att Sizzle Zone försörjdes med el och inte gas.....men så är det inte förstår jag.
Usch vad jag gör det komplicerade för mig
7500kr. Betalade jag idag för 9 år sen för en Genesis 330 (allt enligt min frus Facebook history), det var med Hornbach prisgaranti. Ordinarie var 11000kr. Nu när man tittar på en Genesis så blir man ledsen över den extremt påtagliga degraderingen jämfört med hur kvaliten var för 9 år sen. Det enda som talar för Genesis idag är den pressgjutna grillbaljan och det räcker inte. Sidobrännaren är fö så jävla seg så man dör lite varje gång man använder den. Aldrig att jag skulle betala dom pengarna för en Weber idag (jag är dock väldigt nöjd med den jag har). I samma prisklass skulle det tveklöst bli Napolen och vill man ner lite i pris så ligger Bluegaz bra till.P Pucka skrev:
Att kolgrill rent generellt är billigare är det väl inga oklarheter kring, men på vilket sätt är de mer flexibla..?3 jimpeter skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Ibland brinner dom bra och ibland dåligt samt att man måste vänta på glöden.. och dessutom dyrare i drift än gasol
En av varje är väl egentligen det optimala
En av varje är väl egentligen det optimala