5 416 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Vilken gräsklippare
Våra maskiner har startat fint i alla år på vanlig bensin till 4T och självblandat till 2T.Bocken Bruse skrev:
Nu låter jag kanske som en "oldtimer" som har man inte råd med alkylatbränsle så kanske det är bättre att satsa på en handjagare. Jag liksom du kör ENBART med alkylat i alla mina trädgårdsmaskiner. Då är man lite man säker på att maskinerna startar oavsett om det ät motorgräsklippare, röjsåg, grästrimmer.eller motorsåg. Kör själv med "lågprissoppa" (alkylat) från Biltema.![]()
Ser inga som helst behov att byta till alkylat bränsle.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 184 inlägg
Nu ska jag dra en story ur verkligheten. Utan att hänga ut varken personen eller företaget ifråga. Men ettgalento skrev:
företag här i Kalmar/Ölandsregionen, som förvisso säljer allt ifrån gräsklippare, röjsågar, grästrimmer till alkylatbensin. Så de är ju iof sig partiska.
Men i vart fall, de tog två stycken "kliniskt rena" glasburkar. Hällde vanlig bensinmacksbensin i den ena och alkylatbensin i den andra. Skruvade självklart på locken rejält så inget syre eller föroreningar kunde komma in i burkarna.
Vad hände då med innehållet i burkarna?
På bara ett par år blev innehållet i bensinmacksburken grumligt och det bildades en bottensats i burken. Alkylatbensinburkens innehåll var däremot kristallklart.
Om de manipulerat med innehållet i burkarna kan naturligtvis inte jag svara på. Men förutsatt att inte alkylattillverkarna bluffar med innehållet i sina flaskor/dunkar så innehåller alkylaten MINDRE CANCEROGENA ämnen, som ex bensen mfl. Fakta är däremot att avgaserna från alkylat inte luktar lika illa som från vanlig bensinmacksbensin. Nu kör jag iof sig med Klippo Excellent H GCV140 med Hondamotor och den släpper väl ut extra lite stinkande avgaser.
Visst, jag tycker också att priset är högt på alkylaten. Men min hälsa och min näsa vs avgaser är viktigare för mig.
Jag överdrev här. Maskinen är från 2009, dvs nästan ny. Men idag fick jag beställa första reservdelen, vajern hade rostat sönder.MathiasS skrev:
En klippo med honda motor verkar vara odödlig. Jag skulle ta en sådan.
Jag rullade just in min i garaget för lite service. Hittills har jag bara bytt olja årligen, inget annat är gjort sedan 2002.
Nu behöver jag smörja upp vajern till dödmansgreppet och den skulle må bra av ett par nya framhjul då dessa saknar mönster. Det är väl dags att fila lite på knivarna också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden