useless useless skrev:
Ja, men tråden handlar om vilken säkring som behövs till dimmern.
Och min inställning är att frågan är irrelevant då dimmern ej bör användas till den aktuella armaturen. Att det kanske kan fungera gör det inte lämpligt.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack! Men min fråga är densamma... vilken säkring är det som jag ska använda till denna dimmer???? Postade en bild på själva dimmern och det är allt jag har att visa. Tyvärr så råkade jag kasta den gamla säkringen och har inget att gämföra med..

A alvinek08 skrev:
Tack! Men min fråga är densamma... vilken säkring är det som jag ska använda till denna dimmer???? Postade en bild på själva dimmern och det är allt jag har att visa. Tyvärr så råkade jag kasta den gamla säkringen och har inget att gämföra med..
Ta bort täcklocket så ser du vad det står på dimmern.

useless useless skrev:
Ta bort täcklocket så ser du vad det står på dimmern.

• Närbild av ett öppet eluttag med synliga kontakter och skruvar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd muttern i mitten.

useless useless skrev:
Använd muttern i mitten.
Alltså lossa muttern vid röd pil så att det vita plastlocket vid grön pil går att ta bort så att det går att se vad/om som står på själva dimmern under det vita plastlocket.

Närbild på en skruvmutter och ett vitt plastlock på en dimmer, markeringar med röd och grön pil som visar skruvens och lockets placering.
Skapa konto

I brist på mer information, så skulle jag chansa på en 500mA säkring. Det kommer med råge att räcka för den belastning som din icke dimbara lampa kan ge. OM den fungerar.

Men en säkring går inte sönder utan anledning, så troligen är något fel, och säkringen kommer att lösa ut igen.

Du har här en dimmer i själva lampan, och denna externa dimmer, det brukar inte gå så bra att seriekoppla dimmers. Det är stor risk att lampan har förstörts av att du har denna externa dimmer före lampan. Så att du nu har kortslutning i lampan, det får säkringen att lösa ut.

Alfredo Alfredo skrev:
Alltså lossa muttern vid röd pil så att det vita plastlocket vid grön pil går att ta bort så att det går att se vad/om som står på själva dimmern under det vita plastlocket.

[bild]
H hempularen skrev:
I brist på mer information, så skulle jag chansa på en 500mA säkring. Det kommer med råge att räcka för den belastning som din icke dimbara lampa kan ge. OM den fungerar.

Men en säkring går inte sönder utan anledning, så troligen är något fel, och säkringen kommer att lösa ut igen.

Du har här en dimmer i själva lampan, och denna externa dimmer, det brukar inte gå så bra att seriekoppla dimmers. Det är stor risk att lampan har förstörts av att du har denna externa dimmer före lampan. Så att du nu har kortslutning i lampan, det får säkringen att lösa ut.
Hej, är intexsäkringen utan lampan som gått sönder..

• Väggmonterad dimmer utan frontplatta och lampdel, knappar ovanför.
    Skapa konto
H hempularen skrev:

• Väggmonterad regulator med knappar för justering installerad i plastpanel, med text och symboler för inställningar och belysning.
    Skapa konto
Som du ser står det T1,6H jämte säkringshållaren det betyder 1,6 A och T står för trög H för högre brytförmåga. Om du tänkte på det borde den gamla varit med keramikkropp och inte det vanliga glasröret men vi kan bortse från H om du inte enkelt kan skaffa rätt. Så om du väljer vanlig 5x20 glasrörssäkring T1,6 så går det bra.

När du testar se som sagt till att ha dimmern på max när du slår till. Är den ok kommer den inte störa resten då så kommer du framåt.

GK100 GK100 skrev:
Som du ser står det T1,6H jämte säkringshållaren det betyder 1,6 A och T står för trög H för högre brytförmåga. Om du tänkte på det borde den gamla varit med keramikkropp och inte det vanliga glasröret men vi kan bortse från H om du inte enkelt kan skaffa rätt. Så om du väljer vanlig 5x20 glasrörssäkring T1,6 så går det bra.

När du testar se som sagt till att ha dimmern på max när du slår till. Är den ok kommer den inte störa resten då så kommer du framåt.
Nej den gamla var i glas! Tack snälla för hjälpen!😊

GK100 GK100 skrev:

500m A säkring skrev en annan? Funkar den?

A alvinek08 skrev:
Kanske... Men nu när du vet vad det ska vara finns det väl ingen anledning att prova något annat?

A alvinek08 skrev:
Det skulle det kunna göra men nu när du vet att den avsedda är 1,6 A så givetvis bättre att hålla sig till det.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.