1 069 läst ·
52 svar
1k läst
52 svar
Vilken glassäkring?
Tack! Men min fråga är densamma... vilken säkring är det som jag ska använda till denna dimmer???? Postade en bild på själva dimmern och det är allt jag har att visa. Tyvärr så råkade jag kasta den gamla säkringen och har inget att gämföra med..
Ta bort täcklocket så ser du vad det står på dimmern.A alvinek08 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 599 inlägg
I brist på mer information, så skulle jag chansa på en 500mA säkring. Det kommer med råge att räcka för den belastning som din icke dimbara lampa kan ge. OM den fungerar.
Men en säkring går inte sönder utan anledning, så troligen är något fel, och säkringen kommer att lösa ut igen.
Du har här en dimmer i själva lampan, och denna externa dimmer, det brukar inte gå så bra att seriekoppla dimmers. Det är stor risk att lampan har förstörts av att du har denna externa dimmer före lampan. Så att du nu har kortslutning i lampan, det får säkringen att lösa ut.
Men en säkring går inte sönder utan anledning, så troligen är något fel, och säkringen kommer att lösa ut igen.
Du har här en dimmer i själva lampan, och denna externa dimmer, det brukar inte gå så bra att seriekoppla dimmers. Det är stor risk att lampan har förstörts av att du har denna externa dimmer före lampan. Så att du nu har kortslutning i lampan, det får säkringen att lösa ut.
Alfredo skrev:
Hej, är intexsäkringen utan lampan som gått sönder..H hempularen skrev:I brist på mer information, så skulle jag chansa på en 500mA säkring. Det kommer med råge att räcka för den belastning som din icke dimbara lampa kan ge. OM den fungerar.
H hempularen skrev:I brist på mer information, så skulle jag chansa på en 500mA säkring. Det kommer med råge att räcka för den belastning som din icke dimbara lampa kan ge. OM den fungerar.
Som du ser står det T1,6H jämte säkringshållaren det betyder 1,6 A och T står för trög H för högre brytförmåga. Om du tänkte på det borde den gamla varit med keramikkropp och inte det vanliga glasröret men vi kan bortse från H om du inte enkelt kan skaffa rätt. Så om du väljer vanlig 5x20 glasrörssäkring T1,6 så går det bra.
När du testar se som sagt till att ha dimmern på max när du slår till. Är den ok kommer den inte störa resten då så kommer du framåt.
När du testar se som sagt till att ha dimmern på max när du slår till. Är den ok kommer den inte störa resten då så kommer du framåt.
Nej den gamla var i glas! Tack snälla för hjälpen!😊GK100 skrev:
Som du ser står det T1,6H jämte säkringshållaren det betyder 1,6 A och T står för trög H för högre brytförmåga. Om du tänkte på det borde den gamla varit med keramikkropp och inte det vanliga glasröret men vi kan bortse från H om du inte enkelt kan skaffa rätt. Så om du väljer vanlig 5x20 glasrörssäkring T1,6 så går det bra.
500m A säkring skrev en annan? Funkar den?GK100 skrev:
På Kjell finns det säkringar, förvisso 10-pack. Bra att ha några i reserv...
https://www.kjell.com/se/produkter/...orssakring-5x20-mm-16-a-trog-t-10-pack-p36923
https://www.kjell.com/se/produkter/...orssakring-5x20-mm-16-a-trog-t-10-pack-p36923