17 003 läst ·
50 svar
17k läst
50 svar
Vilken gasolgrill ska vi välja?
Jag tittade på marknaden och föll för netonnets https://www.netonnet.se/art/grill/gasolgrill/austin-and-barbeque-aabq-4b-classic/1030811.9271/S saris1979 skrev:Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vi söker en grill med 4 brännare. Den måste klara av kunna stå ute året i västkust vädret, med överdrag givetvis. Vår Weber har klarat detta galant.
Sidoplatta inte nödvändigt. Budget ca 10000 kr.
Vi har tittat på både Weber, Broil King och Landman.
Vilken gillar ni?
Men efter testande så ja den funkar och den kostade DÅ 1995kr bra pris men kommer INTE upp i den värmen jag vill, sen köpte jag Hestons gasol grill WOW, 5min top grade stabil, läcker ingen värme och rotiseridelen är jäkligt bra dock 2k till.
Everdure Furnace
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...oCehzodHhbIQP4MQ72omZ9dJoARehGz0aAkesEALw_wcB
Hej!S saris1979 skrev:Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vi söker en grill med 4 brännare. Den måste klara av kunna stå ute året i västkust vädret, med överdrag givetvis. Vår Weber har klarat detta galant.
Sidoplatta inte nödvändigt. Budget ca 10000 kr.
Vi har tittat på både Weber, Broil King och Landman.
Vilken gillar ni?
Köpte en BlueGaz för 2 år sedan, har aldrig varit mer nöjd... Älskar att grilla med den.
Har Weber kvalitet men en rimlig prislapp.
Går att få upp värmen till 300grader med stängt lock. Oavsett så ska du impregnera utsidans råa m rostfria ytor med stålglans går att köpa på Bauhaus för max en hundring. Du slipper fingeravtryck och den lever längre. BlueGaz kan stå ute året om under skydd. Har även en Landsman men den är sämre. Köp en BlueGaz och du blir nöjd!!!!
Vår Weber Genesis blir 20 år i sommar. Den ser ganska ankommen ut men fungerar fortfarande bra även om en ratt tjärvar lite. Dags att byta snart. Har ingen aning om ifall de håller samma kvalité idag men det blir nog en Weber igen. Överdrag används när grillen inte används och över vintern står den i uterummet.
Bra om Bluegaz ryckt upp sig. 👍B Bygghammer skrev:Hej!
Köpte en BlueGaz för 2 år sedan, har aldrig varit mer nöjd... Älskar att grilla med den.
Har Weber kvalitet men en rimlig prislapp.
Går att få upp värmen till 300grader med stängt lock. Oavsett så ska du impregnera utsidans råa m rostfria ytor med stålglans går att köpa på Bauhaus för max en hundring. Du slipper fingeravtryck och den lever längre. BlueGaz kan stå ute året om under skydd. Har även en Landsman men den är sämre. Köp en BlueGaz och du blir nöjd!!!!
En kompis köpte en sådan i samma veva som vi köpte vår Weber för 14år sedan, efter 2-3 år var brännarna slut och den hade börjat rosta.
Vill minnas att butiken (Granngården) ansåg att detta var normalt slitage...
Vilket visar på vikten av att inte lyssna på oss gamla stötar som pratar om våra 20 år gamla grillar och hur bra de är. Bästa rådet tror jag är att, tyvärr, söka sig till bbq-forum och kolla vad som gäller nu. Eget exempel som jag tror jag nämnt tidigare. Jag och grannen köpte grillar samtidigt. Han en Weber och jag en Broilking. Där och då hade Weber problem med stålleveranserna och hans grill som var pedantiskt skött rostade sönder medan min grill stod ute under bar himmel lika ofta utan täcke som med. Inte en rostfläck under samma period...FredrikR skrev:
Tror den heter 425. 4st brännare+sizzel zon.K Kane skrev:
Är inte hemma och kan inte kolla exakt modellbeteckning.
Kolla
https://smokedbbqco.com.au/blogs/updates/weber-vs-napoleon
Perfekt att frågan kom upp just nu! Det kommer nog att satsas på en grill med lite mer kvalité än vi haft tidigare när det är dags att byta. (Antagligen i år)
Vi har grillen ute året runt utan tak över. Har funderat på om det bästa är att ha överdrag på den eller inte? Det borde ju bli kondens under men å andra sidan är den ju inte utsatt för regn och snö på samma sätt.
Vi har grillen ute året runt utan tak över. Har funderat på om det bästa är att ha överdrag på den eller inte? Det borde ju bli kondens under men å andra sidan är den ju inte utsatt för regn och snö på samma sätt.
Jag köpte en broil king crown 490 för två år sedan. Väldigt nöjd med den.
Plantagen hade kampanj just då och jag fick Bauhaus att prismatcha det + ytterligare 12% rabatt, så fick den 3500kr billigare 🤓.
4 brännare, kok-/stekplatta (som jag aldrig använder) och rotisserie-kit.
Plantagen hade kampanj just då och jag fick Bauhaus att prismatcha det + ytterligare 12% rabatt, så fick den 3500kr billigare 🤓.
4 brännare, kok-/stekplatta (som jag aldrig använder) och rotisserie-kit.
Var kanske lite för snabb med mitt gapflabb, men faktiskt så tror jag de allra flesta inte hade märkt någon skillnad vilken värmekälla som använts, vi "grillar" det allra mesta på vår stekhäll. Givet om man varit på tårna hade man säkert kunnat känna skillnad, men inte annars, och du måste ha koll på vad du söker i skillnad. Mycket handlar om hur man gör och inte minst vad som tillagas. Jag skulle vilja påstå att allt för många har en övertro på sin förmåga då de kör över den marinerade flintasteken. Det här med att man inte känner skillnad på kol-gasolgrillat stämmer, inte ens proffsen gör det, men att man tycker så tror jag beror på att man dels mättar näsan med röklukt, dels hinner dricka fler öl innan kolhelvetet är klart.V varpan1 skrev:
Kanske en Murrikka ger godare smak än en gasoldriven stekhäll, men har du en sån lovar jag att du känner skillnad. Vi kryddar aldrig köttet vi grillar, blir jättegott ändå, men på stekhällen smakar det ingenting utan kryddor.Robert63 skrev:
Var kanske lite för snabb med mitt gapflabb, men faktiskt så tror jag de allra flesta inte hade märkt någon skillnad vilken värmekälla som använts, vi "grillar" det allra mesta på vår stekhäll. Givet om man varit på tårna hade man säkert kunnat känna skillnad, men inte annars, och du måste ha koll på vad du söker i skillnad. Mycket handlar om hur man gör och inte minst vad som tillagas. Jag skulle vilja påstå att allt för många har en övertro på sin förmåga då de kör över den marinerade flintasteken. Det här med att man inte känner skillnad på kol-gasolgrillat stämmer, inte ens proffsen gör det, men att man tycker så tror jag beror på att man dels mättar näsan med röklukt, dels hinner dricka fler öl innan kolhelvetet är klart.
Då är du inne på kolgrill om det ska nås mest framgång med indirekt, tråden handlade om gasol. Teoretiskt (har inte provat ännu) är det enklare att köra indirekt med en gasolmuurikka än med en gasolgrill. För varmrökning rekommenderas en rökFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Va? En gasolgrill har normalt ett lock, så klart du kan grilla indirekt i den. Jag gör det oftast. Man har brännaren längst till vänster igång, och lägger biten till höger och stänger locket...Robert63 skrev:
Visst kan man ha en rök också, men för mig fungerar det alldeles utmärkt i grillen, så varför köpa en pryl till?
Som sagt, en Muurikka är absolut intressant för mig men inte som enda pryl.
Aha, du kan styra sidovis, då fattar jag, normalt brukar inte det gå. Det finns lock till muurikka och du har även två temperaturzoner.Fairlane skrev:
Va? En gasolgrill har normalt ett lock, så klart du kan grilla indirekt i den. Jag gör det oftast. Man har brännaren längst till vänster igång, och lägger biten till höger och stänger locket...
Visst kan man ha en rök också, men för mig fungerar det alldeles utmärkt i grillen, så varför köpa en pryl till?
Som sagt, en Muurikka är absolut intressant för mig men inte som enda pryl.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg