IKEAs grillskär kan vara värd att kolla in också. 4 brännare på totalt 14 kw och ett modulärt system om man vill lägga till förvaring, vask, bänkyta etc.

Robert63 Robert63 skrev:
Sedan vi skaffade muurikka (gasol) så har grillarna mer eller mindre blivit stående. Muurikkan är supertrevlig att grilla på och dessutom kan man köra allt. Så mitt förslag är en sådan och kanske en mindre gasolgrill för varmhållning. Men som svar på frågan om gasolgrill så sällar jag mig till de som hyllar Weber, har en som nu är inne på sitt 18:e år och den tuffar på utan att jag bytt någonting. T.o.m tändningen funkar.
Gillar du inte smaken av grillat? Eller lagar du mat ute på en stor stekpanna/wokpanna för att kunna njuta mer av solen?

• Gilla
tompa_62
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Gillar du inte smaken av grillat? Eller lagar du mat ute på en stor stekpanna/wokpanna för att kunna njuta mer av solen?
Du tror att du skulle känna skillnaden 😂

Köpte en weber 425s förra året och är helnöjd men just den modellen verkar inte finnas kvar i sortimentet. Sear-zone är trevligt!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Sidobrännare måste vara det mest överreklamerade tillbehöret någonsin! 😆
Helt rätt, enda gången man skulle ha nytta av en dylik är när man inte har tillgång till el. Det kan väl iofs ske även på en plats man har en stor gasolgrill ståendes, vid torpet, nere vid sjön eller så. Men annars, nää.. Dessutom blåser oftast största delen av värmen bort eftersom det inte är så väl vindskyddat. En gammal Primus funkar bättre :-)

Robert63 Robert63 skrev:
Menar du att du inte märker skillnad på stekt och grillad mat?? Jag kan förstå om man inte kan skilja på grillat över kol, ved eller gasol men grillat och stekt?

Robert63 Robert63 skrev:
Kolgrillat och gasolgrillat är välkänt sedan länge att det knappast finns smakskillnad. Men att stekt och grillat smakar likadant var något nytt, men du menar alltså att en grillad köttbit smakar likadant som en stekt köttbit?

• Haha
Christian&
  • Laddar…
S saris1979 skrev:
Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vi söker en grill med 4 brännare. Den måste klara av kunna stå ute året i västkust vädret, med överdrag givetvis. Vår Weber har klarat detta galant.
Sidoplatta inte nödvändigt. Budget ca 10000 kr.
Vi har tittat på både Weber, Broil King och Landman.
Vilken gillar ni?
Hej grillvänner!
Inget fel alls med en bra gasolgrill. Men efter tre år med en kolgrill av typen ”kamado” kommer ingen gasol i vårt ute kök.
Planen var två grillar. En kamado o en rejäl gasolgrill typ, Bull eller Napoleon.
Men det blev så tydligt efter köpet av kolgrillen att vi tänkte om. Nu har vi även en fet kolgrill med😀
Varför grillar man. Jo för att få smaken o känslan av kol o rök.
Kamado är supersnabb, lätt att styra i temp. O galet lite underhåll.
Testa kamado 🌞

• Gilla
ostersundaren och 1 till
  • Laddar…
Weber alla dagar!
Bytte märke men kommer gå tillbaka till Weber!
Köpte en Napoleon LEX485 rsib (made in China) i Juli 2017 men kvalitén är under all kritik! Grillen står under tak och med överdrag, överdraget har jag slopat efter några år eftersom kondens mm påverkar utseende/hållbarhet negativt. Har snart bytt halva grillen känns det som, visserligen på garanti men det suger att behöva göra det efter bara ett par år!
Bytt gavlar på locket, termometer, droppskydd, galler, brännare flera gånger, diverse plastdetaljer runtom, rostar upp i baljan tyvärr. Visst, elden äter upp rostfritt men någon måtta får det vara. Ska vara rostfri men det är kinarostfritt!
Det är bara dom "dyra" som är made in Canada!

Alla märken har väl hyvlat kostnader och sänkt kvalitén men Napoleon kan jag inte rekommendera! Lycka till!

• Gasgrill av märket Napoleon LEX485 i rostfritt stål placerad på en altan med träräcke och röd trävägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En Weber kol/ brikettgrill

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Har haft 2st Weber gasolgrillar. Senaste köpet blev efter mycket genomgång och läsningar av tester en Napoleon.
Weber har 3kW/brännare Napoleon har 4,5kW/brännare.
Nu efter tre år är den nästan lika fin som när den var ny.
När jag köpte första gasolgrillen knorrade familjen. Kol gav enligt dem en bättre smak. Jag köpte en flintastek som jag delade på mitten. Den ena grillades på kolgrillen och den andra på gasolgrillen. Bägge grillarna av fabrikat Weber.
Köttstyckena skars upp i lagom småbitar som numrerades (bara jag visste vilket nummer som tilhörde resp. grill). Ingen i familjen kunde märka någon skillnad.
Har sedan dess enbart kört gasol.

• Gilla
  • Haha
Hemingway och 1 till
  • Laddar…
P Pluggad skrev:
Weber har 3kW/brännare Napoleon har 4,5kW/brännare.
Jaså? Vilka modeller avses?
Sämre grillar behöver mer drag i brännarna.

Weber.
Vår Genesis blir 14 år i dagarna, förvarats utomhus under överdrag i alla år.
Använts flitigt året runt sedan inköp.
10-åriga garantin fungerade som den bör, fick ett nytt brännarrör efter 9,5 år utan några bekymmer.

Finns reservdelar att tillgå än idag om man skulle behöva.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag har en weber genesis som är 8 år gammal nu. Det är modellen som tillverkades i USA, numera görs i Kina.
Jag försökte byta brännarna i somras och skruvarna satt som bergen att de knäcktes och det gjutna höljet sprack runt skruven. Reservdelar finns men skruvarna bör man byta ut tidigare om man inte vill ha problem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har en Broil King Crown 490 som är sex år gammal.
Fungerar som grill betraktat utmärkt, men jag har redan bytt alla brännarna (inkl Rotisseri) och alla gallren.
Tänker att jag får ur den ett eller max två år till.
Den har stått ute hela tiden, och använts flera ggr/vecka året runt sedan ny. Möjligen lite mer sällan sedan Hällmark kom in i mitt liv.
Sammanfattningsvis: Bra att laga mat i men tveksam kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.