Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vi söker en grill med 4 brännare. Den måste klara av kunna stå ute året i västkust vädret, med överdrag givetvis. Vår Weber har klarat detta galant.
Sidoplatta inte nödvändigt. Budget ca 10000 kr.
Vi har tittat på både Weber, Broil King och Landman.
Vilken gillar ni?
Vi söker en grill med 4 brännare. Den måste klara av kunna stå ute året i västkust vädret, med överdrag givetvis. Vår Weber har klarat detta galant.
Vilken gillar ni?
Inget slår en Weber i mitt tycke...
Vi har haft en Weber stått ute i 12 år (utan överdrag) och den har vi bytt lite smågrejer på men billigare Landman och något annat märke jag inte kommer ihåg har varit slut efter 4-5 år på stugan. Det var dock en lite billigare modell Landman, runt 4000 kr har jag för mig, men ändå...
När jag skulle köpa nya delar till Landman'en efter 2-3 år, vad det nu var, fanns det inte som reservdel längre. Webers kan jag köpa fortfarande efter 12 år, och en annan fördel är ju att det finns en massa varianter på marknaden som fungerar till Weber till bättre priser och man inte vill betala Webers hutlösa priser för lite böjda plåtbitar... 😅
Vi har haft en Weber stått ute i 12 år (utan överdrag) och den har vi bytt lite smågrejer på men billigare Landman och något annat märke jag inte kommer ihåg har varit slut efter 4-5 år på stugan. Det var dock en lite billigare modell Landman, runt 4000 kr har jag för mig, men ändå...
När jag skulle köpa nya delar till Landman'en efter 2-3 år, vad det nu var, fanns det inte som reservdel längre. Webers kan jag köpa fortfarande efter 12 år, och en annan fördel är ju att det finns en massa varianter på marknaden som fungerar till Weber till bättre priser och man inte vill betala Webers hutlösa priser för lite böjda plåtbitar... 😅
Slår ett slag för Napoleon, köpte en förra året och hörde mycket gott om dom och flera som köpte de på sistone. Varit nöjd, men har inte långtidstestat den av naturliga skäl.
Weber verkar leva lite på gamla meriter och i min research fanns inget som tydde på varför man ska betala mer för dem annat än att många svenskar är bekanta med varumärket.
Finns det någon weber med 4 brännare inom budget?
Weber verkar leva lite på gamla meriter och i min research fanns inget som tydde på varför man ska betala mer för dem annat än att många svenskar är bekanta med varumärket.
Finns det någon weber med 4 brännare inom budget?
Synd att man inte kan renovera en så pass fin och dyr grill istället för att köpa en ny. Ett renoverings-kit för ett par tusen så man kunde bytt ventiler, rattar, brännare så går den fint i 10 år till. Jag hade mycket hellre gjort det än att byta ut min trotjänare som stått i trädgården på västkusten nu i 13 år utan några synliga men förutom att rattarna är lite solblekta. Saker man köpt till såsom rostfritt galler mm passar ju inte säkert i en ny grill heller (även om jag nästan tror det med Weber).S saris1979 skrev:Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vilken gillar ni?
Men annars, har du haft en Weber och är nöjd så skulle jag nog fortsätta med märket. Det är de små detaljerna som skiljer och känslan i rattar, vad en viss inställning betyder för värmen osv. Ungefär som med en bil, byter man märke efter 20 år (eller hyr en bil) så förvånas man över hur jäkla dåligt man löst små små detaljer
Det enda jag ångrar med min Genesis är att jag tog den med 3 brännare (+ en sear zone) och sido-platta är att jag inte tog en storlek större! Idag hade jag mycket hellre tagit en Genesis 415 utan sidoplatta än en 325 med sidoplatta. Sidoborden är i mitt tycke ovärderliga, sidoplattan med dess lucka gör den ena sidan sämre, det blir fullt med skräp som ska städas och jag har väl använt den 5-10 gånger och mest för att det går (inte för att det behövdes).
Såå, mitt val skulle idag bli E-415 i den prisklassen, annars en Summit av enklaste modell
Min är rostfri förresten, snyggt och praktiskt men den blänker bra i solen också! Solglasögon är ett måste vid sommargrillning och jag tror ärligt talat inte de svarta håller så mycket sämre om man är lite rädd om den. Samt så är åtminstone min årsmodell rostfri med grå ram och plåtsidor, klart snyggare med svart tycker jag. Svart med rostfria detaljer hade varit perfekt.
Jag tycker Webers billiga 4-brännare, Spirit, har för liten grillyta. Jag rekommenderar att gå upp några tusenlappar till en Genesis med 3 brännare. Eller en Genesis E-325s med Sear Station för typ 14k.S saris1979 skrev:Dags för ny gasolgrill. Har nu en Weber modell med 3 brännare som är 10 år. Vi har varit väldigt nöjd med den men nu måste många delar bytas ut så vi väljer att köpa ny istället.
Vilken gillar ni?
Köpte en Broil King 420 i somras som jag är nöjd med. Valde den för att den var på utförsäljning så fick den väldigt billigt, 3700 kr typ. Annars hade jag helst haft en napoleon rogue 525. Den har också 4 brännare men levererar högre effekt, 16 kw mot broil kings 12 kw. Ingen av dem har sidobrännare.
Tror inte det skiljer så mycket på livslängd mellan broil king, weber och napoleon.
Tror inte det skiljer så mycket på livslängd mellan broil king, weber och napoleon.
Sidobrännare måste vara det mest överreklamerade tillbehöret någonsin! 😆
Behöver du koka potatisen utomhus så dra fram en skarvsladd och köp en liten portabel spisplatta för någon hundring. Du vinner garanterat massor av energi på det också!
Behöver du koka potatisen utomhus så dra fram en skarvsladd och köp en liten portabel spisplatta för någon hundring. Du vinner garanterat massor av energi på det också!
Sedan vi skaffade muurikka (gasol) så har grillarna mer eller mindre blivit stående. Muurikkan är supertrevlig att grilla på och dessutom kan man köra allt. Så mitt förslag är en sådan och kanske en mindre gasolgrill för varmhållning. Men som svar på frågan om gasolgrill så sällar jag mig till de som hyllar Weber, har en som nu är inne på sitt 18:e år och den tuffar på utan att jag bytt någonting. T.o.m tändningen funkar.
Jag kan inte svara för Weber, men jag har både en BroilKing och en Napoleon. Min BroilKing har 5 brännare och är rostfri medan min Napoleon "bara" har tre brännare och är mer av standardtyp. Även om min BK är mer premium så skulle jag om jag gjorde om mitt köp valt en Napoleon idag.merd hänsyn till mina erfarenheter av den "billiga" Napoleon
Jag har en Kingstone (Bauhause), brännarna rostade bort på 2 år, ytterskalet ok. Köpte gjutna rostfria brännare (inte att förväxla med gjutjärnsbrännare) och modifierade grill så de passade. Men finner inte kvalitén eller möjlighet till reservdelar som bra, så kan inte rekommendera Kingstone. Belysning på knappar trasig också, men hittar inte reservdel. Jag gillar bakbrännare och roteserie grillning, tex kyckling.
Rostfria gjutna brännare som håller en livstid:
https://www.amazon.com/STAINLESS-BURNER-BRNADS-BEEFEATERS-REPLACEMENT/dp/B00NVR6AUS
En grill med original gjutna rostfria brännare:
https://beefeaterbbqeurope.co.uk/
Rostfria gjutna brännare som håller en livstid:
https://www.amazon.com/STAINLESS-BURNER-BRNADS-BEEFEATERS-REPLACEMENT/dp/B00NVR6AUS
En grill med original gjutna rostfria brännare:
https://beefeaterbbqeurope.co.uk/
Redigerat:
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Även jag slår ett slag för Napoleon. Min bror kör Weber, och jag upplever att jag fick mycket mer grill för pengarna än vad han har. La runt 10,000 och fick en rejäl pjäs med 4 brännare och lite tillbehör. Inne på 3e året och har stått ute året runt. Inget att anmärka på hittills!
Napoleon alla dar i veckan, särskilt en med sizzle zone. Weber lever bara på sitt namn.