Hej Forumet,
Jag har en röris fråga som ingen på Ahlsell kan hjälpa så ni kanske vet och vill ge mig ett tipps!
Jag har ett t-koppling till min retur av radiator med konstig gänga (material verkar vara mässing) som är varken 3/8 eller 1/2 men har typ en 18mm diameter alltså i mellan av dom.
Jag vill sätta en busning/koppling till 1/2 där för att få en gren. Vad kan det vara för gänga, själva kopplingen sitter på en gammal järnrör (17mm).
Har nån en aning vilken storlek det kan vara och vad jag kan köpa utan att kapa?
Tack
Jag har en röris fråga som ingen på Ahlsell kan hjälpa så ni kanske vet och vill ge mig ett tipps!
Jag har ett t-koppling till min retur av radiator med konstig gänga (material verkar vara mässing) som är varken 3/8 eller 1/2 men har typ en 18mm diameter alltså i mellan av dom.
Jag vill sätta en busning/koppling till 1/2 där för att få en gren. Vad kan det vara för gänga, själva kopplingen sitter på en gammal järnrör (17mm).
Har nån en aning vilken storlek det kan vara och vad jag kan köpa utan att kapa?
Tack
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Gissar på 1/2” och att du kanske inte fått till mätningen. Köp annars en bussning av varje dimension och testa. På de gamla svarta kopplingarna här hemma brukar dimensionen vara präglad på rördelarna så om du skrapar bort färg kanske du hittar något.
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Tack @Bernieberg men en 1/2 mutter kan jag slänga över gängan och en 3/8 är för liten.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Där ser man… vad är det för stigning?
Har för mig det finns en gammal standard där det var typ 17mm. Kolla tex detta
https://www.byggahus.se/forum/threads/kopplingar-till-17mm-roer.272050/
Så dina kanske är en storlek uppåt om du har innermått 17/18 isch
https://www.byggahus.se/forum/threads/kopplingar-till-17mm-roer.272050/
Så dina kanske är en storlek uppåt om du har innermått 17/18 isch
Tack @lordi det stämmer bra. Det finns en liten skruv där inner, därför också ett inv gänga.L lordi skrev:
Hur löser jag bäst att grena så jag kan koppla en till radiator till retur? Kan man evtl byta hela returventilen? Inte mycket plats att kapa röret under returventilen.
Du behöver ju även grena av tilloppet i så fall.hansulainen skrev:
Enklast är ju om du kan höja befintlig radiator så du får plats med t-rör.
Tack!
För mig hade iaf varit det bästa att kunna koppla den andra returen direkt till denna gängen (utan returventilsinsats) och gör om det hela efter vintern när jag ska renovera detta rummet.
För mig hade iaf varit det bästa att kunna koppla den andra returen direkt till denna gängen (utan returventilsinsats) och gör om det hela efter vintern när jag ska renovera detta rummet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vill man veta så är det ju bara mäta med rätt grejer och sen rusta sig med nå gängtabeller. Enklast att börja med är ju stigningen. Då kan man ju inrikta sig på metriskt eller tum.
Men som sagt, bara för att det är gängor i en rördetalj så betyder det ju inte att det är standard.....
Men som sagt, bara för att det är gängor i en rördetalj så betyder det ju inte att det är standard.....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden