Hej på er allihopa!

Kom över en pelarslip härom dagen, som saknar mothållen för slipskivorna..
Tänkte bygga ett eget, och provade att gänga i en vanlig M12-skruv vilken gick i ett varv ungefär.. Fel gänga alltså ...

Är det någon som vet vilken gänga det kan vara? Är det en metrisk fingänga? Eller något annat?

• Gamla pelarslipmaskin med saknade mothåll markerade, verktyg och utrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte omöjligt med fingänga.

Min Arboga pelarborr har M10x1 (fingänga) på en del detaljer.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ganska säkert en ½" gänga, men just ½" är speciell då den finns i 2 varianter UNC samt Whitworth BSW som har 12 gängor/tum medan UNC har 13 gängor/tum.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte omöjligt med fingänga.

Min Arboga pelarborr har M10x1 (fingänga) på en del detaljer.
Det låter ju bra .. tänker mest så det inte är nån obskyr engelsk gänga från 1880-talet .. :)

Tips på ställen där man kan köpa skruvar styckvis?

L Leif i Skåne skrev:
Ganska säkert en ½" gänga, men just ½" är speciell då den finns i 2 varianter UNC samt Whitworth BSW som har 12 gängor/tum medan UNC har 13 gängor/tum.
Här pendlar man mellan hopp och förtvivlan ... :)

Å andra sidan har ju tom. Biltema UNC-skruv ..

Jag vill minnas att jag traskat in på eksandhs och köpt skruv för en massa år sedan.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Här pendlar man mellan hopp och förtvivlan ... :)

Å andra sidan har ju tom. Biltema UNC-skruv ..
Men inte Whitworth ½" det är bara denna som stigningen är grövre på.
Jag vet att fräshuvudet på SAJO maskiner sitt med BSW troligen också Arbåga. Kolla med Järnaffären i BROBY

Rickard.
Jag vet det kan vara lite känsligt för vissa purister men jag skäms inte för att göra om diverse jobbiga tumgängor till metrisk om det gör mitt liv enkelare.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag vet det kan vara lite känsligt för vissa purister men jag skäms inte för att göra om diverse jobbiga tumgängor till metrisk om det gör mitt liv enkelare.
Nä, inte jag heller, men i det här faller tror jag det är enklare att sätta en genomgående M10, vilket är min nödlösning än så länge .. :)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

@Dan_Johansson
Tre olika skruvar på en sliten metallisk yta, med närmaste skruv har en tätare gängning.
Skapa konto
Tre olika skruvar med synliga gängmönster, varav en hålls av fingrar, jämförs på en metallisk yta.
Skapa konto

Originalskruv från min Arboga EP 308 i mitten, UNC högst upp och en m12 som referens längst ner. På andra bilden syns att UNC-skruven (ovan i bilden) har aningen tätare gängning. Vilket betyder att det är Whitworth ½" antar jag?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
@Dan_Johansson
[bild] [bild]
Originalskruv från min Arboga EP 308 i mitten, UNC högst upp och en m12 som referens längst ner. På andra bilden syns att UNC-skruven (ovan i bilden) har aningen tätare gängning. Vilket betyder att det är Whitworth ½" antar jag?
UNC ½" har 13 tpi, W ½ har 12 tpi (threads per inch), vidare är toppvinkeln på profilerna olika, 55° för W, 60° för UNC, UNF och M

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.