Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Hej på er allihopa!
Kom över en pelarslip härom dagen, som saknar mothållen för slipskivorna..
Tänkte bygga ett eget, och provade att gänga i en vanlig M12-skruv vilken gick i ett varv ungefär.. Fel gänga alltså ...
Är det någon som vet vilken gänga det kan vara? Är det en metrisk fingänga? Eller något annat?
Kom över en pelarslip härom dagen, som saknar mothållen för slipskivorna..
Tänkte bygga ett eget, och provade att gänga i en vanlig M12-skruv vilken gick i ett varv ungefär.. Fel gänga alltså ...
Är det någon som vet vilken gänga det kan vara? Är det en metrisk fingänga? Eller något annat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Inte omöjligt med fingänga.
Min Arboga pelarborr har M10x1 (fingänga) på en del detaljer.
Min Arboga pelarborr har M10x1 (fingänga) på en del detaljer.
Ganska säkert en ½" gänga, men just ½" är speciell då den finns i 2 varianter UNC samt Whitworth BSW som har 12 gängor/tum medan UNC har 13 gängor/tum.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Jag vill minnas att jag traskat in på eksandhs och köpt skruv för en massa år sedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Nä, inte jag heller, men i det här faller tror jag det är enklare att sätta en genomgående M10, vilket är min nödlösning än så länge ..Rickard.ag skrev:
Bästa svaret
@Dan_Johansson
Originalskruv från min Arboga EP 308 i mitten, UNC högst upp och en m12 som referens längst ner. På andra bilden syns att UNC-skruven (ovan i bilden) har aningen tätare gängning. Vilket betyder att det är Whitworth ½" antar jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Originalskruv från min Arboga EP 308 i mitten, UNC högst upp och en m12 som referens längst ner. På andra bilden syns att UNC-skruven (ovan i bilden) har aningen tätare gängning. Vilket betyder att det är Whitworth ½" antar jag?
UNC ½" har 13 tpi, W ½ har 12 tpi (threads per inch), vidare är toppvinkeln på profilerna olika, 55° för W, 60° för UNC, UNF och Mnanowire skrev:
Klicka här för att svara